Gå til innhold

Statskjerka

Anbefalte innlegg

Kizza1365380506
Skrevet

Nå skal jeg melde meg ut av statskirken. Når Kvarme blir biskop i Oslo. Ikke at jeg har noe med Oslo å gjøre men fy...

• Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• pip

22

• favn

21

• ....AV

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest sussilei
Skrevet

Hva vet du om Kvarme, egentlig ? Bortsett fra at han ikke er tilhenger av at partnerskap skal likestilles med ekteskap (og at de derved skal ha helt like rettigheter, som feks til adopsjon), og at han er motstander av at homofile og lesbiske i partnerskap skal ha vigslede stillinger i kirken? Det betyr forresten bare at han støtter det standpunket som faktisk er vedtatt i kirken. Det er Køhn og Stålsett som er illojale i forhold til Kirkens standpunkt.

Så hvis du skal melde deg ut av kirken, bør det være av andre grunner enn at Kvarme blir biskop.

Jeg kjenner ikke godt til Kvarme selv. Det eneste jeg vet, er at han er fremstilt som "mørkemann". I følge mine svært kirkenære venner, og det inkluderer mennesker med vidt forskjellige homofilisyn, så er han slett ingen mørkemann. Han befinner seg i "midten" av kirken, og er visstnok et flott medmenneske og en strålende teolog. En bra person, rett og slett.

I motsetning til Køhn, som er så snill og grei, men som er en elendig teolog, og dessuten ikke er spesielt god leder, overkjører visst temmelig mange rundt seg.

Meld deg gjerne ut! Jeg synes alle ikke- kristne skal melde seg ut snarest. Men sett deg skikkelig inn i sakene først - baser utmeldingen på noe annet enn VG og Dagbladets hetsekampanje!

Men hvis du er kristen, så er det å melde seg ut utrolig feigt. Da bør du heller stå i Kirken og kjempe for synspunktet ditt!

For ordens skyld: Jeg deler ikke Kvarmes homofilisyn!

Skrevet

Hmmm....så det at Oslo trolig får en biskop som

- følger opp retningslinkene til arbeidsgiver (Kirkemøtet)

- som ikke er politisk korrekt i sine -personlige- meninger

- som arbeider etter filosofien "alle mennesker er like mye verdt"

er altså et godt grunnlag for å melde seg ut av statskirken?

Skrevet

Hva vet du om Kvarme, egentlig ? Bortsett fra at han ikke er tilhenger av at partnerskap skal likestilles med ekteskap (og at de derved skal ha helt like rettigheter, som feks til adopsjon), og at han er motstander av at homofile og lesbiske i partnerskap skal ha vigslede stillinger i kirken? Det betyr forresten bare at han støtter det standpunket som faktisk er vedtatt i kirken. Det er Køhn og Stålsett som er illojale i forhold til Kirkens standpunkt.

Så hvis du skal melde deg ut av kirken, bør det være av andre grunner enn at Kvarme blir biskop.

Jeg kjenner ikke godt til Kvarme selv. Det eneste jeg vet, er at han er fremstilt som "mørkemann". I følge mine svært kirkenære venner, og det inkluderer mennesker med vidt forskjellige homofilisyn, så er han slett ingen mørkemann. Han befinner seg i "midten" av kirken, og er visstnok et flott medmenneske og en strålende teolog. En bra person, rett og slett.

I motsetning til Køhn, som er så snill og grei, men som er en elendig teolog, og dessuten ikke er spesielt god leder, overkjører visst temmelig mange rundt seg.

Meld deg gjerne ut! Jeg synes alle ikke- kristne skal melde seg ut snarest. Men sett deg skikkelig inn i sakene først - baser utmeldingen på noe annet enn VG og Dagbladets hetsekampanje!

Men hvis du er kristen, så er det å melde seg ut utrolig feigt. Da bør du heller stå i Kirken og kjempe for synspunktet ditt!

Godt sagt.

Kvarme er en hyggelig fyr han - håper han får anledning til å motbevise Akersgatas skremselspropaganda snarest mulig.

Skrevet

"Det er Køhn og Stålsett som er illojale i forhold til Kirkens standpunkt."

Det er så, men de har mer sympatiske standpunkter.

"Så hvis du skal melde deg ut av kirken, bør det være av andre grunner enn at Kvarme blir biskop."

Som f.eks at statskirken er en uting, og et brudd mot den selvmotsigende grunnloven? Det er ihvertfall god nok grunn.

"I motsetning til Køhn, som er så snill og grei, men som er en elendig teolog,"

Som sagt over, et desto mer sympatisk menneske.

"Meld deg gjerne ut! Jeg synes alle ikke- kristne skal melde seg ut snarest."

