Gå til innhold

Statskjerka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør meg og Torkildsen om sport...:)

Det kan jeg godt gjøre, men uansett hva du selv måtte tro selv så er det ikke et dypereliggende verdisyn som ligger til grunn for det sportshatet der.

"....................................."

• Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

35

• pip

22

• favn

21

• ....AV

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Hva vet du om Kvarme, egentlig ? Bortsett fra at han ikke er tilhenger av at partnerskap skal likestilles med ekteskap (og at de derved skal ha helt like rettigheter, som feks til adopsjon), og at han er motstander av at homofile og lesbiske i partnerskap skal ha vigslede stillinger i kirken? Det betyr forresten bare at han støtter det standpunket som faktisk er vedtatt i kirken. Det er Køhn og Stålsett som er illojale i forhold til Kirkens standpunkt.

Så hvis du skal melde deg ut av kirken, bør det være av andre grunner enn at Kvarme blir biskop.

Jeg kjenner ikke godt til Kvarme selv. Det eneste jeg vet, er at han er fremstilt som "mørkemann". I følge mine svært kirkenære venner, og det inkluderer mennesker med vidt forskjellige homofilisyn, så er han slett ingen mørkemann. Han befinner seg i "midten" av kirken, og er visstnok et flott medmenneske og en strålende teolog. En bra person, rett og slett.

I motsetning til Køhn, som er så snill og grei, men som er en elendig teolog, og dessuten ikke er spesielt god leder, overkjører visst temmelig mange rundt seg.

Meld deg gjerne ut! Jeg synes alle ikke- kristne skal melde seg ut snarest. Men sett deg skikkelig inn i sakene først - baser utmeldingen på noe annet enn VG og Dagbladets hetsekampanje!

Men hvis du er kristen, så er det å melde seg ut utrolig feigt. Da bør du heller stå i Kirken og kjempe for synspunktet ditt!

For ordens skyld: Jeg deler ikke Kvarmes homofilisyn!

Vet ikke annet om Kvarme enn at han ikke er ønsket som biskop i Oslo av svært mange, og at han har vært i nabokrangel de siste atten årene.

Det du sier om Køhn er direkte feil, eller hva?

Skrevet

Jeg har ikke meldt meg ut, jeg har aldri vært medlem, dvs. aldri reelt medlem siden jeg ikke er døpt. Men det er som sagt en statskirke og holdningene i statskirken innvirker på hele samfunnet, f.eks. gjennom kristen formålparagraf i barnehage og skole.

Det er politikerne som bestemmer hva som skal foregå på skolene.

Skrevet

Det er politikerne som bestemmer hva som skal foregå på skolene.

Ja det er det, men vi hadde vel neppe hatt en kristen formålparagraf hvis vi ikke hadde hatt statskirke?

Og når vi nå en gang har en kristen formålsparagraf, er den læren som læres i skole og barnehage den som læres i den Norske Kirke.

Gjest sussilei
Skrevet

Vet ikke annet om Kvarme enn at han ikke er ønsket som biskop i Oslo av svært mange, og at han har vært i nabokrangel de siste atten årene.

Det du sier om Køhn er direkte feil, eller hva?

At Køhn ikke er spesielt god teolog er alment kjent i kirkekretser.

Det stemmer også at hun har rykte på seg for å være steil og egenrådig innenfor prostiet sitt.

Men om ryktet er riktig er jo en annen sak. Jeg har det bare fra folk som har samarbeidet med henne, men de har ikke nødvendigvis rett.

Men det er underlig at de negative tingene som blir sagt om Køhn umiddelbart blir blåst bort som ondsinnet sladder, mens det som sies om Kvarme automatisk blir sett på som "sannheten".

Kvarme er, innenfor kirken, ikke kjent som noen mørkemann. Han befinner seg i midten av kirken, i følge mine venner. Til og med Kirkerådet og Oslo Bispedømmeråd har påpekt dette offentlig.

Men man hører bare det man vil høre...

Gjest sussilei
Skrevet

Det stemmer også at hun har rykte på seg for å være steil og egenrådig innenfor prostiet sitt.

Men om ryktet er riktig er jo en annen sak. Jeg har det bare fra folk som har samarbeidet med henne, men de har ikke nødvendigvis rett.

