Gå til innhold

Har noen her vært i en humanistisk begravelse?

Anbefalte innlegg

Gjest humanistisk begravelse
Skrevet

Skal kanskje i en slik begravelse. Hvor holdes slike begravelser? Står man helt fritt i forhold til regi? Det var en som fortalte at hun hadde vært i en slik begravelse hvor de hadde spilt "My Way" av Frank Sinatra. Det var visst en fyr som hadde drukket og røyket hele livet og som til slutt hadde bukket under pga det. Han var ikke kristen så den sangen passet sikkert bra til han

ShitDiddelyDo
Skrevet

En kompis var i en begravelse hvor det var om å gjøre å få ta på liket. Mennene slåss om å få ta på mannen. Det var hinsides all sunn fornuft. Dessuten kastet de den døde opp i lufta flere ganger.

Sånn vil jeg ha det når jeg dør også.

Må sies at dette var muslimer, og kompisen ble lettere sjokkert. Han visste ikke hva han gikk til når kollegaen døde.

Skrevet

Humanetisk begravelse kan være alt fra pinlig til utrolig fint.

En ting er sikkert: Med en aldri så liten innsats kan det ihvertfall bli en mye mer personlig seremoni enn hvis man må følge kirkens regler og tradisjoner.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Den siste begravelsen jeg varv i var ikke-kristen. Den var i krematoriet ved Helsfyr i Oslo, der kan alle bisettes.

Det var et par taler og klassiks musikk på CD. Helt fint, fordi det var gode taler.

Bedre enn kristen sermoni hvis den som døde ikke var kristen.

Skrevet

Ikke en humanistisk, men da min yngste datter døde 3 dager gammel planla vi begravelsen selv. Dvs. sykehuspresten ledet en seremoni i sykehusets kapell. Han bar ikke prestedrakt, og han fjernet noen kors (han følte det var best). Jeg er ham uendelig takknemlig for at han gjorde det, og for at han var så tolerant. Jeg tror ikke noen av oss kunne klart å lede den selv. Vi hadde noen som spilte, vi tente lys, vi sang, noen holdt en tale. Vi fikk utrolig gode tilbakemeldinger etterpå på at seremonien hadde vært vakker og stemningsfull.

Skrevet

Jeg har ikke vært i en humanistisk begravelse, men i flere hundre kristne begravelser. Jeg jobber i en kirke.

Men etter å ha snakket med enkelte så har jeg forstått det slik at en humanistisk begravelse er forholdsvis lik en kristen begravelse, bortsett fra at presten ikke er tilstede, og at det ikke leses fra Guds ord.

Må nevne en episode der en narkoman ble gravlagt. Til kirken kom vennene hans bevæpnet til "tennene". De fikk beskjed om å legge pistolene ifra seg i våpenhuset før de slapp inn. Noe de gjorde uten de helt store protestene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...