Der har vi jo litt av problemet - at man må melde seg ut hvis man ikke er kristen. Man burde pokker ikke vært der i utgangspunktet.

"Men hvis du er kristen, så er det å melde seg ut utrolig feigt. Da bør du heller stå i Kirken og kjempe for synspunktet ditt!"

Man kan godt være kristen og være motstander av statskirken (selv om det ikke er problemstillingen til trådstarter).

".............................."

Skrevet

Hmmm....så det at Oslo trolig får en biskop som

- følger opp retningslinkene til arbeidsgiver (Kirkemøtet)

- som ikke er politisk korrekt i sine -personlige- meninger

- som arbeider etter filosofien "alle mennesker er like mye verdt"

er altså et godt grunnlag for å melde seg ut av statskirken?

"- som ikke er politisk korrekt i sine -personlige- meninger"

Nå er ikke "politisk korrekt" ensbetydende med at man tar feil, da.

"- som arbeider etter filosofien "alle mennesker er like mye verdt""

Og det gjør ikke stålseth? Og køhn, som blir nevnt her?

"er altså et godt grunnlag for å melde seg ut av statskirken?"

Statskirken er i seg selv et grunnlag for å melde seg ut.

".................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvem som er biskop er jeg, i utgangspunktet, revnende likegyldig til, all den tid jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor en biskop har så mye makt i det hele tatt.

Derfor "i utgangspunktet" over. For han har makt, altså vil jeg også ha en sympatisk fyr.

Jeg aner fint lite om denne Kvarme, men jeg må si som Prozak: Det er grotesk at man faktisk må melde seg UT av statskirka.

De som vil burde melde seg inn.

Går det an å melde seg ut på internet? Nei, tenkte jeg det ikke. Det ville tatt seg ut. Halve Norge hadde tross alt meldt seg ut dersom det var snakk om et tastetrykk. Utspekulerte jævler!

Skrevet

Hvem som er biskop er jeg, i utgangspunktet, revnende likegyldig til, all den tid jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor en biskop har så mye makt i det hele tatt.

Derfor "i utgangspunktet" over. For han har makt, altså vil jeg også ha en sympatisk fyr.

Jeg aner fint lite om denne Kvarme, men jeg må si som Prozak: Det er grotesk at man faktisk må melde seg UT av statskirka.

De som vil burde melde seg inn.

Går det an å melde seg ut på internet? Nei, tenkte jeg det ikke. Det ville tatt seg ut. Halve Norge hadde tross alt meldt seg ut dersom det var snakk om et tastetrykk. Utspekulerte jævler!

Men ein *blir* jo "meldt inn". Det er ikkje slik at alle norske borgarar automatisk blir medlem i DNK! Det at du er medlem i statskyrkja er jo fordi foreldra dine melde deg inn da du var lite barn, vil eg tru. Slik det er for dei fleste statskyrkjemedlemmar.

Om du no i vaksen alder finn ut at du ikkje har interesse av å vere medlem i denne organisasjonen, så melder du deg ut. Det treng ikkje vere vanskeleg i det heile tatt. Alle har vel ikkje lyst til å ta turen innom prestekontoret, men det er ikkje verre enn å sende inn eit skjema, og det får du tilsendt - HEF kastar det jo etter einkvar som kan tenkast å ville ha det.

Skrevet

Men ein *blir* jo "meldt inn". Det er ikkje slik at alle norske borgarar automatisk blir medlem i DNK! Det at du er medlem i statskyrkja er jo fordi foreldra dine melde deg inn da du var lite barn, vil eg tru. Slik det er for dei fleste statskyrkjemedlemmar.

Om du no i vaksen alder finn ut at du ikkje har interesse av å vere medlem i denne organisasjonen, så melder du deg ut. Det treng ikkje vere vanskeleg i det heile tatt. Alle har vel ikkje lyst til å ta turen innom prestekontoret, men det er ikkje verre enn å sende inn eit skjema, og det får du tilsendt - HEF kastar det jo etter einkvar som kan tenkast å ville ha det.

Neida, i det øyeblikket du popper ut av din mors liv og din mor er medlem av den norske statskirke så blir du autmatisk medlem, det er ingen som melder deg inn.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

alle ble automatisk medlem, iallfall hvis foreldrene var det, kanskej ellers også. Ingen meldte seg inn/ble innmeldt!

Skrevet

Fordelen kan være at det blir fortgang i å skille stat og kirke!!!!!

Skrevet

Neida, i det øyeblikket du popper ut av din mors liv og din mor er medlem av den norske statskirke så blir du autmatisk medlem, det er ingen som melder deg inn.

