Gå til innhold

Statskjerka

Anbefalte innlegg

Skrevet

men da er det bare å melde seg ut, og inn i hef eller noe annet, så får de mer penger.

Jeg er ikke medlem av statskirken.

"................................."

• Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• pip

22

• favn

21

• ....AV

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest menighetsråder
Skrevet

Når du ikke er medlem selv kan du heller ikke påvirke hvilken som bør være biskop.

Skrevet

Det er nok også en villfarelse - på linje med annen religiøs tro.

Det finnes nok ingen som kan si noe om "hva" de var fra dagen de ble født. Men det finnes nok mange som kan tro at de kan si det:-)

tja, vitenskapen sier noe annet enn deg. nemlig at noen er født mer religiøse enn andre.

Skrevet

Bør alle sterke institusjoner styres av staten?

Det var et vidttrekkende spørsmål det er umulig å svare på sånn uten videre. Hvilke institusjoner har du i tankene?

Skrevet

tja, vitenskapen sier noe annet enn deg. nemlig at noen er født mer religiøse enn andre.

"nemlig at noen er født mer religiøse enn andre."

Noen er født med mer tilbøyelighet til å bli religiøse enn andre - det er helt logisk. Men hvilken religion man havner i er helt tilfeldig.

"....................................."

Gjest knarp
Skrevet

"Jeg synes det er et paradoks at vi har religioner i 2005."

Da tror jeg du må studere menneskesinnet litt mer. Vi vil alltid ha religioner.

"...................................."

Det har jeg gjort hver dag de siste 22 årene.

Skrevet

Det har jeg gjort hver dag de siste 22 årene.

Da bør du enten starte på nytt, eller finne deg noe annet å gjøre :-)

Hvis du ikke forstår nytten og poenget med religion, så har du ikke skjønt menneskesinnet. Punktum.

"....................................."

Gjest unbehagen
Skrevet

Det er bra de viser farge. Dette er det de står for. Mennesker med et annet syn bør finne seg et annet sted å være.

Skrevet

For å ta en oppsummering: Jeg vil unngå ”personlige møter” med kirken. Det jeg mente, er at for meg ville det være helt feil å feks. giftes/ begraves kirkelig, eller sitte ved alterringen og få oblat og kirkevin og velsignelse.

Det er fordi jeg ikke liker de greiene presten må si (husker ikke betegnelsene). Form/innhold i trosbekjennesle osv. osv. Jeg liker heller ikke den salvelsesfulle måten mange prester snakker på.

Jeg synes Stålsett kunne være fornuftig, som et eksempel på at innholdet kan være ålreit i det en prest kan formulere selv, også i kirken.

(Jeg vil for den saks skyld heller ikke inn i human-etisk, som er et merkelig substitutt for de som ønsker ferdige ritualer.)

Jeg er ikke ’redd’ som du sa. Jeg bare misliker.

Jeg har mye imot kirken pga holdninger som er diskriminerende, og manges skinnhellighet. Men jeg vet at det er store forskjeller fra sted til sted, og person til person. Kirken gir imidlertid grobunn for endel fundamentalistiske holdninger som er avskyelig. Og nedlatenhet overfor annerledestenkende.

Jeg ser ikke at det er noe grunnlag for statskirkens eksistens. Hvis det blir et skille, tror jeg kirken ville tape medlemmer, men forøvrig tror jeg kirken kunne enten vokse eller forringes på sikt.

Altså enten vokse seg sterkere, basert på gode verdier. Eller forringes, pga. usympatiske handlinger basert på fordomsfullhet osv., som nevnt før. Det blir interessant å følge en slik utvikling.

At kirken er synlig er bare positivt. Den er mer synlig nå enn før. På godt og vondt.

Hva du legger i å ’møte gud’ er sikkert personlig. For min del har dette intet med hvor jeg oppholder meg å gjøre. Tar du deg en skitur eller fottur i naturen, tror jeg du vil kunne ha samme nærhet til det du har inni deg, som du har i et kirkerom. Selv om jeg tror jeg forstår at symbolverdien av kirkerommet og kirkehandlingene er viktig for deg.

Beklager at dette ble litt langt, hilsen..

Vel formulert! :)

Skrevet

Det er ikke det som jeg har fått med meg av ulike tilbakemeldinger.

Mange prester og menigheter er lite positive til Kvarme.

Personlig synes jeg Kvarme er et bra valg. Håper han er enda mer konservativ enn mange frykter, og at dette vil skape ny debatt om statskirken.

