Gå til innhold

Forskjell på generasjoner??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om følgende tankegang: (og ja: jeg er litt bekymra..)

Foreldregenerasjonen vår, dvs de som i dag er i 50-60 årene har tilsynelatende fått alt: De sitter nå med nedbetalte hus, arver sine foreldre og får full pott i pensjon før reformen trår i kraft. De kommer antakelig til å belåne boligen sin mer og mer fram til de går bort, og forlater denne verdenen like tomhendt som da de kom.

Så har vi ”min generasjon”, dvs. de som i dag er i 30-40 årene: Vi har kjøpt oss bolig som er rimelig godt belånt, vi kommer antakelig ikke til å arve noe særlig fra våre foreldre, og vi kommer til å få redusert pensjon. – og jada: vi kommer også til å forlate denne verdenen like tomhendt som da vi kom. Selv tilhørte jeg de heldige som aldri fikk barnehageplass, og fikk barn før kontantstøtten..

Det er ikke det at jeg ikke unner foreldregenerasjonen å ha det bra. Det jeg gjerne vil sette fingeren på, er at de bruker opp både sine foreldres penger og sine egne penger. De sitter i ledende posisjoner i samfunnet i dag, og har vært med på å bl.a. utforme den nye pensjonsreformen som gir dem selv like mye som før, men oss som kommer etter mindre.

Er dette fair??

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• morsan

6

• tonie

5

• Elbereth

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er 100 % enig med Willoch. Antar at du så Skavlan i kveld:-)

Skrevet

Jeg er 100 % enig med Willoch. Antar at du så Skavlan i kveld:-)

Nja, sånn littegrann. Deres diskusjon var vel en halv til en generasjon over det jeg tenkte på..

Skrevet

Ja det unner jeg dem - da de var 20 hadde de ikkeno - sånn jamt over - de har søren meg jobbet for hver krone - vi har kommet MYE lettere til alt.

SOm noen sa; "etter meg skal det bare være sorg!

Gjest togli
Skrevet

Mine foreldre er i 50-årene. Når vi barna var små, hadde de det mye trangere økonomisk enn det min familie nå har det. Jeg unner dem virkelig dette og ser ingen grunn til å være misunnelig. Hadde jeg vært dem, hadde jeg brukt pengene mine med god samvittighet!

Skrevet

Ja det unner jeg dem - da de var 20 hadde de ikkeno - sånn jamt over - de har søren meg jobbet for hver krone - vi har kommet MYE lettere til alt.

Unner du de å bruke opp alle midler fra før, under og etter sin tid? Jeg er ikke enig med deg i at vi har kommet lettere til alt enn det de har! Selv har jeg lån til ca 3 ganger inntekten, halvt uføretrygdet, jobb i det offentlige, alenemor. Ikke akkurat fett.

Skrevet

Unner du de å bruke opp alle midler fra før, under og etter sin tid? Jeg er ikke enig med deg i at vi har kommet lettere til alt enn det de har! Selv har jeg lån til ca 3 ganger inntekten, halvt uføretrygdet, jobb i det offentlige, alenemor. Ikke akkurat fett.

Jaggu - jeg unner dem hver en krone.

Skrevet

PST. Min far var så fattig og sulten da han var liten - han er født under krigen, at han husker de gnagde på vedtre for å stagge sulten. Søstra hans frøs fast i vogga....Nå gir han meg de gamle møblene etter sine foreldre - han ser ikek den "bonderomantikken" i gamle trau og skap som jeg gjør - han vil ha nye flott ting.

Gjest Kåre med Håret
Skrevet

Hvordan tror du det var å være syk, alenemor, med lån til 3 ganger en evnt. inntekt for 30 år siden?

Gjest Kåre med Håret
Skrevet

Jeg tror forresten at din situasjon ikke er den vanligste, og at barna generellt sett har det bedre enn hva foreldrene hadde.

