Gå til innhold

Statskjerka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo, men det evt sanne ansiktet kan bli fatalt.

Jeg støtter opprettholdelsen av statskirke med begrunnelse i at kirken gjennom tidene har vist at dens operasjoner på egen hånd er mindre bra for folks ve og vel. Slik jeg ser det, er det godt for samfunnet at staten (til en viss grad) kontrollerer kirkemakten.

Når hadde vi en kirka som ikke var enstatskirke i Norge?

Og i histoirsk, international sammenehng så skjedde de største overgrepene fra kirka den gangen kirkamakt og statsmakt mer eller mindre gikk over i hverandre.

• Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• pip

22

• favn

21

• ....AV

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jo, men er det ikke slik at statskirken får litt ekstra for hvert reelle og fiktive medlem?

Jeg er for øvrig mer opptatt av prinsippet med innmelding av meg og mine barn uten mitt vitende.

Akkurat korleis pengane blir fordelt, veit eg ikkje.

Eg er forøvrig heilt enig med deg i at det er uakseptabelt å bli medlem i noko utan at ein sjølv - eller foreldra, på barns vegne - ønsker det sjølv. Om ein da i tillegg ikkje får vite om det (alle går jo ikkje rundt og veit om korleis systemet er, at ein aktivt må motsette seg å "arve" medlemsskap), så er det jo berre fullendt....!

Skrevet

Som tidligere påpekt: Menighetene er overveldende positive til Kvarme.

Likeledes det store flertall av prestene.

Derimot er hans kandidatur ikke populært blant byråkratene i kirke-Norge.

Paragrafrytterne ville istedet han en av sine egne som biskop (Bakkevig, Pettersen). Men for all del, kunne sikkert vært spennende å se hvordan en innbarket byråkrat hadde fungert som biskop og...

Det er ikke det som jeg har fått med meg av ulike tilbakemeldinger.

Mange prester og menigheter er lite positive til Kvarme.

Personlig synes jeg Kvarme er et bra valg. Håper han er enda mer konservativ enn mange frykter, og at dette vil skape ny debatt om statskirken.

Personlig er jeg meget sterkt for et skille mellom kirke og stat.

Skrevet

Jeg er mot statskirken som ordning. Men jeg hører til der, det finnes ingen gode alternativ (for meg), og da skal jeg stå i den og hevde mitt syn der så lenge den eksisterer.

Når det gjelder de andre kommentarene dine:

Man blir medlem i Statskirken ved dåpen. Man må dermed "melde seg inn", selv om man ikke gjør det selv. Tidligere fikk Kirken penger for alle som ikke var medlem av et annet kirkesamfunn eller HEF, men sånn er det ikke lenger.

Ellers: Du argumenterer for at Kirken skal velge sine biskoper på bakgrunn av hvem som er "et hyggelig menneske" og beste likt av "folk flest" (ofte særdeles misvisende betegned som "folkekirken"), og ikke på grunn av teologi og lojalitet til Kirkens organisasjon og vedtak...

Hvordan tror du HEF hadde sett på at man valgte en leder som var et kjempehyggelig menneske, men som feks mente; "Vi skal kun ha kristendomsundervisning i skolen, alle annen livssynsundervisning skal jeg bekjempe! Eller - jeg er kristen, og har som kampsak å stoppe denne utingen av en skikk med "borgerlig" konfirmasjon."

Det ville blitt RAMASKRIK !!! Selvfølgelig ville ikke HEF ansatt en person med slike synspunkt!

Forskjellen er bare at HEF kan bestemme selv, mens kirken utsettes fra dette hylekoret fra "folkekirken", som de selvfølgelig aldri benytter, bortsett fra julaften.

Det at kirken ikke lenger får penger for de som ikke er med i noe trossamfunn hadde jeg ikke fått med meg - det er bra.

Jeg har ikke argumentert for ar kirken skal velge noe som helst - hvis det virker sånn så misforsto du meg. Jeg bare ga uttrykk for hva jeg personlig mente om disse personene.

Siden jeg ikke er kristen, så gjør det meg ingenting at "vi" har en biskop som ikke følger bisperådet, så lenge vedkommende har et sympatisk menneskesyn. Og å si at Stålseth og Køhn ikke har det blir jo bare tullete forsøk på sverting.

Uansett hvor lite kristen jeg er, så kommer jeg av og til i kontakt med noe som har med kirken å gjøre, og da foretreker jeg mest mulig sympatiske personer derfra. Når det er sagt, så kjenner jeg ikke til Kvarme.

".................................."

Skrevet

psst: du er så ironisk og usaklig at det er liten vits å svare på innlegget ditt. Hvis du omformulerer det, svarer jeg gjerne :)

Det var ikke meningen å være usaklig.

Forstår jeg deg rett, så har du ikke noe imot kirken som kirke.

