Gå til innhold

Hva er det mest ekstreme du kan utsette deg for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke snakk om at man "bør" kvitte seg med alle fobier. Men det er en enorm personlig utfordring å konfrontere en fobi, og det kan gi en enorm psykisk belønnelse.

"...................................."

Det er nok riktig hvis du selv velger å ta den konfrontasjonen. Jeg ble påtvunget en edderkopp i hånden av en velmenende(?) ex-kjæreste som ville kurere meg.

Resultatet ble enda større edderkopp-skrekk og ut med ex-en :(

Skrevet

"Men en gift-slange ville jeg nok vært litt mer skeptisk til å ha på fanget ja."

Å ha en giftslange på fanget er jo ikke annet en galskap :-)

"...................................."

Nettopp....og jeg er ikke blitt helt steingal ennå... bare nesten...

Skrevet

Det er nok riktig hvis du selv velger å ta den konfrontasjonen. Jeg ble påtvunget en edderkopp i hånden av en velmenende(?) ex-kjæreste som ville kurere meg.

Resultatet ble enda større edderkopp-skrekk og ut med ex-en :(

Selfølgelig. Å konfrontere sine fobier har ingen positiv effekt hvis det gjøres på noen annet måte enn frivillig og kontrollert. Jeg har en viss edderkopp-fobi, og den har jeg ingen planer om å gjøre noe med. Det er nok av andre, mer viktige ting å ta tak i for meg :-)

"....................................."

Skrevet

Selfølgelig. Å konfrontere sine fobier har ingen positiv effekt hvis det gjøres på noen annet måte enn frivillig og kontrollert. Jeg har en viss edderkopp-fobi, og den har jeg ingen planer om å gjøre noe med. Det er nok av andre, mer viktige ting å ta tak i for meg :-)

"....................................."

Så da kan vi enes om at edderkopper er ekle saker :)

Hyggelig å møte en lidelses-felle :)

Skrevet

Så da kan vi enes om at edderkopper er ekle saker :)

Hyggelig å møte en lidelses-felle :)

Jepp, de er direkte ufyselige :-)

".................................."

Skrevet

Det værste og beste jeg har gjort er strikkhopp fra en bru og ned i et juv.. Jeg var så redd at jeg trodde jeg skulle tisse på meg, før hoppet. Etterpå kunne jeg erobre hele verden og ingen kunne klart å få meg til å tro noe annet. Jeg eide _hele_ verden, alt og alle ;) Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen, for den kongefølelsen kommer neppe neste gang, og de minnene jeg har om den gangen er de jeg vil huske. Sender med en link om du skulle få lyst å teste det ut, he, he!

http://www.telemark-opplevelser.no/

Når det er sagt er jeg engentlig ganske pysete, men dette gjorde jeg på grunn av et veddemål og jeg er holder alltid min del av avtalen når jeg vedder.

Skrevet

Det værste og beste jeg har gjort er strikkhopp fra en bru og ned i et juv.. Jeg var så redd at jeg trodde jeg skulle tisse på meg, før hoppet. Etterpå kunne jeg erobre hele verden og ingen kunne klart å få meg til å tro noe annet. Jeg eide _hele_ verden, alt og alle ;) Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen, for den kongefølelsen kommer neppe neste gang, og de minnene jeg har om den gangen er de jeg vil huske. Sender med en link om du skulle få lyst å teste det ut, he, he!

http://www.telemark-opplevelser.no/

Når det er sagt er jeg engentlig ganske pysete, men dette gjorde jeg på grunn av et veddemål og jeg er holder alltid min del av avtalen når jeg vedder.

Da lurer jeg på hva veddemålet kunne være om siden du var villig til å satse noe sånt...

Jeg overvar engang et strikkhopp på en fornøyelsespark. Den hoppende besvimte og ble slengt opp og ned som en filledukke. Etter det har jeg nektet alle jeg har innvirkning på å prøve det samme.

Skrevet

Da lurer jeg på hva veddemålet kunne være om siden du var villig til å satse noe sånt...

Jeg overvar engang et strikkhopp på en fornøyelsespark. Den hoppende besvimte og ble slengt opp og ned som en filledukke. Etter det har jeg nektet alle jeg har innvirkning på å prøve det samme.

Hva veddemålet var er egentlig uintressant, men jeg var 190% sikker på at jeg hadde rett, derfor veddet jeg så stort. Opplevelsen har derfor også gjort meg mer ydmyk ;) Jeg vedder ikke like stort igjen.

Skrevet

Så kan man diskutere hvor mye "menn" de er...:-)

"................................."

Nemlig. :o) Det skal en mann til for å innrømme sin svakhet.

Dæh - den var dyp!

Skrevet

Den har jeg også - men har ingen planer om å prøve å bli kvitt den....

Å måtte svømme under vann måtte være det verste for meg ELLER gå ut på Prekestolen og kikke utfor kanten. ÆÆÆÆÆÆÆ

Skrevet

Jeg synes det vil være idiotisk å ikke skulle innrømme slikt når det gjelder ting som helt åpenbart er skremmende for de fleste :-)

Jeg drev mye med fjellklatring i "gamle dager", og noen av mine mest vettskremte øyeblikk har jeg hatt i ca. 50m høyde. Men samtidig så har jeg hatt noen av mine fineste øyeblikk der også :-)

Den som ikke frykter noe kan utsette seg for alt for store farer.

