Gå til innhold

Statskjerka

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Men ein *blir* jo "meldt inn". Det er ikkje slik at alle norske borgarar automatisk blir medlem i DNK! Det at du er medlem i statskyrkja er jo fordi foreldra dine melde deg inn da du var lite barn, vil eg tru. Slik det er for dei fleste statskyrkjemedlemmar.

Om du no i vaksen alder finn ut at du ikkje har interesse av å vere medlem i denne organisasjonen, så melder du deg ut. Det treng ikkje vere vanskeleg i det heile tatt. Alle har vel ikkje lyst til å ta turen innom prestekontoret, men det er ikkje verre enn å sende inn eit skjema, og det får du tilsendt - HEF kastar det jo etter einkvar som kan tenkast å ville ha det.

Du blir automatisk meldt inn uansett om du er døpt eller ikke.

• Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• pip

22

• favn

21

• ....AV

11

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Og det gjør vel de fleste som fremdeles står i statskirka uten å tenke mer over det vil jeg tro. :o)

Vi meldte vår gutt ut i 93, han er født sent i 92 og ble automatisk meldt inn selvom jeg ikke er medlem av statskirken. I 94 var det noe innlegging av nye data i kirken og han ble meldt inn igjen mot vår vilje. Når jeg skulle melde ut resten for en stund siden oppdaget jeg at han eldste hadde stått i statskirken siden han var født :(

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Eg har sjekka litt. Det er visst nok at ein av foreldra (mor ELLER far) er medlem, ja.

Det er i så fall eit riv ruskande galt system. Det fins vel ingen andre organisjasjonar der medlemskap går automatisk "i arv" som det?

Eg kan skjønne at DNK kanskje av økonomiske årsaker vil ha det slik, men teologisk er det (iallfall etter mi meining) tvilsomt.

Hmmmmmsk.

Tvilsomt er bare fornavnet. Før var ALLE som ikke hadde meldt seg UT, medlemmer. Lett å skilte med mange medlemmer da!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Vi meldte vår gutt ut i 93, han er født sent i 92 og ble automatisk meldt inn selvom jeg ikke er medlem av statskirken. I 94 var det noe innlegging av nye data i kirken og han ble meldt inn igjen mot vår vilje. Når jeg skulle melde ut resten for en stund siden oppdaget jeg at han eldste hadde stått i statskirken siden han var født :(

Statskirken er kjent for åå jukse til seg medlemmer

Skrevet

Eg har sjekka litt. Det er visst nok at ein av foreldra (mor ELLER far) er medlem, ja.

Det er i så fall eit riv ruskande galt system. Det fins vel ingen andre organisjasjonar der medlemskap går automatisk "i arv" som det?

Eg kan skjønne at DNK kanskje av økonomiske årsaker vil ha det slik, men teologisk er det (iallfall etter mi meining) tvilsomt.

Hmmmmmsk.

Det er visst slik at alle vi som ikke er medlemmer i noe kirke-/trossamfunn eller HEF, på en eller annen mystisk måte likevel anses som medlemmer av statskirken og belastes en viss årlig skattesum til nevnte statskirke.

Det holder mao ikke å være utmeldt, evt aldri innmeldt, man må aktivt melde seg inn i noe annet.

Vanskelig for sånn som meg som nettopp ikke vil inn i noe som helst...

fei1365380229
Skrevet

Det er visst slik at alle vi som ikke er medlemmer i noe kirke-/trossamfunn eller HEF, på en eller annen mystisk måte likevel anses som medlemmer av statskirken og belastes en viss årlig skattesum til nevnte statskirke.

Det holder mao ikke å være utmeldt, evt aldri innmeldt, man må aktivt melde seg inn i noe annet.

Du burde kunne fått penga og puttet i egen lomme :o)

Skrevet

Fordelen kan være at det blir fortgang i å skille stat og kirke!!!!!

Ikke sikkert at det er så lurt som vi har en tendens til å tro.

Uten staten kan kirken fort vise seg å gå i en autoritær retning vi ikke liker.

Skrevet

Kan man sjekke evt medlemskap på nett, tror du?

