Gå til innhold

Abort! Langt..

Gjest Jente på 20 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet...

Og så må man vite akkurat hva man har krav på og sånt.. Trygdeetaten vet jo ikke, da de ikke har noe kunnskap om den ene sykdommen til datteren min..så der er lite hjelp å få..

Jeg antar at det var deg som spurte om info om dysmeli her nylig. Vet ikke om du da har kontaktet den dysmeli-foreningen? Ofte kan man komme i kontakt med andre foreldre (eller personer som selv har sykdommen), og på den måten få bedre klarhet i hva man har krav på.

Her er også litt om noen rettigheter:

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=192

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=858

http://www.norge.no/emne/emne.asp?id=857

http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=5298 (diagnosen er irrelavant for deg, men selve kampen for å få det man har krav på, i dette tilfellet særlig avlastning)

http://www.hbf.no/ (noe for deg?)

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie (se i venstre meny, om ulike stønader mm)

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=hjelpemidler

http://www.medema.no (Hvis datteren din har behov for hjelpemidler. Gå inn på Produkter i menyen, videre på Katalog-bestilling nede til høyre. Bestill både hovedkatalog og katalogen over barnehjelpemidler. Fåes også på CD-rom, i alle fall hovedkatalogen)

(det finnes mange andre leverandører av hjelpemidler, dette er bare et eksempel, og et firma som har en ganske omfattende katalog)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

4

• Lillemus

3

• Ade|ina

3

• Hamon

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vet...

Og så må man vite akkurat hva man har krav på og sånt.. Trygdeetaten vet jo ikke, da de ikke har noe kunnskap om den ene sykdommen til datteren min..så der er lite hjelp å få..

Vi måtte krangle lenge og anke og stå på for å få hjelpestønad sats 2 til poden vår som har hjertefeil husker jeg. Andre med mye mindre alvorlige hjertefeil eller med like alvorlige feil med en kjent diagnose, fikk det så lett som bare det. Noeon ganger skulle man tro det var sine egne penger de som skal innvilge søknadene deler ut!

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Syntes d er fint at du sier din mening, og allikavel ikke dømmer noen.

Når d gjelder dette, er det vel aldri noe rett og galt... d er opp til enhver hva de mener..

Jeg har født et barn, og vet hvor stort dette er ..derfor var det ekstra vanskelig syntes jeg.. jeg var på tidlig ultralyd når jeg var gravid sist, og begge ungene var like store på ultralydskjermen..

Det var ikke noe særlig..

Jeg brukte forresten p-piller, og brukte kondom i tillegg når jeg hadde eggløsning..for å være på den "sikre" siden.. men d var tydeligvis ikke så sikkert som vi trodde..

Har du (regelmessig) eggløsning når du går på p-piller, da?

Gjest ikke utvid grensen
Skrevet

Var ikke det en litt egoistisk grunn til å ta abort? Jeg ville ikke tatt abort om jeg var i et forhold..

Skrevet

Var ikke det en litt egoistisk grunn til å ta abort? Jeg ville ikke tatt abort om jeg var i et forhold..

Det vet du ingenting om før du sitter der med valget selv.

Selv har jeg en gutt med livstruende hjertefeil og visste at dersom det var tegn på at noe var galt med barn2 så var abort en utvei. En hjertefeil kunne jeg klart, men hadde barnet hatt downs f.eks. så hadde vi nok valgt det bort.

Skrevet

Nei, jeg stusset også på det. Og det å bli gravid når man bruker p-piller OG kondom er vel nærmest en umulighet?

Gjest ikke utvid grensen
Skrevet

Det vet du ingenting om før du sitter der med valget selv.

Selv har jeg en gutt med livstruende hjertefeil og visste at dersom det var tegn på at noe var galt med barn2 så var abort en utvei. En hjertefeil kunne jeg klart, men hadde barnet hatt downs f.eks. så hadde vi nok valgt det bort.

Du har rett.

Gjest jente på 20 år
Skrevet

ja sånn cirka.. vet iallefall når jeg har d..

Hvordan d?

Jeg bruker ikke abort istedet for prevensjon hvis d er d du mener.. (?)

Det var ikke helt enkelt å gå gjennom en abort.. jeg ville ikke klart d igjen..

så d var ikke noe enkel avgjørelse..

Gjest jente på 20 år
Skrevet

Nei, jeg stusset også på det. Og det å bli gravid når man bruker p-piller OG kondom er vel nærmest en umulighet?

D trodde iallefall jeg.. har vært så utrolig forsiktige..så d var mildt sagt et sjokk å oppdage at jeg var gravid..

Men d kan skje.. føler nå at den eneste måten å unngå faren ved å bli uønsket gravid, er å avstå helt fra sex..

Gjest Jente på 20 år
Skrevet

Vi måtte krangle lenge og anke og stå på for å få hjelpestønad sats 2 til poden vår som har hjertefeil husker jeg. Andre med mye mindre alvorlige hjertefeil eller med like alvorlige feil med en kjent diagnose, fikk det så lett som bare det. Noeon ganger skulle man tro det var sine egne penger de som skal innvilge søknadene deler ut!