Personlig er jeg meget sterkt for et skille mellom kirke og stat.

Nettopp!!! Folk bude engasjere seg MER i den saken - skille Stat og kirke....

Skrevet

I så fall så skal du se at fagrøysla raskt klarer å få på plass noen ny som erstatning:-)

ja, da blir Valla biskop skal du se!

Skrevet

Ja, det synes jeg også.

Tidligere hadde Oslo en biskop som ikke var fullstendig lojal overfor kirkemøtets vedtak i de tilfellene han var uenig. Det ga håp om at det kan være mulig å få en kursendring i kirken. Når Oslo nå får en mer "tradisjonell" biskop, minsker dette håpet.

I tillegg får Oslo en biskop som de fleste i Oslo ikke vil ha, og jeg synes det er feil å legge så liten vekt på det.

Selv er jeg ikke medlem av Statskirken, men mannen min melder seg ut i dag.

hvorfor i huleste er du opptatt av en kursendring i en Kirke du har meldt deg ut av? - det må jo være de som er medlemmer enda som bør like eller ikke like dette?

Hvorfor engasjerer du deg ikke mer i kampen om å skille Kirke og Stat?

Skrevet

"Men de vil nok miste medlemmer, og bli mer sekteriske. Som du kanskje frykter."

Det er synd for de som ikke vil ha det slik. Men det er ikke et ansvar vi som ikke er kristne, eller staten - som skal representere alle, skal ta.

"................................"

Helt enig prozak!

Skrevet

Det er ikke alle som benytter seg av idrett etc., nei. Men det er få som har dype verdimessige motforestillinger mot det, uansett hvor lite de interesserer seg for det. Slik er det ikke med kirken, noe som gjør at det egentlig ikke kan sammenlignes.

".................................."

Spør meg og Torkildsen om sport...:)

Skrevet

Jo, men er det ikke slik at statskirken får litt ekstra for hvert reelle og fiktive medlem?

Jeg er for øvrig mer opptatt av prinsippet med innmelding av meg og mine barn uten mitt vitende.

Men har du meldt deg ut - skulle i såfall din stemme ikke telles....

Skrevet

So what? Jeg snakker om hvor religionene har sitt utspring. Detaljene er selfølgelig forskjellige - det er jo tross alt for forskjellige religioner.

"..............................."

"Allah er den samme som Gud - det er bare de religøse som ikke har skjønt, og på grunnlag av sin religion, ikke har skjønt at begge har samme utspringspunkt :-)"

Selfølgelig vet de kristne at begge religionene stammer fra Abraham, men det er ikke dermed sagt at Allah og Gud er den samme.

De som sier det er "blinde" for sannheten.

Hele den kristne kirke er bygd opp rundt Jesus som Guds sønn.

Trekker man Jesus ut av "kabalen" og sier at Gud er Allah, da faller hele den kristne kirke som et korthus, og det vi tror på er ingenting verd. Da er vi de største

tåpene av alle.

Dette er ikke detaljer, men essensen...

Skrevet

hvorfor i huleste er du opptatt av en kursendring i en Kirke du har meldt deg ut av? - det må jo være de som er medlemmer enda som bør like eller ikke like dette?

Hvorfor engasjerer du deg ikke mer i kampen om å skille Kirke og Stat?

Jeg har ikke meldt meg ut, jeg har aldri vært medlem, dvs. aldri reelt medlem siden jeg ikke er døpt. Men det er som sagt en statskirke og holdningene i statskirken innvirker på hele samfunnet, f.eks. gjennom kristen formålparagraf i barnehage og skole.

Skrevet

"Allah er den samme som Gud - det er bare de religøse som ikke har skjønt, og på grunnlag av sin religion, ikke har skjønt at begge har samme utspringspunkt :-)"

Selfølgelig vet de kristne at begge religionene stammer fra Abraham, men det er ikke dermed sagt at Allah og Gud er den samme.

De som sier det er "blinde" for sannheten.

Hele den kristne kirke er bygd opp rundt Jesus som Guds sønn.

Trekker man Jesus ut av "kabalen" og sier at Gud er Allah, da faller hele den kristne kirke som et korthus, og det vi tror på er ingenting verd. Da er vi de største

tåpene av alle.

Dette er ikke detaljer, men essensen...

"De som sier det er "blinde" for sannheten."

Heh-heh..."sannheten", ja...

"...................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...