Polfarere, ekstremfjellklatrere etc MÅ ha evnen til å kjenne redsel for å ha en sjanse for å overleve.

Men redselen må ikke ta overhånd.

Skrevet

Den som ikke frykter noe kan utsette seg for alt for store farer.

Polfarere, ekstremfjellklatrere etc MÅ ha evnen til å kjenne redsel for å ha en sjanse for å overleve.

Men redselen må ikke ta overhånd.

Jeg var på et grotte-klatre-kurs engang. Der hadde den ene istruktøren høydeskrekk og den andre klaustrofobi.

Jeg følte meg veldig trygg: han med høydeskrekken passet ekstremt godt på at alle bolter satt godt fast og han med klaustrofobien passet på at vi ikke gikk oss vil...

Så skrekk er ikke så dumt nei!

Skrevet

Jeg var på et grotte-klatre-kurs engang. Der hadde den ene istruktøren høydeskrekk og den andre klaustrofobi.

Jeg følte meg veldig trygg: han med høydeskrekken passet ekstremt godt på at alle bolter satt godt fast og han med klaustrofobien passet på at vi ikke gikk oss vil...

Så skrekk er ikke så dumt nei!

Ja, det er en grunn til at man har det! :-)

Skrevet

Huff ja... jeg overvar et strikkhopp på Hellerudsletta for noen år siden, hadde akkurat gått av Røde Kors-vakta mi da. Vedkommende deiset RETT i bakken, og der ble han liggende.

Har hørt at han overlevde, noe som i seg selv er helt utrolig, men at han er lenket til stolen og må ha hjelp døgnet rundt til alt.

Jeg kommer heller aldri til å prøve strikkhopp...

Gjest Timari
Skrevet

Bør man kvitte seg med haifobi? Er ikke det en nyttig ting?

vel hvis man har lyst til å dra til Australia og er livredd for å bade der så er det jo fint å bli kurert:)

Bitis Gabonica
Skrevet

Hm... Haier er vel de vesner jeg opplever som mest fryktinngytende å se til blant det som finnes på jorda. Men om jeg var inni et bur tror jeg det ville være et skikkelig kick for meg. Husker et akvarium jeg var på i Portugal en gang hvor jeg sto ved et diiigert "vindu" og så en stor hvit svømme net mot meg. Det opplevde jeg som heftig, så jeg har nesten drømt litt om det buret under vann. Tror faktisk jeg ville være reddere for det å dykke i seg selv enn for haien. Om buret ikke hadde vært der ville saken vært en annen selvsagt.

Slanger og edderkopper fascinerer meg. Les og lær litt mer, så skjønner dere at dette er misforståtte dyr. Med dette mener jeg ikke at en del arter ikke skal respekteres.

Strikker og fallskjermer er ikke min greie. Imidlertid var jeg med på å fire meg over et juv med en foss en gang, og det var gøy.

Skrevet

Tror ikke man kan kvitte seg med haifobi med å få en direkte konfrontasjon med den store hvite.

Burde nok hatt noen haiopplevelsr med noen av de mindre skremmende haiene først - og hatt konfrontasjonen med den store hvite som den avsluttende delen i behandlingen av fobien.

Selv har jeg mer noia for insekter - så et program for noen år siden hvor en fyr lot en skolopender kravle over seg (skolopender er et cirka 30 centimeter langt tusenbein med en svært farlig gift).

Det hadde jeg virkelig fått hetta av...

Skrevet

Hm... Haier er vel de vesner jeg opplever som mest fryktinngytende å se til blant det som finnes på jorda. Men om jeg var inni et bur tror jeg det ville være et skikkelig kick for meg. Husker et akvarium jeg var på i Portugal en gang hvor jeg sto ved et diiigert "vindu" og så en stor hvit svømme net mot meg. Det opplevde jeg som heftig, så jeg har nesten drømt litt om det buret under vann. Tror faktisk jeg ville være reddere for det å dykke i seg selv enn for haien. Om buret ikke hadde vært der ville saken vært en annen selvsagt.

Slanger og edderkopper fascinerer meg. Les og lær litt mer, så skjønner dere at dette er misforståtte dyr. Med dette mener jeg ikke at en del arter ikke skal respekteres.

Strikker og fallskjermer er ikke min greie. Imidlertid var jeg med på å fire meg over et juv med en foss en gang, og det var gøy.

"Slanger og edderkopper fascinerer meg. Les og lær litt mer, så skjønner dere at dette er misforståtte dyr."

Tror ikke det er forståelse eller misforståelse som er greia der, egentlig. Det er vel mer en innebygget og ganske naturlig frykt. Det hjelper ikke hva man vet om at de og de ikke er farlige - har man en fobi så er det ikke rasjonellt. Jeg vet utmerket godt at tarantellaer er omtrent like giftige som veps (og det er underholdende med de som er skikkelig "kule" og tror de har en dødelig etterkopp i bur) - men det gjør ingenting for min aversjon mot å ha nærkontakt med den.

Skrevet

Jeg tror at fobier kan reduserer kraftig hvis man forsøker å utfordre seg litt på dem.

Men jeg tror ikke at selve handlingen i seg selv er kurerende, men heller prosessen på forhånd. Altså, hvis man har flyskrekk, så tror jeg ikke at det hjelper så mye å bli satt på et fly og fly avgårde, men heller den prosessen man går i gjennom ved opplæring, gjennomgåelse av fakta, generell opplysning og kunnskap osv. som gjør at tryggheten blir større.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...