Men det er underlig at de negative tingene som blir sagt om Køhn umiddelbart blir blåst bort som ondsinnet sladder, mens det som sies om Kvarme automatisk blir sett på som "sannheten".

Kvarme er, innenfor kirken, ikke kjent som noen mørkemann. Han befinner seg i midten av kirken, i følge mine venner. Til og med Kirkerådet og Oslo Bispedømmeråd har påpekt dette offentlig.

Bispedømmet, natuligvis , ikke prostiet !

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber under Køhn, og jeg har aldri hørt de har sagt noe negativt om henne, tvert imot. Så at du kjenner noen som mener et eller annet betyr ikke at det virkelig er slik.

Det gjelder å være forsiktig med uttrykk som "allment kjent" og "allle mener", de gjør ikke ting til sannhet selv om enkelte ser ut til å tro det.

Gjest sussilei
Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber under Køhn, og jeg har aldri hørt de har sagt noe negativt om henne, tvert imot. Så at du kjenner noen som mener et eller annet betyr ikke at det virkelig er slik.

Det gjelder å være forsiktig med uttrykk som "allment kjent" og "allle mener", de gjør ikke ting til sannhet selv om enkelte ser ut til å tro det.

Det var jo det jeg sa - selv om noen sier det, betyr det ikke at det er rett.

Det med god teolog ER alment kjent, og sånt er relativt målbart,

Men poenget står fast - hvorfor tror man på alle gale ting om Kvarme, mens det automatisk blir tatt for ondsinnet sladder dersom noen sier noe om Stålsett og Køhn.

Og er det NOEN som har opptrådt ufint i denne saken, så er det Stålsett. Han satt og sa at han nok ville trukket seg dersom det hadde vært så mye bråk som tundt Kvarme - mens alle med en viss hukommelse vet at Sålsett er en "slugger" som ikke var i nærheten av å trekke seg da han ble utnevnt. Og da var det også MASSE bråk - ble nesten regjeringskrise, blant annet.

Kvarme kommer aldri til å bli elsket i Oslo - eller av "folkekirken". Til det, snakker han altfor mye om Gud, og om det som faktisk er grunnlaget for det han tror på. Og det vil naturligvis ikke folket ha. De kunne jo komme til å høre noe de ikke likte....

Skrevet

Det var et vidttrekkende spørsmål det er umulig å svare på sånn uten videre. Hvilke institusjoner har du i tankene?

test

Skrevet

Det var et vidttrekkende spørsmål det er umulig å svare på sånn uten videre. Hvilke institusjoner har du i tankene?

Du sier at kirka bør styres av staten fordi det er en sterk institusjon.

Politiske partier, bør de styres av staten? Interesseorganisasjoner, ala NAF?

Hva med HEF om de vokser seg store, bør de da styres av staten?

Skrevet

Da bør du enten starte på nytt, eller finne deg noe annet å gjøre :-)

Hvis du ikke forstår nytten og poenget med religion, så har du ikke skjønt menneskesinnet. Punktum.

"....................................."

Og hvis man ikke har forstått hvor lett det kan og blir missbrukt - og således også har en svært negativ side - så klarer man ikke å se helheten.

Skrevet

tja, vitenskapen sier noe annet enn deg. nemlig at noen er født mer religiøse enn andre.

Prozak svarte deg godt:-)

Skrevet

"..og i de buddhistiske og hinduistiske templene jeg har vært i, kan jeg heller ikke se at jeg hadde noen åpenbaringer! ;-)"

Nei, men der får man - hvis man graver litt, litt flere ord til ettertanke. Buddhismen har et filosofisk verdenssyn som overstiger kristendommen veldig - det er veldig forskjellige religioner :-)

"................................"

"Buddhismen har et filosofisk verdenssyn som overstiger kristendommen veldig -"

Helt på linje med deg her.

Om jeg skulle "valgt" religion, skulle det blitt nettopp Buddhismen, men siden jeg ikke er særlig religiøs ble det ikke den heller!

:)

Skrevet

"Buddhismen har et filosofisk verdenssyn som overstiger kristendommen veldig -"

Helt på linje med deg her.