Skrevet

Du burde kunne fått penga og puttet i egen lomme :o)

Det blir jo feil å si at jeg kunne 'fått' de pengene, all den tid pengene er mine, og staten faktisk _tar_ dem uten å redegjøre for hvorfor.

fei1365380229
Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Jeg husker ikke engang hvor jeg skrev for å melde oss ut, men det var vel til et eller annet kirkekontor i kommunen. Der kan man sikkert sjekke om man er medlem.

fei1365380229
Skrevet

Det blir jo feil å si at jeg kunne 'fått' de pengene, all den tid pengene er mine, og staten faktisk _tar_ dem uten å redegjøre for hvorfor.

Ja sant det! Jeg har overført mine til humanetisk forbund. Dette fordi vi har hatt navnfester i regi av dem til alle fire barna, vi regner med å ha konfirmasjon der osv., så de fortjener disse pengene :o)

Skrevet

Tror ikke det, du må nok sjekke med ditt lokale kirkekontor.

Jeg har hørt om flere der foreldrene er i human-etisk forbund, og barna allikevel gjentatte ganger (!) automatisk innmeldes i statskirken. Ganske så frekt!

Skrevet

Ja sant det! Jeg har overført mine til humanetisk forbund. Dette fordi vi har hatt navnfester i regi av dem til alle fire barna, vi regner med å ha konfirmasjon der osv., så de fortjener disse pengene :o)

Det er et godt poeng. Klart HEF trenger penger til slike aktiviteter.

Skrevet

Tror ikke det, du må nok sjekke med ditt lokale kirkekontor.

Jeg har hørt om flere der foreldrene er i human-etisk forbund, og barna allikevel gjentatte ganger (!) automatisk innmeldes i statskirken. Ganske så frekt!

Jøss, det er jo tragisk med tanke på at organisasjonssnusk rundt medlemskap med jevne mellomrom springer fram som kritikkverdige.

Er jeg på bærtur hvis jeg tror at statskirka får støtte fra staten (sic) på basis av antall medlemmer?

Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Jeg husker ikke engang hvor jeg skrev for å melde oss ut, men det var vel til et eller annet kirkekontor i kommunen. Der kan man sikkert sjekke om man er medlem.

Ok, takk.

Skrevet

Egentlig synes jeg det ikke er så rart ettersom det faktisk er en statskirke. For min egen del synes jeg også det er greit, ettersom jeg benytter meg av kirkene regelmessig i forbindelse med konserter, og jeg synes det er viktig at kirkene vedlikeholdes ettersom de er en del av vår kulturarv i tillegg til det religiøse aspektet. Jeg er altså ikke medlem av statskirken.

Skrevet

Jeg ringte rett og slett kirken der jeg bor, han så etter i listene og fant ut at jeg sto der. Jeg fortalte at jeg hverken er døpt eller konfirmert og ikke ønsket å stå på listene, og da skulle han sørge for å få meg slettet. Enkelt og greit.

Skrevet

Hvem som er biskop er jeg, i utgangspunktet, revnende likegyldig til, all den tid jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor en biskop har så mye makt i det hele tatt.

Derfor "i utgangspunktet" over. For han har makt, altså vil jeg også ha en sympatisk fyr.

Jeg aner fint lite om denne Kvarme, men jeg må si som Prozak: Det er grotesk at man faktisk må melde seg UT av statskirka.

De som vil burde melde seg inn.

Går det an å melde seg ut på internet? Nei, tenkte jeg det ikke. Det ville tatt seg ut. Halve Norge hadde tross alt meldt seg ut dersom det var snakk om et tastetrykk. Utspekulerte jævler!

"Du ble båret inn - gå ut på egne ben!"

Skrevet

Egentlig synes jeg det ikke er så rart ettersom det faktisk er en statskirke. For min egen del synes jeg også det er greit, ettersom jeg benytter meg av kirkene regelmessig i forbindelse med konserter, og jeg synes det er viktig at kirkene vedlikeholdes ettersom de er en del av vår kulturarv i tillegg til det religiøse aspektet. Jeg er altså ikke medlem av statskirken.

Jeg har et utmerket forhold til kirker, liker kirker, har gode og sublime opplevelser i kirker, støtter arbeid for å ivareta kirker som estetiske perler og kultur-/ historie-/religiøse bygg.

Men jeg synes ikke jeg er kravstor når jeg selv vil bestemme om jeg skal være medlem eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...