Samtidig har nå disse foreldrene satt oss til verden. Hadde det vært mine barn, hadde jeg gjort det jeg kunne for at de skulle fått et ok liv, framfor å bruke pengene mine på meg selv.

Skrevet

Tenker du sånn når det gjelder dine barn også?

Skrevet

Tenker du sånn når det gjelder dine barn også?

Ja- men jeg hjelper dem nå mens jeg lever - det har jeg alltid gjort :)

Skrevet

Ja- men jeg hjelper dem nå mens jeg lever - det har jeg alltid gjort :)

Ok. Da tenker vi litt forskjellig der.

Skrevet

Er egentlig ganske enig med deg, og jeg velger å tro at det ikke baare skyldes misunnelse ;). Men jeg synes det grenser til respektløshet og egoisme å ikke videreføre arven fra sine forfedre.

Skrevet

Livet er da ikke "fair", og har aldri vært det heller.

Det er vel enhvers plikt å ordne seg slik at en klarer seg mest mulig på egenhånd.

Å basere seg på framtidig arv/støtte kan i beste fall være et lotteri - ting skjer, også for dem som liksom "sitter godt i det".

OM man skulle få noe "ekstra" eller "gratis" får man heller ta det som en bonus.

Skrevet

Ok. Da tenker vi litt forskjellig der.

Syns du jeg skulle se på at de plagdes og så be dem vente til jeg var dau? :)

Skrevet

Fram til jeg var 18 år ble jeg forsørget av mine foreldre, etter den tid har jeg klart meg selv. Det akter jeg å fortsette med til jeg dør. Hva mine foreldre velger å bruke sine penger på er deres valg. Om det en gang blir arv til meg er det hyggelig, men slett ikke nødvendig.

Jeg får nå uansett ikke en dritt med meg når jeg dør. Jeg håper mine foreldre har vett til å bruke penger på opplevelser i stedet for å sylte ned til arvinger som klarer seg.

Skrevet

Jeg kom plutselig på historien om min eksvigerfars gamle foreldre - de hadde 10 barn - alle var i 50-60-årene da de døde og gamlingene hadde spinket og spart til "unga" - 10.000,- til hvert barn som satt med svære hus og biler og penger i banken. jeg syns det var både vakkert og fælt på en gang. Gamlefar hadde ikek unnet seg nye tøfler på 20 år - han sparte til UNGA!!!

Skrevet

Jeg kom plutselig på historien om min eksvigerfars gamle foreldre - de hadde 10 barn - alle var i 50-60-årene da de døde og gamlingene hadde spinket og spart til "unga" - 10.000,- til hvert barn som satt med svære hus og biler og penger i banken. jeg syns det var både vakkert og fælt på en gang. Gamlefar hadde ikek unnet seg nye tøfler på 20 år - han sparte til UNGA!!!

Så du artikkelen i dagbladet i går - om advokater som blir "nedrent" av velfødde femtiåringer som saksøker foreldrene sine for å "bruke opp arven".

Ble aldeles kvalm, jeg.

Skrevet

Så du artikkelen i dagbladet i går - om advokater som blir "nedrent" av velfødde femtiåringer som saksøker foreldrene sine for å "bruke opp arven".

Ble aldeles kvalm, jeg.

Det er så ille at jeg har ikke ord - eller, jo, det har jeg jo! :)

Jeg er sånn "laga" at jeg sjelden elelr aldri ber mine foreldre om noe som helst - enda det aldri er nei i deres munn - har vel en slags stolthet og vil vel at de skal leve i den troen at jeg klarer meg fint - noe jeg gjør, nå :)

Jeg flytte hjemmefra da jeg var 15 år og har klart meg sjøl siden. Har likevel en utrolig nær og kjær familie -og vi trives sammen. Sitter ofte med mine søsken, mor og far på MSN om kveldene og har "fest" - broren min bor i Bergen og det er så kjekt å kunne delta i hverdan til de jeg er glad i. :)

nå ble jeg litt sentimental her - skal se om jeg har en øl...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...