Ikke helt så automatisk. Man må ha oppgitt Den norske Kirke som trossamfunn på helsekortet for gravide.

Skrevet

Fordelen kan være at det blir fortgang i å skille stat og kirke!!!!!

Nå oppgir man hvertfall trossamfunn på helsekortet for gravide. Så helt automatisk er det ikke.

Skrevet

Ikke helt så automatisk. Man må ha oppgitt Den norske Kirke som trossamfunn på helsekortet for gravide.

slik var det ikke da sønnen min (tenåring) ble født! Automatikk! Men jeg er heldigvis ikke medlem lenger, jeg måtte ta saken på alvor etterhvert. Ikke la det skure.

Håper den nye biskopen får frem motsetninger, så flere melder seg ut. Da kan både kirken og landet ha det bedre med seg selv.

Gjest sussilei
Skrevet

"Det er Køhn og Stålsett som er illojale i forhold til Kirkens standpunkt."

Det er så, men de har mer sympatiske standpunkter.

"Så hvis du skal melde deg ut av kirken, bør det være av andre grunner enn at Kvarme blir biskop."

Som f.eks at statskirken er en uting, og et brudd mot den selvmotsigende grunnloven? Det er ihvertfall god nok grunn.

"I motsetning til Køhn, som er så snill og grei, men som er en elendig teolog,"

Som sagt over, et desto mer sympatisk menneske.

"Meld deg gjerne ut! Jeg synes alle ikke- kristne skal melde seg ut snarest."

Der har vi jo litt av problemet - at man må melde seg ut hvis man ikke er kristen. Man burde pokker ikke vært der i utgangspunktet.

"Men hvis du er kristen, så er det å melde seg ut utrolig feigt. Da bør du heller stå i Kirken og kjempe for synspunktet ditt!"

Man kan godt være kristen og være motstander av statskirken (selv om det ikke er problemstillingen til trådstarter).

".............................."

Jeg er mot statskirken som ordning. Men jeg hører til der, det finnes ingen gode alternativ (for meg), og da skal jeg stå i den og hevde mitt syn der så lenge den eksisterer.

Når det gjelder de andre kommentarene dine:

Man blir medlem i Statskirken ved dåpen. Man må dermed "melde seg inn", selv om man ikke gjør det selv. Tidligere fikk Kirken penger for alle som ikke var medlem av et annet kirkesamfunn eller HEF, men sånn er det ikke lenger.

Ellers: Du argumenterer for at Kirken skal velge sine biskoper på bakgrunn av hvem som er "et hyggelig menneske" og beste likt av "folk flest" (ofte særdeles misvisende betegned som "folkekirken"), og ikke på grunn av teologi og lojalitet til Kirkens organisasjon og vedtak...

Hvordan tror du HEF hadde sett på at man valgte en leder som var et kjempehyggelig menneske, men som feks mente; "Vi skal kun ha kristendomsundervisning i skolen, alle annen livssynsundervisning skal jeg bekjempe! Eller - jeg er kristen, og har som kampsak å stoppe denne utingen av en skikk med "borgerlig" konfirmasjon."

Det ville blitt RAMASKRIK !!! Selvfølgelig ville ikke HEF ansatt en person med slike synspunkt!

Forskjellen er bare at HEF kan bestemme selv, mens kirken utsettes fra dette hylekoret fra "folkekirken", som de selvfølgelig aldri benytter, bortsett fra julaften.

Skrevet

Eg har sjekka litt. Det er visst nok at ein av foreldra (mor ELLER far) er medlem, ja.

Det er i så fall eit riv ruskande galt system. Det fins vel ingen andre organisjasjonar der medlemskap går automatisk "i arv" som det?

Eg kan skjønne at DNK kanskje av økonomiske årsaker vil ha det slik, men teologisk er det (iallfall etter mi meining) tvilsomt.

Hmmmmmsk.

Skrevet

alle ble automatisk medlem, iallfall hvis foreldrene var det, kanskej ellers også. Ingen meldte seg inn/ble innmeldt!

Sjå svar til Lillemus.

:)

Skrevet

Og det gjør vel de fleste som fremdeles står i statskirka uten å tenke mer over det vil jeg tro. :o)

Skrevet

Og det gjør vel de fleste som fremdeles står i statskirka uten å tenke mer over det vil jeg tro. :o)

Virkelig? Det synes jeg er rart. Da burde jo folk virkelig begynne å tenke seg om, da.

fei1365380229
Skrevet

Meldte meg ut det året jeg var 15 år. Barna ble automatisk meldt inn selvom vi ikke har døpt dem, sykt!

Kirken og staten burde vært skilt for lenge siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...