Gjest jegeranonym Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Jeg har uførepensjon og har hatt dette i et par og nå. Jeg er ung og har slitt mye psykisk, men håper og få jobbet meg ut av de verste problemene etterhvert. Jeg har en kronisk psykisk lidelse, men den kan holdes ganske bra i sjakk med medisiner. Jeg håper etterhvert og kunne gå litt ned på uføregraden, og ta en utdannelse osv..Jeg tror selv at jeg har gode framtidsutsikter. Jeg har aldri lest i papirene mine fra trygdekontoret. Er det noe jeg har rett på hvis jeg ønsker det? Er det slik at når man er ung, så vil uførepensjonen vurderes f.eks. hvert 3-5 år, selv om det ikke står noe om dette i vedtakspapirene (som førøvrig sier varig uførepensjon)? Jeg har som sagt veldig troen på at jeg skal bli bedre selv, men etter at jeg hørte dette med at pensjonen skal revurderes hver 5 år (selv om man ikke har tidsbegrenset uførepensjon), ble jeg faktisk litt redd for og bli vurdert for frisk for fort, og at det skal krasje fullstendig for meg igjen pga det presset jeg da vil sette på meg selv. Jeg bekymrer meg sikkert unødig (som vanlig), men er det noen som vet noe om dette? Blir uføretrygden vurdert på nytt før jeg ber om det selv? Kjenner jeg blir litt stressa nå, bare av tanken på at det skal gå for fort. 0 Siter
Gjest fibrodama Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Hvis du fikk uføretrygd før 1.1.2004 har du varig uføretrygd, og ingen kan ta den fra deg. Ikke etter dagens regler iallefall. Men de kan ta kontakt med deg for å spørre om du er villig til å prøve litt jobbing. Men de kan ikke true deg til det. Etter 1.1.2004 får noen tidsbegrenset ufør (TU) (jeg bl.a.) og da må du gå til jevnlige oppførlgingssamteler. TU blir gitt for mellom 1-4 år av gangen, med mulighet for forlengelse. Blir gitt til unger personer og de med kroniske lidelser med god mulighet for tilfriskning. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.