Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er faktisk en ny erfaring for meg. Kona og jeg har vært sammen i 11 år og gift i snart 8. Nå har hun truffet en mann gjennom en hobby. Han er veldig intens både på sms og msn (kanskje også på mail, hva vet jeg?).

Han er god på det jeg ikke er noe flink til: oppmuntring og komplimenter. Jeg vet hun trenger mer sosial konakt med andre, men jeg har problemer med å takle denne. Jeg tror ikke på noen måte at hun har planer om å være utro, men ting kan vel skje etterhvert?

Jeg har sagt klart ifra at jeg er sjalu. Hun ba ham også å roe seg litt (sa hun ihvertfall til meg) og slettet ham fra msn. Nå tror jeg helt sikkert han er tilbake. Hun har også panikk for at jeg skal sjekke mobilen hennes. Det er ikke riktig ovenfor de som har sendt henne meldinger sier hun. Nå blir dette bare en liten bit av en lang historie, men jeg bare må skrive! Jeg har aldri hatt problemer med søvn før, men nå går det veldig ut over nattesøvnen min. Indirekte går det også ut over jobben.

Vær så snill å ikke kom med enkle løsninger som: 1. gå fra henne

2. skjerp deg

Jeg er bare interessert i å lufte dette for andre anonyme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Desverre er det sånn at mange tar hverandre som en selvfølge og slutter å si positive ting til hverandre. Ingen oppmuntring, bare hverdag og klager.

Du har anledning til å snu dette, i dag er det kvinnedagen. Hva med å gi din kone blomster som en start? Fortell henne om dine positive følelser for henne, ikke fokuser på den negative sjalusien. Bruk dette som en vekker og gi din kone positiv oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1179639
Del på andre sider

skorpionfisken

Du har allerede fortalt henne at du er sjalu.

Gi henne en blomst på kvinnedagen, lag middag til henne, og si at denne sjalusien har fått deg til å tenke på henne på en ny måte, og at du innser hvor fantastisk mye hun betyr for deg.

Vær kosete og god. Foreslå en ferie til sommeren som du vet hun har veldig lyst til. Snu litt opp ned på livet, gjør ting dere egentlig vil, men som dagliglivet har skjøvet vekk.

Ta sjalusien som et tegn på at du skal erobre din kvinne på nytt.

Kanskje du vil være med på hobbyen hennes, sånn at dere kan gjøre ting sammen. Kan hun gjøre det sammen med en annen mann, kan hun vel gjøre det sammen med deg også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1179661
Del på andre sider

Luna21365380663

Årsaken til din sjalusi kan være at du føler deg truet av en mann som gir kvinnen i ditt liv noe du ikke er så flink å gi henne. Hva med å øve seg på å gi komplimenter og ros? Bestem deg for å hver dag si noe pent om hennes personlighet, klærne hennes, og hennes utseende. Tre kompimenter hver dag er veldig bra! Kanskje det føles unaturlig i begynnelsen, men etterhvert føler du kanskje at du mestrer det mer, og han andre vil ikke være en like stor trussel.

Eller kanskje jeg tar feil.. :/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1179922
Del på andre sider

Årsaken til din sjalusi kan være at du føler deg truet av en mann som gir kvinnen i ditt liv noe du ikke er så flink å gi henne. Hva med å øve seg på å gi komplimenter og ros? Bestem deg for å hver dag si noe pent om hennes personlighet, klærne hennes, og hennes utseende. Tre kompimenter hver dag er veldig bra! Kanskje det føles unaturlig i begynnelsen, men etterhvert føler du kanskje at du mestrer det mer, og han andre vil ikke være en like stor trussel.

Eller kanskje jeg tar feil.. :/

Takk for svar så langt. Jeg SKAL prøve å bli bedre på å gi oppmerksomhet. Når det gjelder å ha hobbyen sammen med henne, kan jeg ikke konkurrere, da han er profesjonell på et område hvor hun er amatør. Dessuten lar den seg dårlig kombinere når vi har små barn.

Noe av det som virkelig plager meg er mobilen. Før la hun den fra seg hvor som helst. Da hadde jeg heller ingen interesse av å sjekke den, men når det kom en melding og hun var opptatt med andre ting hendte det ofte hun bad meg lese den. Nå ser jeg aldri telefonen. Den blir skrudd av om natten og ellers voktet som gull. Dette skjedde etter at jeg en gang skulle lese en melding som hun viste meg. Jeg bladde meg tilbake til innboksen for å lese andre meldinger. Da rykket hun telefonen fra meg, og gikk ut av rommet for å slette meldinger. Dette skjedde før hun traff denne mannen (er i hvert fall ganske sikker på at det var før).

