Gå til innhold

...mens vi er i gang -hva er visten med borgelig konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste datter konfirmerte seg borgelig -noe jeg syns var utrolig teit - hun ante jo ikke noe mer om hva det var enn kirkelig konfirmasjon - hun ville bare slippe å "gå for presten" - hun fik valget - reise 1 uke til USA eller denne konfirmasjonsfesten - hun valgte konfirmasjonen -og jeg har aldri sett et så skuffet ansikt noen gang.

Vi satt i Samfunnshuset i Moss - et svært utrolig Ukoselig rom med murvegger, og der var det ei trønderdame (husker ikke navnet nå)fra RV som holdt en meget trøttsom tale om miljø og humanisme.

Så ble ungdommene kalt opp på scenen og fikk diplom.

HURRA!

jadda.... og alle hadde bunader og skulle ha selskap og håpet de på en lettvinn måte skulle dra inn tusenvis av kroner fra fjern og nær.

I dag angrer hun som en hund på at hun ikke dro til USA med mormor og morfar.

Nå er det nestemann sin tur og også hun vil ha borgelig konfirmasjon - mine tanker rundt dette er kun for dere på DOL, -jentene mine får selvsagt bestemme selv - men atte....

Jeg er en annen
Skrevet

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå hva vitsen med borgerlig konfirmasjon er: Hvis man ikke er religiøs skal man likevel kunne markere overgang barn/voksen og, ikke minst, få gaver. Både de borgerlige og de religiøse seremoniene er selvsagt drit kjedelige, men det er jo ikke det det handler om.

Skrevet

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå hva vitsen med borgerlig konfirmasjon er: Hvis man ikke er religiøs skal man likevel kunne markere overgang barn/voksen og, ikke minst, få gaver. Både de borgerlige og de religiøse seremoniene er selvsagt drit kjedelige, men det er jo ikke det det handler om.

jeg syns i såfåll det burde vært 18 år - da man vitterlig blir markert myndig og voksen. En fjortenåring er da ikke akkurat voksen.

Ikke for det - der jeg kommer fra - i Nord-Trøndelag har man "lov" til å begynne å drikke bare man er konfirmert - jeg syns hele greia er noe forbanna tull.

Hvilken tenåring er så reflektert at de sier nei til noen tusenlapper og en fest? - før var det enten er man kristen og blir konfirmert - er man modig og innrømmer at man ikke er kristen så lar man være å konfirmere seg, ergo får man heller ingen penger....

Hvilken tenåring ville valgt konfirmasjon UTEn gaver f.eks?

Jada. det er koselig med tradisjoener og alt det der - jeg er selv glad i det, -men hvorfor er man 14 år?

Jeg er en annen
Skrevet

jeg syns i såfåll det burde vært 18 år - da man vitterlig blir markert myndig og voksen. En fjortenåring er da ikke akkurat voksen.

Ikke for det - der jeg kommer fra - i Nord-Trøndelag har man "lov" til å begynne å drikke bare man er konfirmert - jeg syns hele greia er noe forbanna tull.

Hvilken tenåring er så reflektert at de sier nei til noen tusenlapper og en fest? - før var det enten er man kristen og blir konfirmert - er man modig og innrømmer at man ikke er kristen så lar man være å konfirmere seg, ergo får man heller ingen penger....

Hvilken tenåring ville valgt konfirmasjon UTEn gaver f.eks?

Jada. det er koselig med tradisjoener og alt det der - jeg er selv glad i det, -men hvorfor er man 14 år?

Tja, jeg vet nå ikke helt hvor reflektert man er hvis man sier nei til femsifrede beløp bare for å slippe å småhykle litt...

Er enig i at hele greia er et pes, men syns det ville være urettferdig om bare de som er kristne (les: de som later som de er det) skulle få gaver.

Skrevet

Så det handler om å få gaver?!?!?!??! Verste jeg har hørt!!

Jeg er en annen
Skrevet

Så det handler om å få gaver?!?!?!??! Verste jeg har hørt!!

