Gjest pene hender??? Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Nesten hver uke får jeg nye sprekker på hendene, som regel på fingertuppene (på tvers liksom, motsatt vei av neglene) og det svir og gjør vondt. NOen ganger får jeg sprekker og sår på knokene også. Har noen gode råd? Hva kommer dette av? Tørr inneluft? Såpe? Jeg har begynt med daglig fuktighetskrem i det siste, for å se om det hjelper, og det er kanskje en viss bedring men ikke så mye. Hva bør jeg gjøre? 0 Siter
Tottlå Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Mine hender sprekker også mye for tiden. Men det er fordi det er så kaldt ute. Smører hendene mange ganger til dagen med en fet og god krem!!!! 0 Siter
fyrlykt Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Bruk votter eller hansker når du er ute i kaldt vær. 0 Siter
sheba Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Hei, dattera mi er plaget med det samme, vi kjøpte en krem som heter Locobase på apoteket og den hjalp virkelig:-) den er litt fet og klissete, men vi løste det med å bruke den mest om nettene.. Håper den kan hjelpe deg også:-) 0 Siter
Moraki Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Du bør ikke bruke såpe hvis det ikke er nødvendig. Du bør vaske hendene med vann og såpe dersom du har vært i kontakt med organisk materiale som urin, avføring o.l. pluss før matlaging og slike ting. Hvis du bare har tatt på mennesker eller ting overfladisk, kan du f.eks smøre inn hendene med desinfiserende sprit. Det gjør ikke hendene så utrolig tørre. Smør også hendene med fet krem. Jo tykkere kremen er, jo fetere er den som regel. Hvis du har veldig tørre hender kan du smøre dem inn med et veldig tykt lag fet krem før du legger deg. Ta på vanter utenpå, så holder det seg bedre. Ta av vantene om morgenen (ikke ullvanter da selvsagt), dusj som vanlig og smør hendene igjen inn med krem før du går på jobb eller annet. Ta med krem overalt, og smør smør smør smør! 0 Siter
Gjest pene hender??? Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Bruk votter eller hansker når du er ute i kaldt vær. Det gjør jeg alltid. Hjelper ikke, hendene sprekker likevel. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Jeg sliter med det samme problemet, men bare om vinteren. Tror det er pga. kulden.Anbefaler Neutrogena håndkrem. Skikkelig seig på konsistensen, men utrolig virkningsfull! 0 Siter
amber sun Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Det fins en kjempefin krem du får kjøpt på helsekosten. Den heter Den lille hudlegen, og funker supert! Den er drøy i bruk, og gjør hendene fine og myke. bruker den på datteren min, som ofte får såre og tørre partier på hendene nå i vinterhalvåret. 0 Siter
Gjest pene hender??? Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Jeg sliter med det samme problemet, men bare om vinteren. Tror det er pga. kulden.Anbefaler Neutrogena håndkrem. Skikkelig seig på konsistensen, men utrolig virkningsfull! Neutrogena brukte jeg i flere år, men syns ikke den hjalp. Den nye kremen jeg nå bruker, Jason AloeVera 84% (helsekostbutikk) virker mye bedre, og er ikke like klissete. Men som sagt hjelper ikke den godt nok heller. Har prøvd å sove med 100% aloevera salve, og plast-engangshansker på hendene (for å holde på kremen) om natten. Det hjelper for en dag eller to... Men hvordan fjerner jeg de sårene som alt har kommet? Får liksom ikke lukket dem igjen. Bør jeg gå til en hudlege??? 0 Siter
Gjest pene hender??? Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Du bør ikke bruke såpe hvis det ikke er nødvendig. Du bør vaske hendene med vann og såpe dersom du har vært i kontakt med organisk materiale som urin, avføring o.l. pluss før matlaging og slike ting. Hvis du bare har tatt på mennesker eller ting overfladisk, kan du f.eks smøre inn hendene med desinfiserende sprit. Det gjør ikke hendene så utrolig tørre. Smør også hendene med fet krem. Jo tykkere kremen er, jo fetere er den som regel. Hvis du har veldig tørre hender kan du smøre dem inn med et veldig tykt lag fet krem før du legger deg. Ta på vanter utenpå, så holder det seg bedre. Ta av vantene om morgenen (ikke ullvanter da selvsagt), dusj som vanlig og smør hendene igjen inn med krem før du går på jobb eller annet. Ta med krem overalt, og smør smør smør smør! Hvor får man kjøpt desinfiserende sprit? Spurte på apoteket en gang, men der sa de at man ikke får kjøpt slikt med mindre man jobber på sykehus. 0 Siter
Moraki Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Hvor får man kjøpt desinfiserende sprit? Spurte på apoteket en gang, men der sa de at man ikke får kjøpt slikt med mindre man jobber på sykehus. Jeg har det hjemme jeg, siden jeg får på jobben. Jeg vet ikke hvor du kan få tak i da, hvis du ikke kan få på apotek. Kanskje du kan gå innom et sykehus og spørre om du kan få kjøpe en flaske av dem? 0 Siter
Torv Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 I vår familie har vi arvelig eksem, det er genetisk slik at kun lindrende behandling er aktuellt. Vi bruker Decubal, og etter mye prøving er det den som fungerer best for oss. Det må mye prøving til før man finner den rette salven. 0 Siter
Gjest papira Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Enkelte typer papir (Spesielt billig tørkepair/dopapir) tror jeg inneholder noe som ihvertfall ikke jeg tåler. Hendene mine sprekker bare ved tanken på hvordan det er å ta i det papiret.... Og såpe. spesielt zalo. I tillegg til alle de kremene du har fått anbefalt her, vil jeg nevne Locoid (må kanskje ha resept) og Essex (uten resept) Veldig gode! 0 Siter
bb71 Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Jaja, bra det bare er hendene da! Jeg bruker forresten olje etter vask og dusj. Så bruker jeg håndkrem innimellom... 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Neutrogena brukte jeg i flere år, men syns ikke den hjalp. Den nye kremen jeg nå bruker, Jason AloeVera 84% (helsekostbutikk) virker mye bedre, og er ikke like klissete. Men som sagt hjelper ikke den godt nok heller. Har prøvd å sove med 100% aloevera salve, og plast-engangshansker på hendene (for å holde på kremen) om natten. Det hjelper for en dag eller to... Men hvordan fjerner jeg de sårene som alt har kommet? Får liksom ikke lukket dem igjen. Bør jeg gå til en hudlege??? Det virker jo som du har prøvd det meste, uten hell. Så da er kanskje hudlege verdt et besøk ja. Kan jo hende du har eksem el.l., og at du kan resept på noe som hjelper? 0 Siter
Lurveline Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Smør hendene inn i olivenolje og ta på bomullsvotter, sov med dette på over natten. Husk alltid å smøre hendene etter du har vært i kontakt med vann. 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 bruk hansker og håndkrem. ikke gå i postkassen uten hansker engang. hvis det ikke gir seg, ville jeg sjekket hos en hudlege! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.