Dette med mobilen var en trigger. Den andre var at hun var ute med ham en gang rett etter at de ble kjent, og kom ikke hjem før 04:15. På forhånd fikk jeg inntrykk av at de skulle ut og ta en kaffe, og jeg fikk ikke noe melding om at hun ble sen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1179977
Del på andre sider

Luna21365380663

Takk for svar så langt. Jeg SKAL prøve å bli bedre på å gi oppmerksomhet. Når det gjelder å ha hobbyen sammen med henne, kan jeg ikke konkurrere, da han er profesjonell på et område hvor hun er amatør. Dessuten lar den seg dårlig kombinere når vi har små barn.

Noe av det som virkelig plager meg er mobilen. Før la hun den fra seg hvor som helst. Da hadde jeg heller ingen interesse av å sjekke den, men når det kom en melding og hun var opptatt med andre ting hendte det ofte hun bad meg lese den. Nå ser jeg aldri telefonen. Den blir skrudd av om natten og ellers voktet som gull. Dette skjedde etter at jeg en gang skulle lese en melding som hun viste meg. Jeg bladde meg tilbake til innboksen for å lese andre meldinger. Da rykket hun telefonen fra meg, og gikk ut av rommet for å slette meldinger. Dette skjedde før hun traff denne mannen (er i hvert fall ganske sikker på at det var før).

Dette med mobilen var en trigger. Den andre var at hun var ute med ham en gang rett etter at de ble kjent, og kom ikke hjem før 04:15. På forhånd fikk jeg inntrykk av at de skulle ut og ta en kaffe, og jeg fikk ikke noe melding om at hun ble sen.

Du bør i alle fall kreve at hun er åpen med deg! Hun trenger jo ikke gjøre det mer vanskelig for deg å IKKE være sjalu. Hun kan jo fremdeles være _venn_ med fyren, og likevel ikke gi inntrykk av at det er noe annet. Siden du er mannen hennes, har du krav på å vite om hun bedrar deg (ikke at hun trenger å gjøre det, men åpenhet må til uansett!).

Hun synes sikkert ikke det er gøy at du er sjalu, og bør derfor ha en motivasjon til å være åpen med deg, slik at du skal slippe å være så mistenksom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1179985
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt enig i svarene du får av de andre her. Etter de andre svarene å dømme så skal du gi henne mer oppmerksomhet, med middager, romanser, blomster osv, for å få henne til å kutte kontakten med mannen.

Generelt er jeg ikke uenig, men i denne settingen her, så er det tross alt din kone som må snu først og kutte ut utroskapen.

Det er da hun som tøyer strikken her svært langt. I tillegg har hun vært ute med denne mannen til over kl 04 om natten, hvis jeg forsto dette riktig. Hva tror du skjedde da??...ikke noe?

Det er hun som ikke respekterer deg nok, hun burde har kuttet ut denne mannen da du tok dette opp og sa du ble sjalu av det. Dette er etter min mening svært respektløst av henne.

Som sagt, det er ikke du som skal endre oppførsel først, men hun. Etter at hun har gjort det kan du gjerne høre på de andre rådene du har fått i denne tråden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1180100
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i svarene du får av de andre her. Etter de andre svarene å dømme så skal du gi henne mer oppmerksomhet, med middager, romanser, blomster osv, for å få henne til å kutte kontakten med mannen.

Generelt er jeg ikke uenig, men i denne settingen her, så er det tross alt din kone som må snu først og kutte ut utroskapen.

Det er da hun som tøyer strikken her svært langt. I tillegg har hun vært ute med denne mannen til over kl 04 om natten, hvis jeg forsto dette riktig. Hva tror du skjedde da??...ikke noe?

Det er hun som ikke respekterer deg nok, hun burde har kuttet ut denne mannen da du tok dette opp og sa du ble sjalu av det. Dette er etter min mening svært respektløst av henne.

Som sagt, det er ikke du som skal endre oppførsel først, men hun. Etter at hun har gjort det kan du gjerne høre på de andre rådene du har fått i denne tråden.

*skriver under med STOORE bokstaver!*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1180102
Del på andre sider

Så sant som det er sagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1180246
Del på andre sider

Jeg er så enig med mrxx og lilleva.

jeg tror flere med meg vil råde deg til å være mer mann.

Svaret ditt her er forsåvidt ok, men det blir for pusete.

Les litt i linken

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2467682

og se hvordan du IKKE skal ta det.

Verken jeg eller andre kvinner vil la oss imponere eller forføre uten BÅDE fasthet og endringsvilje.

Kryper du, så taper du.

Dessverre.

Du kan si bestemt at du skjønner det er ting som må tas tak i for deg også, men dette finner du deg ikke i.