Ja d har du helt rett i! Iallefall noen..de vil ikke gi til noen..

Er litt utenfor tema, men kjenner en som fikk kreft..hadde svulst i hjernen faktisk.. er ikke helt inne på d..

Men uansett..da han skulle på trygdekontoret, sa dama bak disken at hun ikke var så sikker på om han hadde kreft hun.....

Han måtte ha mer bevis..

Gjest Jente på 20 år
Skrevet

Jeg antar at det var deg som spurte om info om dysmeli her nylig. Vet ikke om du da har kontaktet den dysmeli-foreningen? Ofte kan man komme i kontakt med andre foreldre (eller personer som selv har sykdommen), og på den måten få bedre klarhet i hva man har krav på.

Her er også litt om noen rettigheter:

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=192

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=858

http://www.norge.no/emne/emne.asp?id=857

http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=5298 (diagnosen er irrelavant for deg, men selve kampen for å få det man har krav på, i dette tilfellet særlig avlastning)

http://www.hbf.no/ (noe for deg?)

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie (se i venstre meny, om ulike stønader mm)

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=hjelpemidler

http://www.medema.no (Hvis datteren din har behov for hjelpemidler. Gå inn på Produkter i menyen, videre på Katalog-bestilling nede til høyre. Bestill både hovedkatalog og katalogen over barnehjelpemidler. Fåes også på CD-rom, i alle fall hovedkatalogen)

(det finnes mange andre leverandører av hjelpemidler, dette er bare et eksempel, og et firma som har en ganske omfattende katalog)

Tusen takk for all den informasjonen iallefall!

Skal gå å sjekke d nå!

Vi har vært på kurs på TRS og er meldt inn i dysmeli-foreningen, og er flere ganger i Oslo på rikshospitalet for oppfølging av et dysmeli-team...så vi får god oppfølging sånn sett..;)

Gjest lurer jeg på
Skrevet

ja sånn cirka.. vet iallefall når jeg har d..

Hvordan d?

Jeg bruker ikke abort istedet for prevensjon hvis d er d du mener.. (?)

Det var ikke helt enkelt å gå gjennom en abort.. jeg ville ikke klart d igjen..

så d var ikke noe enkel avgjørelse..

Et av poengene med p-piller er jo at hvis man tar de til samme tid hver dag, så hindrer man eggløsning. Hvis jeg hadde merket at jeg hadde regelmessig eggløsning på tross av p-pillebruken, hadde jeg oppsøkt legen raskt og spurt hva som var feil.

Gjest Pfizer
Skrevet

Jeg er for selvestemt abort, men innen visse grenser som du.

Ingen kan sette seg inn i den situasjonen du er i, heller ikke i andres. Det er helt ulikt fra person til person. Men personlig misliker jeg dem som er uforsiktige, og merker at de er gravide, og så er det bare ; "Uups..gravid igjen..jaja..vi tar bare en abort vi da!".

De som ikke føler noe som helst når de tar en abort, er de jeg ikke syntes noe om. Da er det noe galt fatt.

Man SKAl føle noe, når man går gjennom noe sånt.

Får håpe dere tok den riktige avgjørelsen i deres situasjon!

Forresten, det du sa om de motstanderne som viser bilder av ufødte barn og sånt. Det er helt smakløst!!

Ingen skal dømme andre for deres beslutninger, når de ikke vet hvordan det er selv.

kanskje det bare er meg, men de som kommer med linker til sider der det er bilder av ufødte barn, for å vise at de er imot dette, og viser bilder generelt, har en helt forferdelig holdning. Det blir jo litt misforstått.

Disse folka har ingenting i mot å vise slike bilder.

Det er faktisk de som er for abort, og særlig de som har gjort det selv, som reagerer sterkt på disse bildene. Mens motstandere ikke viser noe annet enn å plage folk, og få dem til å føle seg helt forferdelige!

Det finnes visse grenser! Alle kan ha sin mening, men det burde bli med det!

Gjest lurer nå jeg på da
Skrevet

Et av poengene med p-piller er jo at hvis man tar de til samme tid hver dag, så hindrer man eggløsning. Hvis jeg hadde merket at jeg hadde regelmessig eggløsning på tross av p-pillebruken, hadde jeg oppsøkt legen raskt og spurt hva som var feil.

Hva er da grunne til at P-piller ikke er 100% sikkert som prev.middel da?

Skrevet

Du sier:" Abortmotstandere her i norge kan, hvis de absolutt må, vise frem bilder av sånne små slimklumper..! For det er sånn det ser ut her i norge når folk tar abort.."

Men du glemmer én ting. Når et foster er 3 måneder, er det IKKE bare en slimklump.

Jeg respekterer ditt valg, og har stor forståelse for det du sier. Dømmer deg ikke, selv om jeg personlig er motstander av abort. Det er ingen andre enn deg som kan ta valget for deg.

hei jente 20 år.

blir litt lei meg jeg når jeg leser de som ikke kan forstå hvorfor du tok abort. er selv ikke for abort, men av og til har man ikke valg... jeg er gravid nå, men skal ta en medesinsk abort torsdag, mye av samme grunn som deg. har og en datter som er kronisk syk, og har en litt ukjent diagnose. jeg føler at jeg har mer enn nok med et barn akkurat nå. det å velge å ta abort er ikke et lett valg, men det kan være et nødvendig valg av og til....

klem!

