Gå til innhold

...mens vi er i gang -hva er visten med borgelig konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Rusle
Skrevet

Min datter valgte også borgerlig konfirmasjon. Det var den flotteste seremonien jeg har sett av både borgerlige og kirkelige.

Hvorfor skal ikke de unge kunne få ha en markering fra barn til voksen(?) utenom det kirkelige tilbudet?

Skrevet

Min datter valgte også borgerlig konfirmasjon. Det var den flotteste seremonien jeg har sett av både borgerlige og kirkelige.

Hvorfor skal ikke de unge kunne få ha en markering fra barn til voksen(?) utenom det kirkelige tilbudet?

hva er så voksent med en 14 - 15-åring?

Gjest Rusle
Skrevet

er det MULIG å ha så mange skriveleif? :)

ja, dte er mugli ;o)

Gjest Sinai
Skrevet

ja, dte er mugli ;o)

Her må biblotekaren komme å rydde opp!

Gjest den ekstra pirkete nickedokka
Skrevet

Her må biblotekaren komme å rydde opp!

Bibliotekaren heter det ;o)

Skrevet

Har to som er konfirmert borgerlig og en i kirken.

Vi synes de borgerlige var de beste, veldig koselig og minnerik stund i Oslo Rådhus med mye fin sang, musikk og diktopplesning blant annet.

Det er nok forskjellig fra sted til sted hva dem gjør dette til, men vi er som sagt veldig godt fornøyd med den borgerlige.

Verre var det med en borgerlig vielse vi deltok i, det var upersonlig det. Den gamle mannen (sikkert pensjonist) bare mumla hele tiden og alt var over på noen få minutter. Dette var også i Oslo Rådhus.

Skrevet

Je skjønner heller ikke vitsen, og er helt enig i det du skriver nedover her.

De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig!

"De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig! "

Vel, det der gjelder nok veldig mange, kanskje de fleste, av de som konfirmerer seg kirkelig også.

Mary Poppins
Skrevet

"De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig! "

Vel, det der gjelder nok veldig mange, kanskje de fleste, av de som konfirmerer seg kirkelig også.

Ja jeg ser noen andre har svart det samme som deg, jeg tenkte egentlig ikke på det, men mulig dere har rett.

Skrevet

Når vi nå en gang har en tradisjon med et overgangsrite i 15-årsalder, synes jeg borgerlig konfirmasjon (eller ungdomsfest som det ofte kalles) er et godt alternativ.

Man kan selvfølgelig diskutere nødvendigheten av et slikt overgangsrite, men det er noe alle samfunnstyper har og jeg tror denne alderen er en alder hvor man er søkende og en slik tradisjon kan nok ha noe for seg.

De sermoniene jeg har vært tilstede på (4 forskjellige steder, ca. 40 sermonier til sammen) har vært fine og stemningsfulle og jeg har inntrykk av at både ungdommene og familiene er fornøyde.

Ungdommene går dessuten gjennom et kurs som tar opp viktige spørsmål for denne aldersgruppen som de kan ta med seg videre i livet og man får en fordypning i livssynsspørsmål som man ikke har plass til i skolen. Jeg kan være enig i at skolen bør gi slik opplæring, men jeg tror ikke det er tilfellet i dag, og jeg tror ingen unge har vondt av litt ekstra påfyll her. Jeg vil anta at man diskuterer noe av det samme i kirkens konfirmasjonsundervisning, men det vil det nødvendigvis til en viss grad måtte vike plassen for opplæring i kristendommen.

Gjest ja til borgerlig
Skrevet

"De fleste av min venner som konfirmerte seg borgelig gjorde det faktisk kun for å få gaver - helt forkastelig!"

Get real. Dette gjelder i like stor grad de som konfirmerer seg kristelig, bare at det her ofte er et sterkere element av hykleri med i bildet.

Klappe! Du har helt rett der. Den kristelige konfirmasjonen er hyper dobbeltmoralsk..særlig for en ungdom på 15 som ikke har tatt standpunkt til noe som helst og kun gjør det for pengene.

Da er det mer realt med en borgerlig konf. Der lærer man noe fornuftig på kurset iallefall. Pengepress gjelder i høyeste grad begge alternativer.

Skrevet

Heisan!

Jeg synes ikke noe borgelig konf, og synes det var skikkelig kult av deg å tilby reise til usa i setdet:)

Jeg er kristen, og komfirmerte meg i kirken.

Men jeg synes altså borgelig komf er litt "teit". Dette fordi konfirmasjon er en kristen ting.

