Gå til innhold

Aktiv dødshjelp....!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

ja når det gjelder slike tilfeller, så ville jeg nok gjøre unntakk fra mitt prinsipp om at jeg egentlig er imot aktiv dødshjelp. Hadde nok gitt mer smertestillende enn jeg hadde hatt lov til hvis jeg hadde sett en person lide slik.

Gjest Rusle
Skrevet

Jeg synes det er trist når man må avslutte livet på den måten. Er for aktiv dødshjelp når det absolutt ikke er håp. Å kunne velge å leve eller ikke i en slik situasjon burde være en menneskerett.

Skrevet

Moren min har kreft og om hun kommer i den situasjonen vil jeg hjelpe henne til å dø om hun ønsker det. Ville ikke nøle om jeg hadde muligheten til å hjelpe henne unna smerter når det ikke lenger er håp om annet enn å forlenge et smertehelvete.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Når hele tilværelsen bare er smerte og de selv ikke ønsker å være bevisste mere så burde de få nok smertestillende, selvom det betyr å dope dem ned totalt.

For noen år siden var det en sak på Bærum Sykehus der en lege ble anmeldt for å ha "sovet ned" en pasient som var døende. han fikk så mye smertestillende at han bare sov seg ut av livet. Familen var fornøyd med det, men en kollega anmeldte ham. Det ble ikke noe ut av saken, og legen har senere blitt trukket fram som en kapasitet innen smertelindring.

Så fryktelig å skulle dø så ung, både for ham selv og familien. Jeg tenker på ungene mine.. hvordan det ville vært å miste en av dem i kreft. Ikke til å holde ut...

nomen_necio
Skrevet

Når hele tilværelsen bare er smerte og de selv ikke ønsker å være bevisste mere så burde de få nok smertestillende, selvom det betyr å dope dem ned totalt.

For noen år siden var det en sak på Bærum Sykehus der en lege ble anmeldt for å ha "sovet ned" en pasient som var døende. han fikk så mye smertestillende at han bare sov seg ut av livet. Familen var fornøyd med det, men en kollega anmeldte ham. Det ble ikke noe ut av saken, og legen har senere blitt trukket fram som en kapasitet innen smertelindring.

Så fryktelig å skulle dø så ung, både for ham selv og familien. Jeg tenker på ungene mine.. hvordan det ville vært å miste en av dem i kreft. Ikke til å holde ut...

Har lest det skal være en viss kunnskapsmangel blant leger om hvordan man skal dosere smertestillende til døende pasienter.

Det skal ikke være noe problem at pasientene ikke får nok smertestillende slik at de slipper å leve i et grufullt mareritt av smerte siste del av livet.

Et etisk dilemmaet kommer om man gir for mye. Da sovner som du nevnte pasienten inn døden. Livet blir litt forkortet av de smertestillende medisinene.

Det er ikke om pasienten sover eller ei som er problemet, men forkortingen av livet. Riktig type medisin og dosering trenger ikke gi slik forkorting. Blant annet derfor skal heller ikke aktiv dødshjelp være nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...