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Hva er da grunne til at P-piller ikke er 100% sikkert som prev.middel da?

Du spør om hva som skjer når pillene svikter (i og med at de er 99 og ikke 100% sikre)

Det er jo nettopp at man kan få en eggløsning allikevel, at pillene ikke har virket. Men hun som skriver innlegget, sier at hun merker at hun har eggløsning, og bruker kondom når hun har eggløsnig (mens hun går på p-piller). Det vil si at hun hver mnd merker at pillene ikke virker, og allikevel fortsetter hun med dette som prevensjon?

Hvis man bruker p-pillene riktig (tar de til ca samme tid, bruker annen prevensjon hvis man kaster opp eller glemmer en pille eller har kraftig diare) så skal man over 99% sikkert ikke ha eggløsning. Får man allikvel eggløsning skal pillene i tillegg hindre at egget kan feste seg. Det gjør pillene enda sikrere.

Merker man (regelmessig) at man har eggløsning (selv om man tar piller som skal hindre eggløsning) så fortsetter man vel ikke å stole på / bruke denne prevensjonen?

Gjest lurer nå jeg på da
Skrevet

Du spør om hva som skjer når pillene svikter (i og med at de er 99 og ikke 100% sikre)

Det er jo nettopp at man kan få en eggløsning allikevel, at pillene ikke har virket. Men hun som skriver innlegget, sier at hun merker at hun har eggløsning, og bruker kondom når hun har eggløsnig (mens hun går på p-piller). Det vil si at hun hver mnd merker at pillene ikke virker, og allikevel fortsetter hun med dette som prevensjon?

Hvis man bruker p-pillene riktig (tar de til ca samme tid, bruker annen prevensjon hvis man kaster opp eller glemmer en pille eller har kraftig diare) så skal man over 99% sikkert ikke ha eggløsning. Får man allikvel eggløsning skal pillene i tillegg hindre at egget kan feste seg. Det gjør pillene enda sikrere.

Merker man (regelmessig) at man har eggløsning (selv om man tar piller som skal hindre eggløsning) så fortsetter man vel ikke å stole på / bruke denne prevensjonen?

ok, takk for svar.

Var litt usikker i og med jeg bruker det selv. Men merker da ikke eggløsning.

Gjest Iznowgood_the one and only
Skrevet

Jeg er for selvestemt abort, men innen visse grenser som du.

Ingen kan sette seg inn i den situasjonen du er i, heller ikke i andres. Det er helt ulikt fra person til person. Men personlig misliker jeg dem som er uforsiktige, og merker at de er gravide, og så er det bare ; "Uups..gravid igjen..jaja..vi tar bare en abort vi da!".

De som ikke føler noe som helst når de tar en abort, er de jeg ikke syntes noe om. Da er det noe galt fatt.

Man SKAl føle noe, når man går gjennom noe sånt.

Får håpe dere tok den riktige avgjørelsen i deres situasjon!

Forresten, det du sa om de motstanderne som viser bilder av ufødte barn og sånt. Det er helt smakløst!!

Ingen skal dømme andre for deres beslutninger, når de ikke vet hvordan det er selv.

kanskje det bare er meg, men de som kommer med linker til sider der det er bilder av ufødte barn, for å vise at de er imot dette, og viser bilder generelt, har en helt forferdelig holdning. Det blir jo litt misforstått.

Disse folka har ingenting i mot å vise slike bilder.

Det er faktisk de som er for abort, og særlig de som har gjort det selv, som reagerer sterkt på disse bildene. Mens motstandere ikke viser noe annet enn å plage folk, og få dem til å føle seg helt forferdelige!

Det finnes visse grenser! Alle kan ha sin mening, men det burde bli med det!

Du skriver"De som ikke føler noe som helst når de tar en abort, er de jeg ikke syntes noe om. Da er det noe galt fatt. Man SKAl føle noe, når man går gjennom noe sånt."

Hvorfor SKAL man føle noe? Hva mener du egentlig ?

Gjest tjah, si dèt du
Skrevet

Du, jeg synes jeg kjenner igjen måten du skriver på. Er det ikke heller sånn at du dikter opp historier fordi du kjeder deg enn at du faktisk har opplevd dette? Det du skriver henger ikke på greip, skønner du.

Gjest Jente på 20 år
Skrevet

jeg har aldri vært helt inne på d.. men da har du vel rett.. har vært plaget med mye utflod, så d er vel d jeg har tatt feil av..

Self har du rett..hehe.. jaja..da har vi iallefall uansett brukt kondom noen dager hver måned uansettt.. Da skulle d iallefall være nesten umulig å bli gravid..

men kjenner flere som har blitt gravid tross p-pille... skulle vel brukt kondom hele tiden da..

Nå er iallefall alt over..så jeg orker egentlig ikke tenke på hvordan jeg kunne bli gravid og sånn.. gravid ble jeg iallefall..selv om jeg tok prevansjon..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...