Gå til innhold

Litt rart egentlig....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det rart???

Biskopene har mye makt i samfunnet, og er for en stor del presmissleverandører for viktige etiske, samfunnsmessige og td politiske temaer.

Som AV skriver, mennesker med samfunnsengasjement og bevissthet rundt kirke og kirkeproblematikk, engasjerer seg naturlig nok i valg av kirke-sjefene.

de burde engasjere seg i å skille Kirke og stat i stedet for å prøve å utvanne Kirken og misjonere staten.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

19

• Prozak

8

• flisa

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva i all verden er det du skal fram til med denne tråden? At kun medlemmer innenfor en eller annen gruppe, organisasjon, fellesskap, sekt, parti osv. har rett til å diskutere og hevde sitt synspunkt?

Vel, du tar så feil som det overhodet er mulig. Offentlig debattskifte om hva som helst, kan prinsipielt hvem som helst delta i.

Statskirken er ingen privat og lukket sekt som skalter som den vil bak lukkede dører. STATskirken...

men man vil jo ikek ha Kvarme NETTOPP fordi han er så "kirkelig"!

*ler*

Det blir som å velge et miljøsvin inn som leder av Grønn Ungdom.....ellernoesånt.

Skrevet

Jeg har ingen sterke meninger om hverken biskoper eller statskirkeordninga, dvs, jeg synes egentlig at man burde skille kirke og stat.

Men jeg ser jo at det engasjerer folk.

Det jeg ikke skjønner, med min beste vilje, er at folk ikke innser at kirka er det den er, med sine regler og syn på livet. At folk da med helt motsatte syn absolutt vil trenge seg inn i denne organismen og gjøre den til sin - det er det jeg ikke forstår.

At de ikke heller vil skape sine egne samfunn på siden - der de selv definerte hva som er godt og galt.

Så kunne disse "rettroende, bokstavtolkende" eller hva nå for slags egenskaper de tillegges sitte i sitt eget samfunn og kose seg.

Hadde jeg f.x vært ung og homofil, hadde i alle fall ikke jeg søkt til noen (stats-)kirke.

Hadde tenkt det nærmest som selvplageri/selvskading.

Akkurat -og helt enig!

Skrevet

Det blir litt som å si at man kan ikke uttale seg eller å ha meninger om helsevesenet hvis man ikke kjenner hver minste detalj, eller skolevesenet eller militæret.

Så Kvarme har altså ikke et konservativt syn angående f.eks. homofile da?

Nei jeg kjenner han ikke privat og har heller ingen ønsker om det. Egentlig så er jeg ikke så veldig engasjert i dette heller, men jeg syns Køhn og Stålseth virker som oppegående og tolerante mennesker som vi trenger i et samfunn samme om man er kristen eller ikke.

Kvarme er ikek sånn i det hele tatt som han blir fremstilt i media. Han følger Kirkens syns på homofile og det er DER skoen trykker.

Skrevet

«-..at når man velger en ny biskop i Oslo, at kirkemotstanderne og Humanetikerne blir så fryktelig engasjert i hvem det skal bli.-»

De ønsker selvsagt at det skulle bli en av deres egne, fortrinnsvis fra Furre-nettverket, som skulle overta etter Ståset. Her var vel Trond Bakkevig den eneste «saliggjørende». Marxistene trenger kommisærer i alle posisjoner, også geistlige.

«-Trodde liksom det var de som hadde et forhold til kirken som institusjon som burde blitt engasjert i den saken; ikke de som vurderer å melde seg ut eller har meldt seg ut.-»

Engasjementet er motivert ut fra noe helt annet enn kristen tro eller mangel på sådan. Se min kommentar til forrige avsnitt.

«-Registrerer forøvrig at det er fryktelig mye synsing om saken her - får inntrykk av at de fleste har satt seg inn i saken ved å lese tabloidavisene, og bruker artiklene der som sine sannhetsreferanser.»

Mer enn 70 prosent av norske journalister stemmer sosialistisk, noe du sikkert er klar over. Hvorfor er du da så overrasket, når du vet at Ola og Kari justerer sine meninger og holdninger etter siste gallup eller førstesiden i VG?

«-Får ihvertfall et klart innblikk i hvilke DOLere som faktisk -tror- på at det som står i Dagbladet og VG er den hele og fulle sannheten i enhver sak-»

Ikke dra alle DOLere over en kam her. Noen av «oss» klarer faktisk å se litt lenger, men vi blir som oftest druknet i støy fra tomme tønner. En av disse tønnene ser ut til å være på jordomseiling, eller driver kanskje risikosport i Niagara.

Nå først så jeg hva du skrev - vi er jo omtrent enig jo! :)

Skrevet

Jeg legger meg ikke opp i hvem som blir ny biskop i Oslo, ikke bor jeg der og ikke har det så stor betydning for kristen Norge hvem som blir biskop tror nå jeg.

Har forresten håndhilst på Stålseht, han virket som en sympatisk mann. Tror ikke Kvarme er noen dårligere mann.

Skrevet

Har da ikke hevdet dette heller.

Det er to saker som diskuteres litt om hverandre i tråden etterhvert.