Klare du å se hva den andre gjorde galt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1180382
Del på andre sider

Akkurat sånn var _eks_mannen min også. Og som du sikkert skjønner gikk ikke det bra. Så min erfaring med denslags oppførsel er negativ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1180495
Del på andre sider

Siste nytt i saken: i går fant jeg en fil på pc'n: du e den finaste e vet med Hellbillies.Jeg hørte ikke hele sangen, men det holdt når jeg kom til: vi ligger i senga og jeg hvisker i øret ditt. Nekter å tro at dette var en tilfeldig sang. Jeg kjørte hardt på med hva som egentlig foregår.

Altså: hun sier denne mannen har flørtet mye med henne. Det har imidlertidig vært ensidig, men hun har latt seg sjarmere. Det har aldri vært noe fysisk. Hun har ikke tenkt tanken en gang på å gå ifra meg. Jeg tror henne på dette, er jeg dum da?

Så kommer vi til hva vi gjør framover. Han har kommet inn i forbindelse med en hobby hun har. Her er også den største delen av hennes sosiale nettverk, så hun kan ikke bare kutte dette ut. De har tatt hobbyen til å bli halvproffesjonelle, så hun kan heller ikke forlange at han som profesjonell forsvinner fra dette nettverket. Det vil gå ut over mange andre. Jeg vil heller ikke at hun skal gi slipp på dette nettverket som hun har hatt i over 15 år.

Jeg tror jeg skal gi henne noen dager på å ordne opp. Etter det så vil jeg at hun ikke skal gjemme mobilen lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1180815
Del på andre sider

Annonse

Siste nytt i saken: i går fant jeg en fil på pc'n: du e den finaste e vet med Hellbillies.Jeg hørte ikke hele sangen, men det holdt når jeg kom til: vi ligger i senga og jeg hvisker i øret ditt. Nekter å tro at dette var en tilfeldig sang. Jeg kjørte hardt på med hva som egentlig foregår.

Altså: hun sier denne mannen har flørtet mye med henne. Det har imidlertidig vært ensidig, men hun har latt seg sjarmere. Det har aldri vært noe fysisk. Hun har ikke tenkt tanken en gang på å gå ifra meg. Jeg tror henne på dette, er jeg dum da?

Så kommer vi til hva vi gjør framover. Han har kommet inn i forbindelse med en hobby hun har. Her er også den største delen av hennes sosiale nettverk, så hun kan ikke bare kutte dette ut. De har tatt hobbyen til å bli halvproffesjonelle, så hun kan heller ikke forlange at han som profesjonell forsvinner fra dette nettverket. Det vil gå ut over mange andre. Jeg vil heller ikke at hun skal gi slipp på dette nettverket som hun har hatt i over 15 år.

Jeg tror jeg skal gi henne noen dager på å ordne opp. Etter det så vil jeg at hun ikke skal gjemme mobilen lenger.

Om utroskapen er blitt fysisk eller ikke, betyr relativt lite for framtiden. Imidlertid er det hvordan man møter dette, som avgjør framtiden.

Hennes vilje til å satse på dere, beviser hun ved å ta hensyn til hva du føler. Ikke om du tror på henne eller ei.

Det betyr at du skal glemme spørsmålet om du er dum eller ikke. Det er hennes problem og utfordring.

Din oppfattelse og følelse rundt det som har skjedd er viktigere enn de ting som ikke har skjedd.

Hun må fokusere på hvordan hennes oppførsel kunne oppfattes og oppleves av deg, og ikke på bortforklaringer og krav om at du skulle tro henne og glemme.

Dette er en meget viktig ting å tenke på!

Derfor bør du også STRAKS kreve full oversikt over kontakt og mobil med en gang i en slik fase som nå.

Faktisk ikke være så passiv som du er med denne hobbyen. Du har rett til å kreve noen foreløpige tiltak.

Jeg har selv gjort som henne, og vet i dag at jeg hadde respektert mer et sånt krav enn en dumsnill mann.

Hvis du har en grunn til å føle ubehag og usikkerhet, er det partnerens oppgave å sette seg inn i HVORDAN og hvorfor du føler det slik.

Prøver man å kreve at man skal sette strek, har man bommet stygt på hva som er empati, forståelse og vilje til å gjøre ting rett.

Det er sjelden noe godt utgangspunkt for å bygge tillit og lidenskap for hverandre igjen.

Jeg ville aldri satset på min kone igjen, hvis jeg var deg, uten at hun gjør en ekstra innsats for å gjøre deg trygg og glad.

Hun ville nok aldri funnet på å dra på byen, dyrke denne hobbyen, fortrolighet osv., og gå over streken nå, men vente til hun har bygget opp tillit slik at du ba henne ta seg litt fri. Det går ikke så lang tid.

men dere trenger uforstyrret tid i sammen. La henne lese denne tråden kanskje? Men sett noen krav.

