Gå til innhold

kan min sosiolekt være til hinder for meg i jobbsammenheng?

Anbefalte innlegg

Gjest Groruddalen

jeg er en jente som er oppvokst på østkanten i Oslo, og som også har tatt litt skade av det. jeg bruker a-endeler på absolutt alt. Men jeg kan skj-lyden og jeg sier ikke Bannan eller appelsin med trykk på første stavelse.

Bør jeg prøve å legge over til mere vestkantspråk? Hvor stor vekt legges det på sosiolekt når man skal på jobbintervju?

Fortsetter under...

Gjest Groruddalen

Herregud, tenk på de som har Østfold dialekt da! Tror du hele gjengen er arbeidsledige pga dialekta?

En bekjent av meg er østkantjente men har slått helt over til vestkantspråk fordi hun mente at hun kom bedre i betraktning da. Hun sier konsekvens boken, mens jeg MÅ si "boka".

Gjest valgt anonymitet

Det spørs hvilken retning du ønsker å gå. Jeg tror at det kan være til hinder i de aller mest konservative miljøene som shipping, finans og forsikring osv.

Som nordlending, kvinne, pen, og ung i et konservativt mannsmiljø i Oslo vest måtte jeg i sin tid jobbe hardt og smile lite for å bli tatt alvorlig... :)

Annonse

En bekjent av meg er østkantjente men har slått helt over til vestkantspråk fordi hun mente at hun kom bedre i betraktning da. Hun sier konsekvens boken, mens jeg MÅ si "boka".

Og min søster har flyttet fra østkanten til vestkanten (Oslo) og lagt helt om språket. Kvalmt!

Gjest valgt anonymitet

Og min søster har flyttet fra østkanten til vestkanten (Oslo) og lagt helt om språket. Kvalmt!

Og en skolevenninne av meg flyttet fra Bodø til Bergen for å studere ved Handelshøyskolen. Da hun kom hjem på ferie til jul etter 4 måneder snakket hun østlending!! He, he, utrolig pinlig!

Gjest papirtiger

Og en skolevenninne av meg flyttet fra Bodø til Bergen for å studere ved Handelshøyskolen. Da hun kom hjem på ferie til jul etter 4 måneder snakket hun østlending!! He, he, utrolig pinlig!

Tror dere man velger å skifte dialekt?

Hvis man har veldig gode språkører så skjer det fort.

Hør bare på Petter Stordalen, verre dialekt finnes vel knapt? Fyren sier både avvis og bannan, men likevel tjener han et-par-tre tusinger mer enn meg.... :-D

Petter Stordalen er fra Porsgrunn, og her er det ingen som sier bannan og avvis.., heller ikke Petter. Men han prater skikkelig bred grenlandsdialekt - det skal han ha..."bilær, båtær og guttær"....osv.

Eh, i særdeleshet om man snakker østlending etter å ha flyttet til Bergen.

Jeg kjenner en fra Østlandet som flyttet til Sørlandet. Han endte med å snakke som en nordlending...

Det skjer rare ting når man ubevisst forsøker å tilpasse seg antar jeg. Ikke alltid det blir helt vellykket.

Men om man ikke har større ting å bekymre seg over, så har man det i grunnen ganske fint :-)

Annonse

Gjest valgt anonymitet

Jeg kjenner en fra Østlandet som flyttet til Sørlandet. Han endte med å snakke som en nordlending...

Det skjer rare ting når man ubevisst forsøker å tilpasse seg antar jeg. Ikke alltid det blir helt vellykket.

Men om man ikke har større ting å bekymre seg over, så har man det i grunnen ganske fint :-)

Hun bor på Oslo vest nå og snakker nordlending, så det hele har gått over.

Det er vel ingen som har nevnt dette som sine mest grunnleggende problemer, heldigvis.

den opprinnelige m&m

Det kommer an på hva slags jobb du søker.

Å si boka og døra er ikke noe problem, men å si "sjæl" (selv), "bærte" (bar), bannan kan nok slå dårlig ut. Jeg ville lagt an litt mere standradisert språk hvis det er snakk om jobb der du representerer selskapet, jobber med salg e.l. Dessverre virker folk med Østfold og Oslo Øst-dialekt litt "dumme" i manges øyne.

Men du trenger ikke legge opp til rent vestkantspråk heller.

Gjest '!-o-!'

Petter Stordalen er fra Porsgrunn, og her er det ingen som sier bannan og avvis.., heller ikke Petter. Men han prater skikkelig bred grenlandsdialekt - det skal han ha..."bilær, båtær og guttær"....osv.

Fyren sa i alle fall avvis da han var på Skavland, så kan han ellers være fra Porsgrunn så mye han vil for meg.

Gjest blandings

Det der med å høres ut som nordlending når man blander sør og østlandsdialekt er helt vanlig og ikke bevisst.

Det blir sånn når man har bodd nede på gummikysten en stund. Snålt å høre på, men andre merker det bedre enn en selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...