Gjest Nyskjerrige meg Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Vil finne ut mest mulig om disse to diagnosene. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Asperger er en mildere utgave av autisme. Du finner mye om du søker på google. Lykke til! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Vi snakker om autisme på et stort spekter. De menneskene som har autisme har en rekke fells symptomer sammen. Du har autister som er svært lavtfungerende og uten språk til høytfungerende autister som kan studere på universitetet. De høytfungerende autistene går ofte under betegnelsen Asperger syndrom. Autister kan grovt sett kjennetegnes med at de har problemer med språket,mange kan snakke men vet ikke hvordan de bruker språket i riktig kontekst. De tolker ofte alt bokstavelig. i et utsagn som "Det er ugler i mosen her", så vil de ofte se etter uglene og ikke skjønne at det var i overført betydning. De har som regel ingen forståelse for turtakingsregler i en samtale og vet ofte ikke når det er deres tur til å prate, noe som andre lærer gjennom oppveksten Autister har ofte en annen type form for empati enn det andre har. Ofte (sier ofte siden det er stor uenighet om det) kan de ikke sette seg inn i motpartens reaksjon, de har ofte ingen forståelse av at de skader eller sårer andre. Autister har ofte særinteresser. De kan ofte være lidenskapelig opptatt av feks togtabeller, telefonkataloger, alt om napoleonskrigen osv. Dette kan de prate uavbrutt om uten å ha noen forståelse om at motparten kan bli lei, eller vil snakke. Chatter på en kanal og har funnet ut at psykologen min er en av deltakerne på chatten. Bør jeg kontrontere han med dette? Eller skal jeg bare fortsette å chatte, han viser stor interesse for meg på chatten. Lurer på hvor langt han har tenkt til å gå. Dette var veldig kort sagt. det er et veldig spennende tema. Her kan du lese mer http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6 mvh spespedstudent 0 Siter
flisa Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Vi snakker om autisme på et stort spekter. De menneskene som har autisme har en rekke fells symptomer sammen. Du har autister som er svært lavtfungerende og uten språk til høytfungerende autister som kan studere på universitetet. De høytfungerende autistene går ofte under betegnelsen Asperger syndrom. Autister kan grovt sett kjennetegnes med at de har problemer med språket,mange kan snakke men vet ikke hvordan de bruker språket i riktig kontekst. De tolker ofte alt bokstavelig. i et utsagn som "Det er ugler i mosen her", så vil de ofte se etter uglene og ikke skjønne at det var i overført betydning. De har som regel ingen forståelse for turtakingsregler i en samtale og vet ofte ikke når det er deres tur til å prate, noe som andre lærer gjennom oppveksten Autister har ofte en annen type form for empati enn det andre har. Ofte (sier ofte siden det er stor uenighet om det) kan de ikke sette seg inn i motpartens reaksjon, de har ofte ingen forståelse av at de skader eller sårer andre. Autister har ofte særinteresser. De kan ofte være lidenskapelig opptatt av feks togtabeller, telefonkataloger, alt om napoleonskrigen osv. Dette kan de prate uavbrutt om uten å ha noen forståelse om at motparten kan bli lei, eller vil snakke. Chatter på en kanal og har funnet ut at psykologen min er en av deltakerne på chatten. Bør jeg kontrontere han med dette? Eller skal jeg bare fortsette å chatte, han viser stor interesse for meg på chatten. Lurer på hvor langt han har tenkt til å gå. Dette var veldig kort sagt. det er et veldig spennende tema. Her kan du lese mer http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6 mvh spespedstudent Hvorfor skrev du plutselig dette i innlegget ditt? "Chatter på en kanal og har funnet ut at psykologen min er en av deltakerne på chatten. Bør jeg kontrontere han med dette? Eller skal jeg bare fortsette å chatte, han viser stor interesse for meg på chatten. Lurer på hvor langt han har tenkt til å gå. " Det var jo et innlegg et annet sted? 0 Siter