Ikke noe bør hindre henne i å vise deg kjærlighet og gjenopprette trygghet og glede, når hun sier hun ikke kunne tenke seg å forlate deg.

Klart hun kunn tenke seg det, men den sitter dypt inne.

Ellers har vi god erfaring i å bruke slike tråder som vi har lest begge to. Vi har ikke hatt lov til å diskutere hva som er feil eller rett i dette, men hver for oss prøve å tenke ukritisk på flere versjoner.

Deretter har vi foreslått for hverandre hva JEG selv kanskje kan gjøre annerledes eller tenke annerledes.

Dermed kan utgangspunktet for diskusjonen bli bedre.

Vi unngår fellene vi gjerne går i, når vi sier "DU gjorde. sa osv..". I stedet kan jeg fortelle hvordan "jeg opplever det du sier/gjør".

Men jeg ville nok ikke godtatt at hun ba meg sette strek, "vi prøver igjen".

Vi sa "vi prøver ikke lenger, vi vil!"

Et forslag om å jobbe seg ferdig med saken, ja det er noe helt annet. Og om han/hun er glad i deg, tar han/hun hensyn til følelsene dine, mer enn sine i en periode. Imidlertid må du på samme måte vise hensyn.

Vi som har opplevd utroskap i en eller annen form, og blitt lykkelig par igjen, har bare ett eneste svar til deg:

Ikke sette strek, det er det aller viktigste. Jobbe gjennom!

Du som har vært utro eller skapt berettiget tvil om det, inviter den andre til å stille spørsmål. For det er godt å få det ut. Slipper å bli straffet og rippet opp siden også. Kjempeflott.

Den andre parten: SPØR, GRAV, GRÅT vis følelser. Det er viktig.

Å si: "Jeg tilgir", betyr bare at du vil gjemme på dette som en vulkan i alle år.

Vær meget bestemt og si til ham/henne at han/hun må vise vilje til å forstå din uro, depresjon og frykt. Fordi dere kanskje ikke har visst hvordan dette skulle takles. Du dømmer ikke, men er villig til å satse dersom han/hun er villig til å se ting fra din side også.

En mann/kvinne som ikke er villig til dette, er ikke en mann/kvinne du kan leve med, eller?!

Så påstår jeg noe, men med glimt i øyet… Det kan noen ganger være lurt å provosere litt…

Hvis ikke han/hun tenner på dette, har vedkommende et problem, mest sannsynlig med egen selvtillit.

Og ethvert fremstøt for å få avklart ting vil føles som en anklage om at han/hun har skylda.

Den holdningen bør endres.

Men, som jeg gjorde med meg selv... Spør deg selv om hva du kan ha unnlatt å yte i samlivet.

Kan du ha gjort det litt for lite spennende i samliv/sexliv, slik at han/hun falt for fristelsen til spenning? Kan han/hun ha innsett hva han drev med og virkelig sluttet med det?

Kan du ha unnlatt å få den andre til å kjenne seg viktig for deg?

Har du vist den andre at du respekterer og er stolt av?

Kan det da være mulig for DEG å starte bygging av allianse/bro? Ved å tilby han å se gjennom et slikt forslag som dette?

F.eks. kan du sette deg rolig ned og si han at det er noe du vil fortelle ham.

Så kan du fortelle at du har tenkt litt over hvilke svakheter du selv har funnet, hva du kunne tenkt deg å gjøre bedre.

Ikke si ham/henne at du vil gi ham/henne en mulighet, men at du vil han/hun også skal vurdere om forholdet er verd jobben? Kanskje både forhold og barn?

Og la det være en invitasjon om å gjøre det for sin del?

Det funker for oss, og da blir det et felles prosjekt slik at man ikke føler seg presset til å tilstå noe som kanskje du ikke forstår begrensningen på.

Dvs. han/hun innrømmer noe, og så føler han/hun at du hele tiden vil ha det til å være verre?

Gir dere hverandre muligheten til å være ærlige uten å avbryte, kommer gjerne hele sannheten etterhvert.

Og har den kommet frivillig, begynner broen å bygges.

Da kommer viljen til tilgivelse, forsoning og oppbygging av lidenskap og tillit.

Men man må begynne et sted. Og du verden så vanskelig det er å begynne med seg selv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1180907
Del på andre sider

I bunn og grunn skulle det være en enkel sak? Hun må sette klare grenser overfor han. Hun må si klart fra at hun ikke aksepterer denne pågåenheten fra hans side. Det er hun som må sette foten ned.

Er det ikke så enkelt? - i bunn og grunn...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176593-hjelp-jeg-er-sjalu/#findComment-1185457
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...