1. Medbestemmelsesrett.

2. Ytringsfrihet.

Ytringsfriheten er selvfølgelig, og ikke noe å diskutere.

Medbestemmelsesretten er en annen sak. Den følger vanlige demokratiske former, med høringsuttalelser fra de berørte parter.

Noe som ble tatt opp et sted i tråden her, var at også mennesker som ikke var medlemmer av statskirken, mente de burde ha en medbestemmelsesrett mht. valg av biskop.

Ihvertfall slik jeg leste den delen av tråden.

Jeg har en mistanke om det er meg du sikter til, men jeg har aldri sagt jeg vil ha medbestemmelsesrett, men derimot at jeg føler meg berettiget til å uttale meg (i betydningen snakke) om statskirken

Skrevet

Selv dette klarer du å vri inn i din fanatiske kamp mot "kommunister og jødehatere"...

"................................."

Det er det som er poenget, å by kommisærene politisk kamp på alle arenaer, med alle lovlige midler. Det morer meg usigelig at du får allergiske utslag som følge av dette.

Et tegn på at vi gjør noe riktig.

Btw, hva er dette:

Lengden på «sysakene» dine. ;^)

Skrevet

Kvarme er ikek sånn i det hele tatt som han blir fremstilt i media. Han følger Kirkens syns på homofile og det er DER skoen trykker.

Skoen trykker nok mest på det politiske planet. Det eksisterer et politisk miljø som gjerne så at Bakkevig hadde fått jobben foran Kvarme. Homsene er bare et vikarierende motiv.

Mot falske profeter trengs skarp lut.

Skrevet

det er jeg HELT enig med deg i - hadde den diskusjonen med en kollega i Oslo i dag -hun mente det var ILLE at de nå kanskje fikk Kvarme...og da spurte jeg om hun var personlig religiøs - noe hun ikke var...men hun likte holdningene til Stålset - og da sa jeg; "det er det jo ikke sikkert Kirken gjør i alle tilfeller - og det er jo Kirkens mann de velger - ikke Statens. - JEG er for et skille mellom stat og kirke -og jeg syns det er redelig og riktig at de religiøse overbeviste følger sin Bibel og det de står for. Jeg har heller ingen forståelse for at homofile på død og liv skal bli prester i en Kirke de da etter alle sannsynlighet ikke deler syn med." - - å jeg tok av så dama så helt skremt ut og pep: "ja men det er jo en folkekirke...." - jeg bare sa *pføy* - hehe

Jeg synes det blir litt trist å skille stat og kirke.

Om ikke annet, fordi man da også er et skritt nærmere republikk i Norge.

Skrevet

Jeg har en mistanke om det er meg du sikter til, men jeg har aldri sagt jeg vil ha medbestemmelsesrett, men derimot at jeg føler meg berettiget til å uttale meg (i betydningen snakke) om statskirken

Misforsto muligens der da ja.

Jobber såpass ofte med saker hvor man skal ha uttale fra forskjellige parter, at det begrepet for meg har en veldig spesifikk betydning etterhvert.

Skrevet

Jeg synes det blir litt trist å skille stat og kirke.

Om ikke annet, fordi man da også er et skritt nærmere republikk i Norge.

Ja, dere er jeg vaklende - enda jeg stemmer Venstre :)

Skrevet

Jeg kjenner til Kvarme en del fra jobbsammenheng (jobber i kirken).

Han er et sprudlende og humørfylt menneske, flink til å behandle mennesker og alltid med en morsom kommentar på lur.

Gjerne ispedd ord til ettertanke.

Tror han som biskop i embeds betydning vil være langt bedre enn sine to forgjengere. Om han vil være like synlig i media er jeg usikker på - mulig at preses blant biskopene nå vil overta den rollen igjen etter Stålsetts avgang.

Jeg er tilhenger av statskirken. Selv om kristendomsundervisningen i skolen opplevdes som drepende kjedelig, ser jeg i ettertid at den har gitt mye i form av hvilke verdier og holdninger man har i voksen alder.

Og kan ikke helt se at humanetikernes overfladiske pjatt og i nyere tid ekstremt religionsfiendtlige holdninger kan gi mine barn hverken de samme grunnleggende holdninger, eller for den saks skyld på samme måte innby til refleksjon og ettertanke over hvem man er og hvorfor man er som man er.

Samtidig er jeg også det som debattantene her kaller et passivt medlem. Er relativt mye i kirken grunnet jobben, men gudstjenestene er ikke helt min stil, for å si det slik.

En liten kortfattet oppsummering dette. Har ikke her og nå muligheten til å forfatte noe mer detaljert angående eget syn.

"Er relativt mye i kirken grunnet jobben, men gudstjenestene er ikke helt min stil, for å si det slik."

Hei Hawkwind"

Jobber du som daglig leder i kirken?

Er Nyskjerrig...

Skrevet

Det er det som er poenget, å by kommisærene politisk kamp på alle arenaer, med alle lovlige midler. Det morer meg usigelig at du får allergiske utslag som følge av dette.

Et tegn på at vi gjør noe riktig.