Ja, er det ikke grusomt:)

Mary Poppins
Skrevet

Je skjønner heller ikke vitsen, og er helt enig i det du skriver nedover her.

De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig!

Skrevet

Skjønner hva du mener - her har jeg gitt klar melding om at enten blir det vanlig kirkelig konfirmasjon, eller ingen ting.

Litt av tankegangen er "skal man være med på leken, må man smake steken".

"Steken" her er å delta i konfirmasjonsundervisninga, og etter hvert gjøre seg opp en mening. OM man går både inn og ut av denne prosessen og fortsatt mener at "kirke bare er noe tull", så er man i alle fall informert.

Vi har ikke noe religiøst hjem som sådan - ungene er døpt, og det er alt.

Konfirmasjon som overgangsrite er utdatert for lenge siden. Det er minst femti år siden gutta stakk til sjøs og jentene fikk tjenestejobber rett etter konfirmasjonen.

Det er her jeg mener at såkalte "borgelige konfirmasjoner" faller på sin egen urimelighet.

Det er kjekt med fest, og jeg er tilhenger av å markere ting, men her blir det litt for enkelt.

Nå er ikke folk voksne når de er tjue engang, og de forventes nesten ikke å være det heller.

Jeg er en annen
Skrevet

Je skjønner heller ikke vitsen, og er helt enig i det du skriver nedover her.

De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig!

"De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig!"

Get real. Dette gjelder i like stor grad de som konfirmerer seg kristelig, bare at det her ofte er et sterkere element av hykleri med i bildet.

Skrevet

Ja, er det ikke grusomt:)

Så patetisk. Mener du virkelig at man bør konfirmere seg for å gå gaver?

Skrevet

Skjønner hva du mener - her har jeg gitt klar melding om at enten blir det vanlig kirkelig konfirmasjon, eller ingen ting.

Litt av tankegangen er "skal man være med på leken, må man smake steken".

"Steken" her er å delta i konfirmasjonsundervisninga, og etter hvert gjøre seg opp en mening. OM man går både inn og ut av denne prosessen og fortsatt mener at "kirke bare er noe tull", så er man i alle fall informert.

Vi har ikke noe religiøst hjem som sådan - ungene er døpt, og det er alt.

Konfirmasjon som overgangsrite er utdatert for lenge siden. Det er minst femti år siden gutta stakk til sjøs og jentene fikk tjenestejobber rett etter konfirmasjonen.

Det er her jeg mener at såkalte "borgelige konfirmasjoner" faller på sin egen urimelighet.

Det er kjekt med fest, og jeg er tilhenger av å markere ting, men her blir det litt for enkelt.

Nå er ikke folk voksne når de er tjue engang, og de forventes nesten ikke å være det heller.

Aldeles enig!

en 14-15åring i dag har ikke peiling på det som ventet en 14-15 åring for bare et par 10-åri siden.

Jeg syns det er tøft av deg å si Kirken eller Ikkeno...! .)

jeg syns det er ILLE at folk sparer i årevis for at ungene skal konfirmeres - jeg liker det ikke!

Skrevet

Min datter valgte også borgerlig konfirmasjon, det var i 2000. Jeg ble virkelig positivt overrasket over hvor flott dette opplegget var. De lærte faktisk noe på timene de hadde, om virkelige ting, poitikk, samfunn, narkotika og diverse andre forhold ved å være ung. Dessuten lærte de masse om andre religioner og respekt for slike.

Seremonien var høytidelig og festpreget, i stedets kulturhus/festsal. De var ca 50 stykker og hadde en slags opptreden på scenen.

For oss som ikke har noe forhold til kristendommen, annet at vi vet om den, så synes vi at dette var et godt tilbud. Og jeg skjønner ikke at det er noe i veien med et borgerlig alternativ?

Gaver og diverse... vi hadde ingen stor fest, og hun hadde fått beskjed om at hun kom til å få noe fra de nærmeste rundt 15-årsdagen uansett.