Men det er din rett å få velge om du vil tilhøre kirken den norske, eller ikke.

Du kan godt gå på en konsert i kirken, eller ha en venn som er prest, men det må være ditt valg og ikke andres.

Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at noe av denne valgfriheten er tatt vekk fra oss i og med at vi har en statskirke her i landet. Menighets bladet dumper ned i postkassen, innkalling til ulike kirkelige arr. blir sendt ut, osv.

Vel, valget er ditt, velger du å ikke tilhøre statskirken så minker noe av "presset"fra kirken, men kirken vil alltid være synlig enten gjennom massemedia eller politiske organer.

Ps:helt til slutt:

Personlig så tror jeg at i det øyeblikket man setter sine ben innenfor en kirke får man et møte med Gud, om man vil det eller ikke.

vennligst hilsen

Skrevet

Hun er vel ikke ansett på MF, men hun er vel ansett på TF. Så dette handler nok mer om hva slags bibelsyn manhar, enn om hun er dyktig eller ei.

Godt poeng.

"..............................."

Skrevet

Ang. utmeldelse av statskirken. Jeg forstår ikke hvorfor de fleste har så mye imot statskirken???

De aller fleste ønsker å døpe sine barn der, over halvparten av konfirmasjonene foregår i stats kirken og ikke minst så og si alle som dør blir gravlagt fra kirken

Selv om du/dere melder dere ut, er sjangsen stor for at dere får et møte med kirken i en eller annen form en elller annen gang i livet.

"Ang. utmeldelse av statskirken. Jeg forstår ikke hvorfor de fleste har så mye imot statskirken???"

Tja. Grunnloven sier at vi skal ha full religionsfrihet i landet. På et annet sted sier den at statsreligionen skal være den luthers-evangeliske kirken. Altså, selvmotsigende. Jeg velger å påstå at det siste ikke har noe i grunnloven å gjøre, og at prinsippet om full religionsfrihet er helt umulig når man i det hele tatt har noe som heter "statskirken".

"De aller fleste ønsker å døpe sine barn der, over halvparten av konfirmasjonene foregår i stats kirken og ikke minst så og si alle som dør blir gravlagt fra kirken"

Det er fordi folk enten ikke tenker over det, eller fordi de bedriver blasfemi. De som ikke er kristne døper likevel barna sine - som om ikke barnedåp i seg selv var et ille nok religiøst overgrep. Ungdommen konfirmerer seg så godt som utelukkende for pengenes skyld, og man er fortsatt litt "outsider" i mange miljøer hvis man velger å gjøre det borgerlig - og ungdom vil IKKE være outsidere.

Dessuten - har du sett borgerlig konfirmasjon? Noe så innholdsløst og platt skal man lete lenge etter, og jeg har sett en del av de. Humanetisk forbund er, om jeg skal være så frekk, minst 50% dusteri.

"Selv om du/dere melder dere ut, er sjangsen stor for at dere får et møte med kirken i en eller annen form en elller annen gang i livet."

Fordi vi, som nevnt, ikke har full religionsfrihet her i landet. Må vi bare akseptere det? Jeg mener et bestemt nei.

"................................."

Skrevet

Jeg er utmeldt fra før.

Og kommer ikke til å melde meg inn igjen ihvertfall. Uansett hvem som er biskop.

Skrevet

Meldte meg ut det året jeg var 15 år. Barna ble automatisk meldt inn selvom vi ikke har døpt dem, sykt!

Kirken og staten burde vært skilt for lenge siden.

"Kirken og staten burde vært skilt for lenge siden. "

Kunne ikke vært mer enig!

Skrevet

Det var ikke meningen å være usaklig.

Forstår jeg deg rett, så har du ikke noe imot kirken som kirke.

Men det er din rett å få velge om du vil tilhøre kirken den norske, eller ikke.

Du kan godt gå på en konsert i kirken, eller ha en venn som er prest, men det må være ditt valg og ikke andres.

Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at noe av denne valgfriheten er tatt vekk fra oss i og med at vi har en statskirke her i landet. Menighets bladet dumper ned i postkassen, innkalling til ulike kirkelige arr. blir sendt ut, osv.

Vel, valget er ditt, velger du å ikke tilhøre statskirken så minker noe av "presset"fra kirken, men kirken vil alltid være synlig enten gjennom massemedia eller politiske organer.

Ps:helt til slutt:

Personlig så tror jeg at i det øyeblikket man setter sine ben innenfor en kirke får man et møte med Gud, om man vil det eller ikke.

vennligst hilsen

"Ps:helt til slutt: Personlig så tror jeg at i det øyeblikket man setter sine ben innenfor en kirke får man et møte med Gud, om man vil det eller ikke."

DET skal du jaggu få lov til å både forklare, definére og utbrodere...

Du får et møte med kirken, er min påstand. Hvorvidt du får et møte med "gud" kommer helt an på deg selv og hva du er mottakelig for.