Btw, hva er dette:

Lengden på «sysakene» dine. ;^)

"Det morer meg usigelig at du får allergiske utslag som følge av dette."

Allergiske utslag? Nei, nei nei. Det er bare umulig å unngå å kommentere din paranoia og totalitære galskap.

At du i tillegg forsøker med dårlige hintinger om min politiske tilhørighet gjør det bare enda mer barnslig.

"..............................."

Skrevet

"Det morer meg usigelig at du får allergiske utslag som følge av dette."

Allergiske utslag? Nei, nei nei. Det er bare umulig å unngå å kommentere din paranoia og totalitære galskap.

At du i tillegg forsøker med dårlige hintinger om min politiske tilhørighet gjør det bare enda mer barnslig.

"..............................."

«-Allergiske utslag? Nei, nei nei. Det er bare umulig å unngå å kommentere din paranoia og totalitære galskap.-»

...At du i tillegg forsøker med dårlige hintinger om min politiske tilhørighet gjør det bare enda mer barnslig.-»

At jeg «hinter» til din politiske tilhørighet står nok på et bedre fundament enn dine usaklige diagnoser og personangrep. Dette slår bare tilbake på deg selv.

Skrevet

«-Allergiske utslag? Nei, nei nei. Det er bare umulig å unngå å kommentere din paranoia og totalitære galskap.-»

...At du i tillegg forsøker med dårlige hintinger om min politiske tilhørighet gjør det bare enda mer barnslig.-»

At jeg «hinter» til din politiske tilhørighet står nok på et bedre fundament enn dine usaklige diagnoser og personangrep. Dette slår bare tilbake på deg selv.

"At jeg «hinter» til din politiske tilhørighet står nok på et bedre fundament enn dine usaklige diagnoser og personangrep. Dette slår bare tilbake på deg selv."

Jeg er ikke interessert i slag hverken hit eller dit, så det blir bare meningsløst. Og du må gjerne definere dette "fundamentet" som du baserer dine uttalelser om mitt politiske ståsted på. Du kan jo forsøke å finne et sted hvor jeg har uttalt støtte til en spesifikk politisk retning.

"..................................."

Skrevet

"Er relativt mye i kirken grunnet jobben, men gudstjenestene er ikke helt min stil, for å si det slik."

Hei Hawkwind"

Jobber du som daglig leder i kirken?

Er Nyskjerrig...

Er saksbehandler for 2 menighetsråd.

Arbeidsoppgavene er blant annet: Regnskapsføring, utarbeiding av sakslister, lage møtebøker, journalføring og arkivering, regnskapsmessige oppgaver i forbindelse med konfirmantarbeidet i begge menigheter, setter opp vaktlister for vaktmesterene i kirkene, administrerer bruken av arbeidskirkene (frem til nyttår 2004 også utleie av disse), diverse fellesoppgaver i administrasjonen, er vel og blitt primærkontakt på jobben ved dataproblemer.

Pluss en del annet småtteri som jeg ikke kommer på i farta.

Hvilket medfører en smått hektisk arbeidsdag, og omlag 50 kveldsmøter i året.

Tidligere ansatte i stillingen har forsøkt å få stillingstittel endret til daglig leder - hvorvidt arbeidsoppgavene oppfyller det kravet har jeg så langt ikke tatt stilling til.

Skrevet

Er saksbehandler for 2 menighetsråd.

Arbeidsoppgavene er blant annet: Regnskapsføring, utarbeiding av sakslister, lage møtebøker, journalføring og arkivering, regnskapsmessige oppgaver i forbindelse med konfirmantarbeidet i begge menigheter, setter opp vaktlister for vaktmesterene i kirkene, administrerer bruken av arbeidskirkene (frem til nyttår 2004 også utleie av disse), diverse fellesoppgaver i administrasjonen, er vel og blitt primærkontakt på jobben ved dataproblemer.

Pluss en del annet småtteri som jeg ikke kommer på i farta.

Hvilket medfører en smått hektisk arbeidsdag, og omlag 50 kveldsmøter i året.

Tidligere ansatte i stillingen har forsøkt å få stillingstittel endret til daglig leder - hvorvidt arbeidsoppgavene oppfyller det kravet har jeg så langt ikke tatt stilling til.

Takk for svar.

Her jeg bor, dvs nordland, uten å komme nærmere inn på hvilken komune, er det en daglig leder i hver menighet. Selv er jeg ansatt som kirketjener/vaktmester.

Skrevet

Takk for svar.

Her jeg bor, dvs nordland, uten å komme nærmere inn på hvilken komune, er det en daglig leder i hver menighet. Selv er jeg ansatt som kirketjener/vaktmester.

Jepp. Før i tiden var det mer vanlig med daglig leder. En del steder har dette ennå, mest utbredt i "selvstendige menigheter" - dvs. som ikke er tilknyttet fellesråd - men også en del andre menigheter har valgt å videreføre den linjen inntil videre.

Slik det fungerer hos oss, er arbeidsoppgavene til "daglig leder" fordelt på meg samt en person som har kirkebokføringen + slike ting for to menigheter, mens alt som har med arbeidsgiveransvar å gjøre tas hånd om om Fellesrådet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...