Gå til innhold

Tannlegeskrekk med mer

Anbefalte innlegg

Hei, har tannlegeskrekk men nå verker det i en tann.

Jeg har ikke sånn søt tannlegeskrekk "alle" hevder å ha, men dette er alvorlig for meg. Har ikke vært hos tannlegen på 15 år, og jeg får diare og må kaste opp bare ved tanken. Det er ikke bare smerten, men all pirkingen og selve det å sitte i stolen som skremmer vettet av meg. Har dårlige erfaringer med tannlege på ungdomsskole.

I tillegg er jeg livredd for konsekvensene av å bryte min tannlege-boikott; blir jeg nå ruinert? Blir mitt neste år fulgt med en eneste lang serie av angst, smerte og tannoperasjoner?

Jeg synes det er en skandale at det offentlige ikke yter hjelp til tannpleie, som etter at jeg har forhørt meg litt rundt tydeligvis er et problem for mange nordmenn, tannlegeskrekk eller ikke. Alle andre problemer kobler inn trygdesystemet, men ikke tannlege. Har jeg ingen rettigheter som nordmann med ekstrem tannlegefobi?

Og til slutt; kan noen anbefale en tannlege i Oslo som ideelt sett klubber folk bevisstløse i hodet i det de går inn døren... vel, i hvert fall en tannlege som tar dette på alvor, ikke kjefter på pasientene hvis de er bokstavelig talt "drit"-nervøse og har forståelse for at ikke alle takler dette like bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176734-tannlegeskrekk-med-mer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tannpleieren

Heisann!

Det er ikke en lett situasjon du er i det vet jeg. Men det du er nødt til det er å bite i det sure eple og bestille deg en time hos en tannlege. Det skal finnes spesialister med utdannelse innen odontofobi! Ta kontakt med tannlegeforeninga, eller du kan se på www.tannlegeforeningen.no, kanskje du finner noe informasjon der.

Jeg behandler titt og ofte pasienter med både milde former og hardere former for odontofobi (tannlegeskrekk) i min jobb, det går som regel bra. Folk klarer som regel og beherske seg. En annen ting du også kan gjøre er å spørre om du rett og slett bare kan få en samtaletime først og se hvordan det går. Uansett en time hos tannpleier pleier som regel og hjelpe. Men ethvert tilfelle er unik. Si i fra til tannlegen når du ringer å bestiller time at du har tannlegeskrekk at du vil at de skal ta hensyn til det!

Siden du ikke har vært hos tannlege på 15 år så KAN det rive i lommeboka. Dessverre så er det ikke noe gjennom trygden du får dekt av den typen behandling. Det skulle så virkelig ha vært det, men dessverre. Håper det snart kommer. Du har heller ikke noen flere rettigheter for odontofobi.

Alternative behandlinger for å få til behandlingene er beroligende medikamenter, da vil du kjenne smerte og lignende, men du vil være likegyldig og du vil nok ikke huske så mye etterpå, det finnes lystgass og narkose i tillegg. Jeg mener du burde ta kontakt med en tannlege i nærheten av der du bor (gule sider) eller ta kontakt med tannlegeforeninga som jeg sa i stad jeg kan ikke anbefale noen spesielle tannleger i Oslo fordi jeg ikke har noe erfaringer om Osloområdet!

Blir smertene for ille, kan du ta Ibux og Paracet sammen (1 av hver), det fungerer godt på betennelser og smerter.

Lykke til!!!

Heisann!

Det er ikke en lett situasjon du er i det vet jeg. Men det du er nødt til det er å bite i det sure eple og bestille deg en time hos en tannlege. Det skal finnes spesialister med utdannelse innen odontofobi! Ta kontakt med tannlegeforeninga, eller du kan se på www.tannlegeforeningen.no, kanskje du finner noe informasjon der.

Jeg behandler titt og ofte pasienter med både milde former og hardere former for odontofobi (tannlegeskrekk) i min jobb, det går som regel bra. Folk klarer som regel og beherske seg. En annen ting du også kan gjøre er å spørre om du rett og slett bare kan få en samtaletime først og se hvordan det går. Uansett en time hos tannpleier pleier som regel og hjelpe. Men ethvert tilfelle er unik. Si i fra til tannlegen når du ringer å bestiller time at du har tannlegeskrekk at du vil at de skal ta hensyn til det!

Siden du ikke har vært hos tannlege på 15 år så KAN det rive i lommeboka. Dessverre så er det ikke noe gjennom trygden du får dekt av den typen behandling. Det skulle så virkelig ha vært det, men dessverre. Håper det snart kommer. Du har heller ikke noen flere rettigheter for odontofobi.

