Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er gravid, 28uker 4dager, og lurer på om slimproppen allerede kan være gått? Skulle vaske meg nedentil og oppdaget en fast, geleaktig, blank strimle (ca 2 cm) med litt blod i enden. Jordmor er på ferie så jeg kan ikke spørre henne, og legen min ville vente til torsdag når en annen jordmor skulle komme innom på kontoret. Det jeg lurer på er om dette er farlig? Kan jeg komme til å føde altfor tidlig eller fornyes slimproppen? Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette, da jeg er førstegangsfødende. Hender det at slimproppen går så tidlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177450-slimproppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det kan godt hende at slimproppen går relativt tidlig i svangerskapet, men det avgjørende er om du har hatt rier i forkant av dette. Hvis du har kraftige kynnere eller premature rier, som kanskje gjør vondt, bør du ikke vente til torsdag med å snakke med jordmor. Hvis man skal undersøke livmorhalsen og evt. modning der, bør man ha utstyr som ultralydapparat og dette bør gjøres hos spesialist, helst på sykehuset. Har du premature rier eller smertefulle kynnere, synes jeg du skal ta kontakt med jordmor på fødeavdelingen selv; det er som regel helt uproblematisk. Har du ikke disse kraftige sammentrekningene, kan det godt vente. At slimproppen går er i seg selv ikke noe stort problem siden det sakte men sikkert dannes en ny. Er livmorhalsen i ferd med å modnes lenge før tiden, bør man igangsette tiltak for å forhindre at det utvikler seg videre. Jeg ønsker deg lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177450-slimproppen/#findComment-1187266
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...