Da synes jeg det er myyye bedre å bare ha en middag osv. Man kan jo gi gaver og sånn fordi:) Og evnt bunad om det er ønskelig.

Kjenner noen som heller tok middag, uten borgelig komf, og jeg synes mye mere om dette:)

Så det avr kult å tilby USA i stedet! Det står det respekt av. For jeg synes ikke det er noe som heter borgelig komf. Skjønner selvsagt at ungdommene vil ha en fest, men synes altså da det er bedre å innvitere slekt til ett "vanlig" selskap. Der man selvsagt kan gi gaver osv.

Er min mening da...

Vennlig hilsen,

Skrevet

Det som blir litt teit, er å bruke ordet "konfirmasjon", som er navnet på en kristen markering.

Imidlertid er det ingenting dumt med å ha en fest som markerer overgangen fra barn og inn i "de voksnes rekker". Så godt som alle kulturer, uanvhengig av og med/uten religion har det.

"..................................."

fei1365380229
Skrevet

Heisan!

Jeg synes ikke noe borgelig konf, og synes det var skikkelig kult av deg å tilby reise til usa i setdet:)

Jeg er kristen, og komfirmerte meg i kirken.

Men jeg synes altså borgelig komf er litt "teit". Dette fordi konfirmasjon er en kristen ting.

Da synes jeg det er myyye bedre å bare ha en middag osv. Man kan jo gi gaver og sånn fordi:) Og evnt bunad om det er ønskelig.

Kjenner noen som heller tok middag, uten borgelig komf, og jeg synes mye mere om dette:)

Så det avr kult å tilby USA i stedet! Det står det respekt av. For jeg synes ikke det er noe som heter borgelig komf. Skjønner selvsagt at ungdommene vil ha en fest, men synes altså da det er bedre å innvitere slekt til ett "vanlig" selskap. Der man selvsagt kan gi gaver osv.

Er min mening da...

Vennlig hilsen,

http://www.human.no/templates/Page____745.aspx

Lesestoff?

fei1365380229
Skrevet

"Hvorfor ordet konfirmasjon?

Ordet konfirmasjon har vi skaffet oss takket være en "gjenbruksordning". Konfirmasjon var betegnelsen på en rekruttskole for romerske soldater. 1500 år senere tok kirken ordet i bruk til sitt formål. Siden har mange ment at Human-Etisk Forbund har stjålet ordet "konfirmasjon" fra kirken. Nei, det var som nevnt en gjenbruksordning. Ordet var ikke til å unngå. Hvorfor? Fordi vi skulle finne navn på en verdslig konfirmasjonsordning. Den kirkelige konfirmasjon hadde allerede langt på vei vært en verdslig ordning gjennom flere hundre år. Konfirmasjon i kirken var nødvendig for å oppnå rent verdslige goder så som videre utdanning, arbeid og giftermål. Konfirmasjonen var pliktig for alle. Den gjaldt alle i samfunnet. Slik sett var kirkelig konfirmasjon hele tiden uttrykk for noe allment og verdslig. Alternative ungdomsfeiringer var forbudt. Det norsk folk fikk på denne måten aldri noe annet språklig uttrykk for markering av ungdomstiden enn nettopp ordet "konfirmasjon". Selvsagt er selve ordet "confirmare" god latin, og betyr å støtte, styrke, gjøre fast, bekrefte osv. . Tidligere bekreftet de kirkelige konfirmantene dåpsløftet. Men slik er det ikke i dag, og har ikke vært på lenge Konfirmantene blir velsignet av presten. Når det gjelder Borgerlig konfirmasjon, har "støtte og styrke" vært betydningen hele tida opp gjennom disse 50 åra. Ungdommene skal få støtte på veien mot et voksent liv, støtte til å finne ut av dette selv. De har selv et ansvar for eget liv, men vi skal legge til rette for at de kommer i posisjon til å ta riktige valg."

Sakset fra sidene til humanetisk forbund.

Skrevet

jeg syns i såfåll det burde vært 18 år - da man vitterlig blir markert myndig og voksen. En fjortenåring er da ikke akkurat voksen.

Ikke for det - der jeg kommer fra - i Nord-Trøndelag har man "lov" til å begynne å drikke bare man er konfirmert - jeg syns hele greia er noe forbanna tull.

Hvilken tenåring er så reflektert at de sier nei til noen tusenlapper og en fest? - før var det enten er man kristen og blir konfirmert - er man modig og innrømmer at man ikke er kristen så lar man være å konfirmere seg, ergo får man heller ingen penger....

Hvilken tenåring ville valgt konfirmasjon UTEn gaver f.eks?