Alternative behandlinger for å få til behandlingene er beroligende medikamenter, da vil du kjenne smerte og lignende, men du vil være likegyldig og du vil nok ikke huske så mye etterpå, det finnes lystgass og narkose i tillegg. Jeg mener du burde ta kontakt med en tannlege i nærheten av der du bor (gule sider) eller ta kontakt med tannlegeforeninga som jeg sa i stad jeg kan ikke anbefale noen spesielle tannleger i Oslo fordi jeg ikke har noe erfaringer om Osloområdet!

Blir smertene for ille, kan du ta Ibux og Paracet sammen (1 av hver), det fungerer godt på betennelser og smerter.

Lykke til!!!

Hadde tannverk natt til onsdag som ble kurert med en Ibux og Paracet, som du sa. Siden det har jeg ikke merket særlig utover litt ising. Må jeg til tannlegen med en gang eller kan jeg vente`? Jeg har planer om å manne meg opp men skal ut å reise i Europa om 1 uke og vet ikke om jeg skal gå før eller etter. Vil nødig ha tannverk på turen, men vil også nødig ha med meg en deprimerende tannlege-opplevelse med eventuell "katastrofe-rapport" i bagasjen så jeg bare gruer meg hele turen...

Hadde tannverk natt til onsdag som ble kurert med en Ibux og Paracet, som du sa. Siden det har jeg ikke merket særlig utover litt ising. Må jeg til tannlegen med en gang eller kan jeg vente`? Jeg har planer om å manne meg opp men skal ut å reise i Europa om 1 uke og vet ikke om jeg skal gå før eller etter. Vil nødig ha tannverk på turen, men vil også nødig ha med meg en deprimerende tannlege-opplevelse med eventuell "katastrofe-rapport" i bagasjen så jeg bare gruer meg hele turen...

Skjønner forsåvidt at det er helt umulig å svare på :-/

Et annet spørsmål: Ved lett tannverk/ising i en tann: Skal man unngå tygging på den siden eller er det bedre å "teste" farvannet litt ved å tygge selv om det er ubehagelig?

Tannpleieren

Skjønner forsåvidt at det er helt umulig å svare på :-/

Et annet spørsmål: Ved lett tannverk/ising i en tann: Skal man unngå tygging på den siden eller er det bedre å "teste" farvannet litt ved å tygge selv om det er ubehagelig?

Så bra at Ibuxen og Paraceten virker.

Jeg vil anbefale deg å gå til tannlegen før du reiser! Det er ikke moro å få den der på ferien! Dessuten er det mange som merker økt smerter ved flyturer.

Men du skal vite at tannlegen er ikke noen trollmann som bare kan trylle bort smertene. Når behandlingen har begynt KAN det ta noen dager før smertene er helt borte.

Det høres ut for meg at du har et stort hull i en tann som må rotfylles. Og at det er en betennelse på rota på tanna. Det finnes to måter å behandle en slik tilstand på; det er å trekke tannen eller å rotfylle den.

Det er det samme hvilken side du tygger på, men den tannen er nok meget svak og det kan hende det kan gå deler av tanna. Men ikke gjør noe som er vondt eller ubehagelig! Det er nok det du skal følge!

Men hovedoppfordringen er å komme deg til tannlegen så fort som mulig. Plutselig sitter du med hovent kinn og feber og store smerter!!!

Gjest Timari

Anbefaler tannlege Elisabeth Henderson på Storosenteret. Hun er en søt ung flicke fra Sverige. Hun sier hele tiden hva hun gjør og er veldig omtenksom. Hun har en del erfaring med tannlegeskrekk også. Første gangen så vil hun nok bare ta en røntgen undersøkelse av tennene dine. Så kan du komme tilbake senere å få gjort det du ønsker hvis du føler at du klarer det.

ble anbefalt henne av en rangler og gir derfor tipset videre

mvh

Annonse

Gjest Timari

Anbefaler tannlege Elisabeth Henderson på Storosenteret. Hun er en søt ung flicke fra Sverige. Hun sier hele tiden hva hun gjør og er veldig omtenksom. Hun har en del erfaring med tannlegeskrekk også. Første gangen så vil hun nok bare ta en røntgen undersøkelse av tennene dine. Så kan du komme tilbake senere å få gjort det du ønsker hvis du føler at du klarer det.

ble anbefalt henne av en rangler og gir derfor tipset videre

mvh

Storo tannklinikk heter det visst:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...