Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper erfarne netthandlere kan svare...

Bestilte gave til 23.50 euro (europeisk/britisk website), ingen fraktkostnader... omregnet til norske kroner blir det da ca 200.98 (regner oppover siden valutakalkulatoren ikke kan regne .50)

Betyr dette jeg må betale toll på denne gaven? Det er forøvrig en gave, leveringsadr. er forskjellig fra betalingsadr og den er tagget 'gift'. Teller dette?

I såfall, hva blir tollen på? Den belastes meg ihvertfall ikke sant, ikke mottaker?

Takker for svar :)

Skrevet

Vi har fått gave som vi må betale toll og innførsel for....

Gjest tjohooo
Skrevet

Jeg har bestilt en god del ting fra utlandet for 2-300 kr. Først sist nå måtte jeg betale toll og moms. Rare greier.

Skrevet

Ting du kjøper er tollfritt så lenge de koster under 200 kr. For gaver er grensen 1000 kr., så hvis det er merket med "gift", går det nok bra.

Hva du må betale er avhengig av typen vare. Bøker er toll og momsfritt. Mange varer er tollfrie, men du må betale moms (+fortollingsomkostninger), et eksempel på dette er klær.

Skrevet

Vi har fått gave som vi må betale toll og innførsel for....

Hmm...så mottaker risikerer å måtte betale toll på egen gave?? :(

På websiden stod det at evt. toll ville belastes betaler, ikke mottaker, dersom disse var forskjellige...pluss at mottaker ikke vil få vite hvor mye gaven kostet.. Hm...får ta en telefon til mottakerne om noen dager og håpe de ikke opplever det samme som deg da, det hadde vært skikkelig flaut :(

Skrevet

Ting du kjøper er tollfritt så lenge de koster under 200 kr. For gaver er grensen 1000 kr., så hvis det er merket med "gift", går det nok bra.

Hva du må betale er avhengig av typen vare. Bøker er toll og momsfritt. Mange varer er tollfrie, men du må betale moms (+fortollingsomkostninger), et eksempel på dette er klær.

Håper det, beløpet er jo på grensen i tilfelle tollvesenet "overser" at det er en gave..skikkelig flaut om mottakerne må betale toll :(

Skrevet

Jeg har bestilt en god del ting fra utlandet for 2-300 kr. Først sist nå måtte jeg betale toll og moms. Rare greier.

Har opplevd forskjellige rutiner selv på varer fra samme avsender + omtrent samme verdi, så på meg virker rutinene litt vel tilfeldige ja :(

Skrevet

Håper det, beløpet er jo på grensen i tilfelle tollvesenet "overser" at det er en gave..skikkelig flaut om mottakerne må betale toll :(

Min erfaring er at det nok er litt skjønn ute og går. F.eks. har vi aldri måttet betale for DVD-plater bestilt fra utlandet og sendt en og en. Her varierer jo prisen noe, og jeg tror nok noen av dem har kommet over 200. Men da vi bestilte en dobbel-dvd, måtte vi betale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...