Gemini Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Hvorfor skrev du plutselig dette i innlegget ditt? "Chatter på en kanal og har funnet ut at psykologen min er en av deltakerne på chatten. Bør jeg kontrontere han med dette? Eller skal jeg bare fortsette å chatte, han viser stor interesse for meg på chatten. Lurer på hvor langt han har tenkt til å gå. " Det var jo et innlegg et annet sted? Det der lurte jeg også på... 0 Siter
flisa Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Det der lurte jeg også på... jeg spurte, jeg *kaster med håret* 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Hvorfor skrev du plutselig dette i innlegget ditt? "Chatter på en kanal og har funnet ut at psykologen min er en av deltakerne på chatten. Bør jeg kontrontere han med dette? Eller skal jeg bare fortsette å chatte, han viser stor interesse for meg på chatten. Lurer på hvor langt han har tenkt til å gå. " Det var jo et innlegg et annet sted? Her har det tydeligvis skjedd en teknisk glipp når jeg sendte inn innlegget. Jeg skulle lime inn en link, men endte opp med å lime inn noe annet. *rødmer* 0 Siter
flisa Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Her har det tydeligvis skjedd en teknisk glipp når jeg sendte inn innlegget. Jeg skulle lime inn en link, men endte opp med å lime inn noe annet. *rødmer* hihi 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 hihi jeg får prise meg lykkelig over at de ikke var noe innlegg på seksualitetsforumet som tilfeldigvis hadde kommet inn der. Det kunne blitt Virkelig pinlig. *fortsatt flau* 0 Siter
flisa Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 jeg får prise meg lykkelig over at de ikke var noe innlegg på seksualitetsforumet som tilfeldigvis hadde kommet inn der. Det kunne blitt Virkelig pinlig. *fortsatt flau* Ja, eller et klissete kjærlighetsbrev - i mails form! hihi 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 ps: jeg kom ved et uhell til å klippe med deler av et annet innlegg inn i svaret mitt til deg vennligst se bort fra det:) hi hi 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Ja, eller et klissete kjærlighetsbrev - i mails form! hihi ja det ville jo nesten være å betrakte som et DOL-selvmord Et personlig brev til en terapeut eller sexolog som tilfeldigvis havnet inni her. Tror jeg hadde dødd av skam og skiftet nick ganske fort får håpe det ikke skjer 0 Siter
Gjest hilsen en Asperger-kjenner Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Vi snakker om autisme på et stort spekter. De menneskene som har autisme har en rekke fells symptomer sammen. Du har autister som er svært lavtfungerende og uten språk til høytfungerende autister som kan studere på universitetet. De høytfungerende autistene går ofte under betegnelsen Asperger syndrom. Autister kan grovt sett kjennetegnes med at de har problemer med språket,mange kan snakke men vet ikke hvordan de bruker språket i riktig kontekst. De tolker ofte alt bokstavelig. i et utsagn som "Det er ugler i mosen her", så vil de ofte se etter uglene og ikke skjønne at det var i overført betydning. De har som regel ingen forståelse for turtakingsregler i en samtale og vet ofte ikke når det er deres tur til å prate, noe som andre lærer gjennom oppveksten Autister har ofte en annen type form for empati enn det andre har. Ofte (sier ofte siden det er stor uenighet om det) kan de ikke sette seg inn i motpartens reaksjon, de har ofte ingen forståelse av at de skader eller sårer andre. Autister har ofte særinteresser. De kan ofte være lidenskapelig opptatt av feks togtabeller, telefonkataloger, alt om napoleonskrigen osv. Dette kan de prate uavbrutt om uten å ha noen forståelse om at motparten kan bli lei, eller vil snakke. Chatter på en kanal og har funnet ut at psykologen min er en av deltakerne på chatten. Bør jeg kontrontere han med dette? Eller skal jeg bare fortsette å chatte, han viser stor interesse for meg på chatten. Lurer på hvor langt han har tenkt til å gå. Dette var veldig kort sagt. det er et veldig spennende tema. Her kan du lese mer http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6 mvh spespedstudent Bare til opplysning: Det er ikke enighet om at Asperger er en undergruppe av autisme. Mange mener det er en diagnose for seg, ikke en form for autisme, selv om det har mange likhetstrekk. Den beskrivelsen du gjør, og som du kaller Autisme, stemmer for Asperger syndrom. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Bare til opplysning: Det er ikke enighet om at Asperger er en undergruppe av autisme. Mange mener det er en diagnose for seg, ikke en form for autisme, selv om det har mange likhetstrekk. Den beskrivelsen du gjør, og som du kaller Autisme, stemmer for Asperger syndrom. Du vet kanskje mer enn dette enn jeg gjør. Men jeg tenker at det må være svært vanskelig å skille mellom de som er autister og de som har asperger syndrom.? Hvor går grensen her? Det gjør det jo også vanskeligere å skille ut Asperger syndrom som et syndrom for seg selv når de har så mange kjennetegn felles med de som er høytfungerende autister 0 Siter
Gjest en mamma i nord Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Bare til opplysning: Det er ikke enighet om at Asperger er en undergruppe av autisme. Mange mener det er en diagnose for seg, ikke en form for autisme, selv om det har mange likhetstrekk. Den beskrivelsen du gjør, og som du kaller Autisme, stemmer for Asperger syndrom. Så vidt meg bekjent så er asperger syndrom en autismespekterdiagnose. Er det ikke en form for autisme da? 0 Siter
Gjest en mamma i nord Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 De som har diagnosen barneautisme har ofte også utviklingshemming. De som ikke har utviklingshemming kalles høytfungerende autister. Asperger og høytfungerende autisme er omentrent det samme, og det diskuteres om det burde være skille mellom disse to diagnosene, eller ikke. forskjellen på diagnosekriteriene er at de som får diagnosen asperger syndrom ikke skal ha signifikant forsinket språkutvikling. de som får diagnosen høytfungerende autisme har ikke normal språkutvikling. Det benyttes forskjellige diagnosemanualer, som ICD 10, DSM IV, og Gilbergs diagnosekriterier. Er det en spesiell grunn til at du lurer på dette? 0 Siter
Gjest dette vet jeg Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Du vet kanskje mer enn dette enn jeg gjør. Men jeg tenker at det må være svært vanskelig å skille mellom de som er autister og de som har asperger syndrom.? Hvor går grensen her? Det gjør det jo også vanskeligere å skille ut Asperger syndrom som et syndrom for seg selv når de har så mange kjennetegn felles med de som er høytfungerende autister Personer med Asperger syndrom har et markert mer avansert språk enn en godtfungerende autist. Men mange kan jo bli feildiagnostisert også, - Asperger er ikke en like kjent diagnose som autisme 0 Siter
Gjest Nyskjerrige meg Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 De som har diagnosen barneautisme har ofte også utviklingshemming. De som ikke har utviklingshemming kalles høytfungerende autister. Asperger og høytfungerende autisme er omentrent det samme, og det diskuteres om det burde være skille mellom disse to diagnosene, eller ikke. forskjellen på diagnosekriteriene er at de som får diagnosen asperger syndrom ikke skal ha signifikant forsinket språkutvikling. de som får diagnosen høytfungerende autisme har ikke normal språkutvikling. Det benyttes forskjellige diagnosemanualer, som ICD 10, DSM IV, og Gilbergs diagnosekriterier. Er det en spesiell grunn til at du lurer på dette? Grunnen er at jeg er vernepleierstudent og vil vite hva som er forskjell. Foresten takk for svaret. 0 Siter
Gjest en mamma i nord Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Grunnen er at jeg er vernepleierstudent og vil vite hva som er forskjell. Foresten takk for svaret. Bare hyggelig, lykke til med studiene dine ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.