Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 35 år og har et barn på 4. Jeg er frisk og rask. Jeg prøver å finne et prevansjonsmiddel som ikke påvirker kroppen så mye og trenger veiledning til å finne ut av det. Bruker nå p-ring og har brukt det i ca. 5 mnd. Føler den gir meg store psykiske plager en uke før mensen og jeg blir veldig dårlig i kroppen de to første dagene av mensen. Mye trøtt, men det er det psykiske en uke før som gjør at jeg ønsker å finne noe annet hvis mulig. Har brukt p-piller før, men er redd det ikke er bra for kroppen lengere? Spiral vet jeg lite om, men hører andre bruker det? Finnes det noe helt nytt? Skal nok ha et barn til innen 1-2 år.

Marie

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176603-prevansjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Litt rart at du føler ubehag bare en uke før menstruasjon, for hormonforholdene endrer seg ikke i den perioden, de er nok så like under hele behandlingen, altså i tre uker. Det blir vel ikke mye forandring ved å gå over til p-pille som i prinsipp er det samme som p-ring?

• Du kan bruke minipille som må tas helt regelmessig med bare 3 timers variasjon. Den nye østrogenfri p-pille cerazette er også en mulighet, men en del for blødningsproblemer.

• Hormonimplantat inneholder heller ikke østrogen, de kan sitte 3-5 år og effekten er fort borte når de fjernes. P-sprøyte anbefaler jeg ikke ved så relativ kort periode du trenger prevensjon.

• Kobber-spiral gir ofte rikeligere blødninger, men har ikke hormoneffekt. Hormonspiralen gir mindre blødning, men uregelmessige blødninger spesielt i starten.

• Kondom og pessar har ingen innvirkning generelt, men er litt mer tungvinte å bruke.

Det burde være mulig å finne noe som kan aksepteres.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176603-prevansjon/#findComment-1180690
Del på andre sider

prøv p-plaster. det setter du på armen,skulderen eller magen, og tar det vekk etter 3 uker slik at du får mensen. så setter du på et nytt plaster i uke 4. helt nytt på markedet. jeg har selv hatt spiral og var kjempe-fornøyd med den. hadde den i i 2 år. pga. planlegging av barn nummer 2. spiralen kan du ha inni i 5 år. men jeg anbefaler ikke å sette inn en spiral for et års tid. så har du jo p-sprøyten som du tar en gang hver 3. måned. men noen sier at det kan være vanskelig for å bli gravid hvis du har tatt den lenge. du kan også ta kontakt med legen din, for å få råd og veiledning av prevansjonsmiddel.

håper du finner noe som passer deg. lykke til ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176603-prevansjon/#findComment-1180693
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Litt rart at du føler ubehag bare en uke før menstruasjon, for hormonforholdene endrer seg ikke i den perioden, de er nok så like under hele behandlingen, altså i tre uker. Det blir vel ikke mye forandring ved å gå over til p-pille som i prinsipp er det samme som p-ring?

• Du kan bruke minipille som må tas helt regelmessig med bare 3 timers variasjon. Den nye østrogenfri p-pille cerazette er også en mulighet, men en del for blødningsproblemer.

• Hormonimplantat inneholder heller ikke østrogen, de kan sitte 3-5 år og effekten er fort borte når de fjernes. P-sprøyte anbefaler jeg ikke ved så relativ kort periode du trenger prevensjon.

• Kobber-spiral gir ofte rikeligere blødninger, men har ikke hormoneffekt. Hormonspiralen gir mindre blødning, men uregelmessige blødninger spesielt i starten.

• Kondom og pessar har ingen innvirkning generelt, men er litt mer tungvinte å bruke.

Det burde være mulig å finne noe som kan aksepteres.

PS Prevensjonsplaster har samme virkning som p-ring og p-pille.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176603-prevansjon/#findComment-1181054
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...