Jada. det er koselig med tradisjoener og alt det der - jeg er selv glad i det, -men hvorfor er man 14 år?

Jeg ba faktisk faren om å få slippe å he selskap og å få gaver da jeg skulle konfirmeres, men fikk jeg lov? NEI! utrolig.. hehe

Skrevet

Alt det fine de lærte skulle de lært på skolen. Basta! :)

Hva med all kristendommen da?

Med så mange timers kristendomsundervisning som ungene hadde på skolen, så burde de jo ha lært mer enn nok av det også. Og så totalt ubrukelig da.. men noen mener jo at kristenfolket er litt bedre enn de andre, i alle fall på papiret, he he..

Nei da, jeg bryr meg ikke. Folk får holde på med det de vil, bare de ikke bruker det til å heve seg over andre.

Beklager så mye, men jeg ble bare littegranne provosert nå. Du skjønner vel det?

*humrer litt og sier natta*

:-)

Skrevet

Hva med all kristendommen da?

Med så mange timers kristendomsundervisning som ungene hadde på skolen, så burde de jo ha lært mer enn nok av det også. Og så totalt ubrukelig da.. men noen mener jo at kristenfolket er litt bedre enn de andre, i alle fall på papiret, he he..

Nei da, jeg bryr meg ikke. Folk får holde på med det de vil, bare de ikke bruker det til å heve seg over andre.

Beklager så mye, men jeg ble bare littegranne provosert nå. Du skjønner vel det?

*humrer litt og sier natta*

:-)

Jeg er i mot kristendomsundervisning i skolen. Det burde vært RELIGION OG ETIKK - det var det faktisk da jeg gikk på skolen o gofte ble de timene slått sammen med historietimer - MYE bedre å lære om alle religioner og snakke masse om etikk.

Skrevet

Jeg er i mot kristendomsundervisning i skolen. Det burde vært RELIGION OG ETIKK - det var det faktisk da jeg gikk på skolen o gofte ble de timene slått sammen med historietimer - MYE bedre å lære om alle religioner og snakke masse om etikk.

Der er vi 110% enige :-)

Gjest solbrille
Skrevet

"Hvorfor ordet konfirmasjon?

Ordet konfirmasjon har vi skaffet oss takket være en "gjenbruksordning". Konfirmasjon var betegnelsen på en rekruttskole for romerske soldater. 1500 år senere tok kirken ordet i bruk til sitt formål. Siden har mange ment at Human-Etisk Forbund har stjålet ordet "konfirmasjon" fra kirken. Nei, det var som nevnt en gjenbruksordning. Ordet var ikke til å unngå. Hvorfor? Fordi vi skulle finne navn på en verdslig konfirmasjonsordning. Den kirkelige konfirmasjon hadde allerede langt på vei vært en verdslig ordning gjennom flere hundre år. Konfirmasjon i kirken var nødvendig for å oppnå rent verdslige goder så som videre utdanning, arbeid og giftermål. Konfirmasjonen var pliktig for alle. Den gjaldt alle i samfunnet. Slik sett var kirkelig konfirmasjon hele tiden uttrykk for noe allment og verdslig. Alternative ungdomsfeiringer var forbudt. Det norsk folk fikk på denne måten aldri noe annet språklig uttrykk for markering av ungdomstiden enn nettopp ordet "konfirmasjon". Selvsagt er selve ordet "confirmare" god latin, og betyr å støtte, styrke, gjøre fast, bekrefte osv. . Tidligere bekreftet de kirkelige konfirmantene dåpsløftet. Men slik er det ikke i dag, og har ikke vært på lenge Konfirmantene blir velsignet av presten. Når det gjelder Borgerlig konfirmasjon, har "støtte og styrke" vært betydningen hele tida opp gjennom disse 50 åra. Ungdommene skal få støtte på veien mot et voksent liv, støtte til å finne ut av dette selv. De har selv et ansvar for eget liv, men vi skal legge til rette for at de kommer i posisjon til å ta riktige valg."

Sakset fra sidene til humanetisk forbund.

Såvidt meg bekjent betyr "konfirmasjon" confirmare/to confirm - altså bekrefte. I denne samemnheng bekrefte at man er Guds barn (jmf dåpen).

Hva bekrefter man egentlig i en "borgerlig konfirmajon"?

Når poden blir 14-15 år, kan ha gjerne slippeå konfirmere seg i krien, men jeg håper han ikke velger den der "borgerlige konformasjonen" - ordentlig tulleting. "Voksenfest" kan vi alltids lage på annen måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...