Om jeg skulle "valgt" religion, skulle det blitt nettopp Buddhismen, men siden jeg ikke er særlig religiøs ble det ikke den heller!

:)

På hvilken måte anser du buddhismen som "bedre" enn f.eks. kristendommen?

Skrevet

Utifra det jeg vet om verdier innenfor disse to religionene, vil jeg si at buddhismen har et langt mer tolerant og "fredelig" syn enn kristendommen.

Men dette kommer jo også litt an på hvilken del av buddhismen man "følger", og også ulike personers tolkning av religionen/skriftene. Dette gjelder selvsagt også for kristendommen og alle andre religioner, men jeg har inntrykk av at buddhismen generelt har et mer "åpent", fredelig og tolerant verdisyn.

Men det er jo bare utfra det jeg har "lært" av mine buddhistiske venner, og i religionsundervisningen, så det kan jo være mitt inntrykk er feil.

Og nettopp derfor har jeg heller ikke tenkt å bli buddhist, like lite som jeg kunne tenkt meg å basere hele mitt livvsyn på noen som helst annen religion.

Skrevet

Utifra det jeg vet om verdier innenfor disse to religionene, vil jeg si at buddhismen har et langt mer tolerant og "fredelig" syn enn kristendommen.

Men dette kommer jo også litt an på hvilken del av buddhismen man "følger", og også ulike personers tolkning av religionen/skriftene. Dette gjelder selvsagt også for kristendommen og alle andre religioner, men jeg har inntrykk av at buddhismen generelt har et mer "åpent", fredelig og tolerant verdisyn.

Men det er jo bare utfra det jeg har "lært" av mine buddhistiske venner, og i religionsundervisningen, så det kan jo være mitt inntrykk er feil.

Og nettopp derfor har jeg heller ikke tenkt å bli buddhist, like lite som jeg kunne tenkt meg å basere hele mitt livvsyn på noen som helst annen religion.

Hva baserer du ditt livssyn på?

Skrevet

Hva baserer du ditt livssyn på?

Selvsagt er jo mitt livvsyn tildels farget av de verdier som er "gjeldende" her i Norge- det vil osgå si deler av de verdiene Statskirken f.eks forfekter. I tillegg er de farget av mine foreldre, deres syn, min oppvekst og mange opplevelser jeg har hatt, og de erfaringer og kunnskaper jeg har tilegnet meg etterhvert.

Så det blir dumt å si at mine verdier ikke har noe som helst med religion å gjøre - det har de nok tildels-, men jeg nekter å la gamle religiøse skrifter fullstendig styre mitt liv og hva jeg tror på.

Jeg baserer mitt livssyn på det jeg gjennom det ovennevnte "har kommet til" er riktig for meg. Ergo, jeg baserer ikke mitt livvsyn på _en_ religion, _ett_ livvssyn, _en_ mening, men på et lite "sammensurium" som jeg har "konstruert" for meg selv.

Det er etterhvert dette som er best for meg, men jeg har ingen illusjon om at det nødvendigvis er det som er riktig for andre. det får de selv bedømme.

Jeg baserer vel i all enkelthet mitt livvsyn på en tanke om at vi alle er like mye verd, alle fortjener en sjanse, og at folk må få lov til å leve sitt liv slik de finner best- men da selvsagt innenfor visse rammer, dvs at man ikke skader andre eller ødelegger andre menneskers liv med vitende og vilje.

Forøvrig synes jeg Kardemommeloven har endel for seg!:)

Skrevet

Og hvis man ikke har forstått hvor lett det kan og blir missbrukt - og således også har en svært negativ side - så klarer man ikke å se helheten.

"Og hvis man ikke har forstått hvor lett det kan og blir missbrukt - og således også har en svært negativ side - så klarer man ikke å se helheten."

Det er klart.

"...................................."

Skrevet

Det er ikke snakk om at én religion er bedre enn en annen. Det er mer snakk om at én religion har mer sammenfallende verdier med en selv, og derfor kan passe bedre enn andre.

"......................................"

Skrevet

Det er ikke snakk om at én religion er bedre enn en annen. Det er mer snakk om at én religion har mer sammenfallende verdier med en selv, og derfor kan passe bedre enn andre.

"......................................"

Og akkurat det var mitt poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...