Jeg tror at din datter bare var uheldig med opplegget, det var synd.

Tidligere så vanket det ei som kalte seg Poetica her på dol, og hun forklarte meg ganske mye om disse tingene den gangen. Hun hadde helt rett :-)

Skrevet

Aldeles enig!

en 14-15åring i dag har ikke peiling på det som ventet en 14-15 åring for bare et par 10-åri siden.

Jeg syns det er tøft av deg å si Kirken eller Ikkeno...! .)

jeg syns det er ILLE at folk sparer i årevis for at ungene skal konfirmeres - jeg liker det ikke!

Visst er det ille! Jeg kjenner til og med folk som tar opp lån for å henge med på karusellen.

Skrevet

Jeg syns det er fælt!

Da jeg konfirmerte meg - i kirken så var jeg også i en religiøs periode, jeg syns det var høytid og viktig og trodde jeg skulle bli frelst - det ble jeg ikke - og bare noen få år etter så var jeg vel nærmest hedning -hatet englebilder og var i grunnen litt "svart" - hehe,

Nå er jeg agnostiker - og utelukker ingenting - det tror jeg ikke vi er i stand til å forstå eller vite uansett. Men frelst blir jeg nok ikke, selv om jeg er litt tiltrukket av tanken på en Gud.

Mine unger tenker ikke slik - enda, i alle fall :-)

Min fjortenåring vet alt og er bastant:

-Bush liker krig

-Stålsett er kul

-Michale Moore er verdt å se på film (enda hun svinsa att og fram mens den gikk)

-Hitler var satan selv

-Folk ville aldri ofret seg for å frigjøre Frankrike i dag, folk vil ikke dø for noenting

-Gu er bare noe tull

- og Patrick i BB har søt rumpe

:-)

Skrevet

Min datter valgte også borgerlig konfirmasjon, det var i 2000. Jeg ble virkelig positivt overrasket over hvor flott dette opplegget var. De lærte faktisk noe på timene de hadde, om virkelige ting, poitikk, samfunn, narkotika og diverse andre forhold ved å være ung. Dessuten lærte de masse om andre religioner og respekt for slike.

Seremonien var høytidelig og festpreget, i stedets kulturhus/festsal. De var ca 50 stykker og hadde en slags opptreden på scenen.

For oss som ikke har noe forhold til kristendommen, annet at vi vet om den, så synes vi at dette var et godt tilbud. Og jeg skjønner ikke at det er noe i veien med et borgerlig alternativ?

Gaver og diverse... vi hadde ingen stor fest, og hun hadde fått beskjed om at hun kom til å få noe fra de nærmeste rundt 15-årsdagen uansett.

Tidligere så vanket det ei som kalte seg Poetica her på dol, og hun forklarte meg ganske mye om disse tingene den gangen. Hun hadde helt rett :-)

Jeg kranglet med Poetica da også jeg :)

Skrevet

Alt det fine de lærte skulle de lært på skolen. Basta! :)

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg påpeker bare at det i de aller fleste tilfeller er slik, og at å tro noe annet er svært naivt. Personlig blir jeg ikke opprørt over dette.

Skrevet

er det MULIG å ha så mange skriveleif? :)

Gjest Sinai
Skrevet

"De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig!"

Get real. Dette gjelder i like stor grad de som konfirmerer seg kristelig, bare at det her ofte er et sterkere element av hykleri med i bildet.

Ja, jeg husker også at det var noen som valgte kristelig fremfor borgelig for å få flere og dyrere gaver. Etter konfirmasjonen gikk alle å skrøt av hvor mye de hadde fått.

Skrevet

Jeg påpeker bare at det i de aller fleste tilfeller er slik, og at å tro noe annet er svært naivt. Personlig blir jeg ikke opprørt over dette.

jeg blir ikke opprørt over at tenåringer ikke sier neitakk til noen tusenlapper - fine klær og en festmiddag. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...