brit Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Hei, Jeg har fått påvist lavt jerninnhold på kontroll i Norge. (S-ferritin 14, hva nå enn det betyr). Jeg fikk beskjed fra norsk helsesøster om å ta Ferromax, 2 tabletter om dagen. Vel, saken er at jeg oppholder meg i California og har kjøpt jerntabletter her. Men så er jeg usikker på om jeg skal ta 2 eller bare 1? Ferrous Sulfate 5 gr (325mg) står det på pakken herfra. Jeg har en ukes tid tatt 2 pr dag. Merker at avføringen er blitt veldig mørk og at jeg kan ha litt magesmerter og luft. Kommer det av jern-tablettene? Ellers takker jeg veldig for at jeg kan spørre noen jordnære norske/svenske jordmødre og ikke stressa overhysteriske amerikanske leger om slike ting. (Skal dog til kontroll mandag). MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17735-jernmangel-hvor-mange-gr-jern/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 I Sverige måler man bara Hb (hemoglobin). Medans man i Norge måler både Hb och ferritin. Hemoglobin er det viktiga slutprodukten, som transportera oxigen runt i kroppen. Ferritin speglar jernlagret(jern er en viktig byggsten i hemoglobin). Ditt ferritin er inte veldigt lågt. det vore av værde att veta ditt hemoglobinnivå. Då er det lættare att veta om du behøver jern och i vilken dosering. Din svarta avføring och luftsmertor hørs ut som en biverkning av jerntabletterna. Du kan redusera dosen om du blir førstoppad eller hård i magen. Jag har inte felleskatalogen framfør dig men jag tycker att det hørs ut som doseringen er ganska lika som hær. Ta 1 tablett tills du har varit på kontroll hos din doktor. Då kan du fråga denne vad han/hon tycker. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17735-jernmangel-hvor-mange-gr-jern/#findComment-80363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.