Selv har jeg vært i mange kirker, fra stavkirker til katolske katedraler. Mange kirker liker jeg, på grunn av steminingen, arkitekturen etc. Men jeg unngår prekener i det lengste, fordi det gir meg ingenting annet enn irritasjon over tullete regler og symbolikk - og ikke minst kjedsomhet.

"...................................."

fei1365380229
Skrevet

Personlig synes jeg Kvarme er et bra valg. Håper han er enda mer konservativ enn mange frykter, og at dette vil skape ny debatt om statskirken.

Ja for håpe det kan føre til en skille mellom stat og kirke. Noe som burde skjedd for lenge siden.

Det eneste jeg ikke ønsker er at de skal ta fra oss fridagene som følger i kjølevannet av kristendommen :o)

Skrevet

Håper det er så enkelt. Selv ble jeg oppringt fra menigheten!!!

*grøss*

Grøsset gjelder fremgangsmåten/holdningen jeg ble møtt med, samt selve menighetsdama, og ikke minst soknepresten sjøl.

(merk dere at det er 'engel' som skriver dette...hihi...:)

Det som står der er ikke helt riktig. Du trenger IKKE legge ved dåpsattest - det er en stund siden kirken ble nektet å kreve dette. Hvem er det, bortsett fra de som er seriøse krikegjengere, som tar vare på dåpsattesten? :-)

Skrevet

Meldte meg ut det året jeg var 15 år. Barna ble automatisk meldt inn selvom vi ikke har døpt dem, sykt!

Kirken og staten burde vært skilt for lenge siden.

"Meldte meg ut det året jeg var 15 år. Barna ble automatisk meldt inn selvom vi ikke har døpt dem, sykt!"

Der har vi det jeg protesterer mot! Hvordan i h**vete kan det der forsvares?

"..................................."

Gjest knarp
Skrevet

Jeg meldte meg ut da jeg var 15.

Jeg synes det er et paradoks at vi har religioner i 2005.

Like lite som jeg vil kritisere Kristin Halvorsen, som jeg ikke utstår, for å følge SVs program, vil jeg kritisere en prest eller biskop for å følge det som står i Bibelen. Det står respekt av Kvarme. Sleske vindhaner som Stålset blir jeg kvalm av.

Skrevet

Jo, men det evt sanne ansiktet kan bli fatalt.

Jeg støtter opprettholdelsen av statskirke med begrunnelse i at kirken gjennom tidene har vist at dens operasjoner på egen hånd er mindre bra for folks ve og vel. Slik jeg ser det, er det godt for samfunnet at staten (til en viss grad) kontrollerer kirkemakten.

"kirken gjennom tidene har vist at dens operasjoner på egen hånd er mindre bra for folks ve og vel."

Nå snakker du om en tid hvor kirken hadde makt til å gjøre slikt. Det vil den ikke ha i dag, og spesiellt ikke hvis den skilles fra staten. Det er ingen argumenter lenger for å beholde statskirken - bortsett fra at kirken får inn penger fra folk de ikke skulle hatt penger fra.

Skrevet

Sjekk hvordan stemmegivningen var blant menighetene og prestene i Oslo du.

Og ja, vet enkelte prester og menigheter som ikke hadde ham på førsteplass har vært svært aktive i media.

Men de som hyler høyest, representerer ikke nødvendigvis et flertall...

fei1365380229
Skrevet

"Meldte meg ut det året jeg var 15 år. Barna ble automatisk meldt inn selvom vi ikke har døpt dem, sykt!"

Der har vi det jeg protesterer mot! Hvordan i h**vete kan det der forsvares?

"..................................."

Nei og dette er ikke bare noe gammelt som ikke skjer nå, yngstemann som ble adoptert for 2 år siden var medlem hun.

Skrevet

Det er hva "holdninger, etikk" osv fører til i PRAKSIS mht "homofile, barn utenfor ekteskap, rasisme, kvinnesyn" osv., som vil kunne vekke reaksjoner. Kan ikke feks usaklige oppsigelser ol. prøves for retten? Diskriminering? (Kan ikke diskriminering innklages for menneskerettighetsdomstolen? - her er jeg på tynn grunn, du vet nok mer enn meg.)

Men de vil nok miste medlemmer, og bli mer sekteriske. Som du kanskje frykter.

Så får resten av samfunnet en oppgave i å bli mer etiske og medmenneskelige! Og ettterhvert vil kanskje fokus på materielle verdier og personlig statusjag minke blant de som har et godt hjerte.

"Men de vil nok miste medlemmer, og bli mer sekteriske. Som du kanskje frykter."

Det er synd for de som ikke vil ha det slik. Men det er ikke et ansvar vi som ikke er kristne, eller staten - som skal representere alle, skal ta.

"................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...