Gå til innhold

er det vanlig for de som har blitt lam å bli plaget av inkontinens?

Anbefalte innlegg

Gjest et spørsmål om inkontinens

har blitt kjent med en jente som er lam fra brystet og ned etter en ulykke. dette er mange år siden og hun er nå igjang med studier. Jeg bare lurer om de også mister kontrollen over tarm og urinfunksjonen? Eller kan man regulere dette med faste tømningsregimer? Kjenner henne ikke så godt enda og har ikke lyst til å spørre om dette, men det kunne vært greit å vite det i tilfelle vi skulle et sted etc og hun måtte akutt på do.

Er det et veldig tabuområde dette? Og hvordan løser man sånne problemer hvis man skal være aktiv i skole og arbeid?

Fortsetter under...

Enten så blir de det eller så stopper alt opp.

Det er mange forskjellige måter å løse det på. Fast tømmingsregimer er vanlig men det er ikke alltid det finnes en løsning på det. Og uhell har alle, noen oftere enn andre.

Gjest Også lam fra brystet og ned

Enten så blir de det eller så stopper alt opp.

Det er mange forskjellige måter å løse det på. Fast tømmingsregimer er vanlig men det er ikke alltid det finnes en løsning på det. Og uhell har alle, noen oftere enn andre.

Her er det store individuele forskjeller. De fleste klarer seg bra med faste rutiner. Noen trenger litt ekstra hjelp for å bæsje og bruker tabletter eller miniklyx. Mange regulerer magen bare ved hjelp av kostholdet. Heldigvis er tarmen et vanedyr! De fleste bruker nok engangs kateterisering når de skal tisse. Noen har innlagt kateter permanent, noen har et kateter inn i urinblæra fra magen. Andre igjen har stomi.

Jeg slet med store inkontinensproblemer i mange år. For 1 1/2 år siden ble jeg operert og fikk så kalt "pose på magen". Det ble en helt ny verden! Endelig er jeg tørr!!! Du kan jo spørre henne, ved en passende anledning hvordan hun ordner seg.

Her er det store individuele forskjeller. De fleste klarer seg bra med faste rutiner. Noen trenger litt ekstra hjelp for å bæsje og bruker tabletter eller miniklyx. Mange regulerer magen bare ved hjelp av kostholdet. Heldigvis er tarmen et vanedyr! De fleste bruker nok engangs kateterisering når de skal tisse. Noen har innlagt kateter permanent, noen har et kateter inn i urinblæra fra magen. Andre igjen har stomi.

Jeg slet med store inkontinensproblemer i mange år. For 1 1/2 år siden ble jeg operert og fikk så kalt "pose på magen". Det ble en helt ny verden! Endelig er jeg tørr!!! Du kan jo spørre henne, ved en passende anledning hvordan hun ordner seg.

Du må svare til den som spør og ikke til meg. Jeg kan prosedyrene jeg :o)

Gjest også lam...

Du må svare til den som spør og ikke til meg. Jeg kan prosedyrene jeg :o)

Syntes bare du var så kort og kategorisk i svaret ditt...

Det kan jo være at hun som har spurt leser videre på trådlisten også, da... :-)

Syntes bare du var så kort og kategorisk i svaret ditt...

Det kan jo være at hun som har spurt leser videre på trådlisten også, da... :-)

Men jeg regnet ikke med at noen ville være så interessert i alle detaljer, detaljene er liksom litt inside information :o)

LOL, det er jo ofte litt udelikate saker det er snakk om og jeg tror ikke andre er interessert i de detaljene.

• 8 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...