Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått påvist lavt jerninnhold på kontroll i Norge. (S-ferritin 14, hva nå enn det betyr).

Jeg fikk beskjed fra norsk helsesøster om å ta Ferromax, 2 tabletter om dagen.

Vel, saken er at jeg oppholder meg i California og har kjøpt jerntabletter her. Men så er jeg usikker på om jeg skal ta 2 eller bare 1? Ferrous Sulfate 5 gr (325mg) står det på pakken herfra.

Jeg har en ukes tid tatt 2 pr dag. Merker at avføringen er blitt veldig mørk og at jeg kan ha litt magesmerter og luft. Kommer det av jern-tablettene?

Ellers takker jeg veldig for at jeg kan spørre noen jordnære norske/svenske jordmødre og ikke stressa overhysteriske amerikanske leger om slike ting. (Skal dog til kontroll mandag).

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17735-jernmangel-hvor-mange-gr-jern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

I Sverige måler man bara Hb (hemoglobin). Medans man i Norge måler både Hb och ferritin. Hemoglobin er det viktiga slutprodukten, som transportera oxigen runt i kroppen. Ferritin speglar jernlagret(jern er en viktig byggsten i hemoglobin).

Ditt ferritin er inte veldigt lågt. det vore av værde att veta ditt hemoglobinnivå. Då er det lættare att veta om du behøver jern och i vilken dosering.

Din svarta avføring och luftsmertor hørs ut som en biverkning av jerntabletterna. Du kan redusera dosen om du blir førstoppad eller hård i magen. Jag har inte felleskatalogen framfør dig men jag tycker att det hørs ut som doseringen er ganska lika som hær. Ta 1 tablett tills du har varit på kontroll hos din doktor. Då kan du fråga denne vad han/hon tycker. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...