H@yley Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Noen som kan litt om feriedager og sånt?? Jeg har bl.a. en deltidsstilling på 30%. I 2004 har jeg opptjent 13 feriedager. I sommer ønsker jeg å ha fri i 4 uker. Hvis jeg var i jobb ville jeg bare jobbet 7 dager i denne perioden. Min arb.giver gir meg dette regnestykket: 4 uker = 20 arb.dager. Jeg har opparbeidet 13, altså 20-13 = 7 dager som jeg blir trekt i lønn. Kan dette stemme? Håper noen forstår dette.... 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Har du kun opptjent 13 feriedager fordi du kun jobbet deler av 2004, og ikke hele året? Da tror jeg det regnestykket kan stemme. 0 Siter
Freya Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Da skal da ikke trekkes for de dagene du i utgangspunktet har fri. Du skal trekkes for de 7 arbeidsdagene du har i perioden. 0 Siter
H@yley Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Skrevet 14. mars 2005 Har du kun opptjent 13 feriedager fordi du kun jobbet deler av 2004, og ikke hele året? Da tror jeg det regnestykket kan stemme. Ja, jeg hadde en annen stillingsandel frem til 1. mai. Trodde jeg kunne regne "dag mot dag". 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Hmmm. Det er nok forskjellige regler rundt omkring. Jeg begynte å jobbe først i slutten av juli i fjor. Jeg har likevel full ferie i år - 5 uker. Men jeg har ikke fulle feriepenger. I juni får jeg utbetalt feriepenger for fattige 5,5 måneders opptjening. Jeg får da veldig lite feriepenger. (feriepenger og ikke lønn i juni). Du kan altså si at jeg har litt ferie uten lønn. Men utgangspuktet er full feire uansett hvor mye vi har jobbet, så får jobbingen året før avgjøre om vi har penger til å bruke i den ferien... 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Ja, jeg hadde en annen stillingsandel frem til 1. mai. Trodde jeg kunne regne "dag mot dag". Du har krav på full ferie, uavhengig av om du jobber heltid eller deltid. Jeg trodde du bare hadde jobbet i bedriften i drøyt halvparten av fjoråret. Men det som er vesentlig her, er at du ikke kan ta ut ferie kun på de dagene du skulle jobbet (om du bare jobber fx 3 halve dager i uka), slik at du får lenger ferie enn andre, om du skjønner. Du har krav på 5 (eller 4) ukers ferie uansett, og skal ikke trekkes i lønn om du tar ut full ferie, forutsatt at du har jobbet i den bedriften i hele fjoråret. Hm - dette ble klønete formulert, men orker ikke skrive om. Håper du forstår... 0 Siter
Gemini Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Hmmm. Det er nok forskjellige regler rundt omkring. Jeg begynte å jobbe først i slutten av juli i fjor. Jeg har likevel full ferie i år - 5 uker. Men jeg har ikke fulle feriepenger. I juni får jeg utbetalt feriepenger for fattige 5,5 måneders opptjening. Jeg får da veldig lite feriepenger. (feriepenger og ikke lønn i juni). Du kan altså si at jeg har litt ferie uten lønn. Men utgangspuktet er full feire uansett hvor mye vi har jobbet, så får jobbingen året før avgjøre om vi har penger til å bruke i den ferien... Det er slik det skal være etter ferieloven. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.