Gå til innhold

Har jeg studiekompetanse eller realkompetanse?

Anbefalte innlegg

Gjest Bytte studie
Skrevet

Kom inn ifjor på vernepleiestudiet med realkompetanse. Nå har jeg imidlertid tenkt å søke sykepleier til høsten og lurer på nå om det er på realkompetansegrunnlag fortsatt eller jeg nå kan betraktes som å ha studiekompetanse da jeg har oppnådd studiepoeng i vernepleierstudiet som jeg skal gå ferdig. Noen som er inne på dette?

Gjest ergoterapi student
Skrevet

Studiekompetanse har du når du har norsk, matte, naturfag og samfunnsfag x-antall timer i uka på vitnemålet.

Det står om dette i studiehåndboka eller på samordna opptak sine nettsider.

Skrevet

Har du hatt realkompetanse en gang, har du det for alltid.

Skrevet

"Andre vegar til generell studiekompetanse

Høgare utdanning

Søkjarar som ikkje har generell studiekompetanse etter reglane ovafor, men som er over 25 år og har eksamen frå høgskole- eller universitetsstudium av minst eitt års lengd (eller to halvårige studium), har generell studiekompetanse. Utdanning av same omfang frå andre lærestader kan òg gi generell studiekompetanse:

utdanningar som er godkjende i samsvar med § 9 i lov om private høgskolar

utdanningar som har tilråding frå det tidlegare Nasjonalt koordinerande utval for godkjenning av eksamenar (NKU). Vitnemål frå utdanning som låg til grunn for opptaket til høgare utdanning, må også leggjast ved omslagsarket"

http://www.samordnaopptak.no/sokerinformasjon_2005/opptakskrav/gsk.html

Gjest Bytte studie
Skrevet

"Andre vegar til generell studiekompetanse

Høgare utdanning

Søkjarar som ikkje har generell studiekompetanse etter reglane ovafor, men som er over 25 år og har eksamen frå høgskole- eller universitetsstudium av minst eitt års lengd (eller to halvårige studium), har generell studiekompetanse. Utdanning av same omfang frå andre lærestader kan òg gi generell studiekompetanse:

utdanningar som er godkjende i samsvar med § 9 i lov om private høgskolar

utdanningar som har tilråding frå det tidlegare Nasjonalt koordinerande utval for godkjenning av eksamenar (NKU). Vitnemål frå utdanning som låg til grunn for opptaket til høgare utdanning, må også leggjast ved omslagsarket"

http://www.samordnaopptak.no/sokerinformasjon_2005/opptakskrav/gsk.html

Det vil jo si etter endt 1. år på høgskole, innehar jeg studiekompetanse og realkompetansen kan jeg se bort i fra ettersom jeg forstår det. Kan jeg da tro søke på grunnlag av studiekompetanse?

Svarene under stemmer jo ikke da?

Skrevet

Det vil jo si etter endt 1. år på høgskole, innehar jeg studiekompetanse og realkompetansen kan jeg se bort i fra ettersom jeg forstår det. Kan jeg da tro søke på grunnlag av studiekompetanse?

Svarene under stemmer jo ikke da?

Det ville jeg tolket ja, men dersom du lurer på noe kan du maile samordna opptak, de svarer raskt og er eksperter på å svare på akkurat slike spørsmål som "har jeg studiekompetanse i akkurat mitt tilfelle".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...