Gå til innhold

skilsmissetrøbbel i familien

Gjest kan ikke folk holde sammen, da :(

Anbefalte innlegg

Gjest kan ikke folk holde sammen, da :(
Skrevet

Bruttern har skilt seg fra kona etter et langt ekteskap. Jeg har kjent ekskona hans i ca 20 år og er fryktelig glad i henne. De har store unger sammen.

Jeg skal snart feire noe som både bruttern og ungene blir invitert til.

Hva gjør jeg med eks-svigers ? Jeg vil helst invitere henne også, mens bruttern forventer å bli invitert med sin nye dame (som jeg aldri har truffet).

Og ungene hans vil legge meg for hat hvis jeg inviterer den nye + at eks svigers sikkert vil føle seg SÅ sveket!

Hva gjør jeg?

Gjest Mora2
Skrevet

Jeg skjønner at dette ikke kan være lett, men nå svarer jeg uten å tenke meg om særlig lenge, og det første som kom opp i hodet mitt var følgende:

Siden det er du som har noe du skal feire og du som inviterer til denne feiringen, synes jeg du skal invitere de du har lyst til å invitere, så får folk bare finne seg i det.

Det vil uansett være noen som ikke blir fornøyd med måten du gjør dette på.

Skrevet

Jeg skjønner at dette ikke kan være lett, men nå svarer jeg uten å tenke meg om særlig lenge, og det første som kom opp i hodet mitt var følgende:

Siden det er du som har noe du skal feire og du som inviterer til denne feiringen, synes jeg du skal invitere de du har lyst til å invitere, så får folk bare finne seg i det.

Det vil uansett være noen som ikke blir fornøyd med måten du gjør dette på.

Enig! Det er ikke din feil at de har gjort det så vanskelig for seg selv (og deg)

Gjest Mora2
Skrevet

Enig! Det er ikke din feil at de har gjort det så vanskelig for seg selv (og deg)

Akkurat, det var bra skrevet!

Skrevet

Blod er tykkere enn vann. Jeg ville forholdt meg lojal til min bror, ikke hans eks, uansett hvor stor pris jeg hadde satt på henne. Jeg hadde nok ringt og forklart henne hvordan jeg tenkte. Hvis barna hans er store ville jeg også forsøkt å snakke med dem om det.

Om jeg hadde invitert "den nye" er jeg er usikker på. Det spørs litt hvor lenge forholdet har vart, og hva slags feiring det er. Hvis hele slekta inviteres og forholdet har vart en stund hadde jeg nok invitert henne også.

Jeg tror det bare skaper (enda mer) splid om du ikke forholder deg lojal til din brors avgjørelser om hvordan han vil leve sitt liv.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg kunne vært denne ex-svigersøstra. Jeg og min ex-manns søster er gode venninnner. Vi møtes ofte til en kopp kaffe på kafe, ringer hverandre ofte og melder til hverandre. Små og store begivenheter i ex-familien får jeg like gjerne høre via henne som via min eksmann. Han vet om vårt gode vennskap og synes det er helt greit.

Men, familiebegivenheter er forbeholdt min eksmann og hans nye kvinne. Om min venninne aldri så mye hadde hatt lyst å invitere meg, så gjør hun det ikke av hensyn til sin bror og hans nye kvinne. Våre barn ville også syntes at jeg ville være i veien i den settingen.

Ved hennes forrige bryllup var jeg forlover, i det neste vil jeg ikke være til stede. Vi er likevel like gode venninner som vi har vært før. Det har med å respektere sin ex og respekt for at man holder seg unna hverandres enemerker.

Om du tar en prat med din ex-svigerinne så kan det godt være at hun allerede har tenkt disse tanker, og at hun egentlig ikke vil være med der hennes eksmann og eventuelt hans nye er til stede.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

nei, folk kan ikke alltid.. "kan ikke folk holde sammen, da."

Er enig med ariadne og skorpfisk lenger ned her!

Men det tar tid å venne seg ..

Gjest josefine 1
Skrevet

Er enig med Mora2 og Inne.

Det er DU som har noe å feire, det er DU som skal få velge dine gjester.

Siden du ikke har truffet denne nye, så er hun kanskje ikke så veldig "inne" i familien enda.

Men hvordan er forholdet med din bror og hans eks da ? Noen tåler jo ikke trynet på hverandre etter et brudd .....

Gjest Mora2
Skrevet

Blod er tykkere enn vann. Jeg ville forholdt meg lojal til min bror, ikke hans eks, uansett hvor stor pris jeg hadde satt på henne. Jeg hadde nok ringt og forklart henne hvordan jeg tenkte. Hvis barna hans er store ville jeg også forsøkt å snakke med dem om det.

Om jeg hadde invitert "den nye" er jeg er usikker på. Det spørs litt hvor lenge forholdet har vart, og hva slags feiring det er. Hvis hele slekta inviteres og forholdet har vart en stund hadde jeg nok invitert henne også.

Jeg tror det bare skaper (enda mer) splid om du ikke forholder deg lojal til din brors avgjørelser om hvordan han vil leve sitt liv.

Men da blir det jo broren som styrer hvem hun skal invitere og ikke. Det er jo ikke broren som har noe å feire og som inviterer til noe....

Skrevet

jeg syns du skal respektere din brors valg av dame og be den nye. Noe annet vil være respektløst både overfor den nye damen og den gamle. "venninneforholdet" kan dere ha uten broren,

Familien kommer først - synes i alle fall jeg.

Jeg hadde blitt blodig fornærmet om min familie skulle finne på å be min eks. til store anledninger - selv om de er gode venner.

Skrevet

Men da blir det jo broren som styrer hvem hun skal invitere og ikke. Det er jo ikke broren som har noe å feire og som inviterer til noe....

nei det er broren som har valgt ny ledsager.

Skrevet

Det kunne vært sånn at hun aldri har klart å tåle hans kone gjennom mange år også - de hadde ikek behøvd å blitt venninner - da ber man likevel sin brors ufordragelige kone...

Gjest Mora2
Skrevet

Det kunne vært sånn at hun aldri har klart å tåle hans kone gjennom mange år også - de hadde ikek behøvd å blitt venninner - da ber man likevel sin brors ufordragelige kone...

Det er uansett ikke lett da, men jeg er mer enig i ditt synspunkt nå.

Etter å ha lest alt her, heller jeg mer mot din mening.

Huff, noen ganger er man så sikker på hva man mener, og så leser man andre sine innlegg, og så skifter man mening.

Skrevet

Jeg synes godt du kan invitere eks-svigerinnen ( som en nær venn av deg) og din bror "med familie". Hvis han ikke bor sammen med den nye, og du ikke har truffet henne, synes jeg ikke det er uhøflig å la være å be henne.

Dette er din dag.

Og hvis jeg hadde vært "den nye" (hvilket jeg også er. Ja, ikke i denne saken, da) ville jeg straks og uoppfordret ha tilbudt meg å bli hjemme for familiefredens skyld.

Gjest Iznowgood_the one and only
Skrevet

Jeg ville ha bedt dem jeg selv ønsket skulle komme, -med følge. Samtidig gi et hint om dette til de inviterte, slik at de selv kan velge om de kommer utifra hvem som vil være tilstede i selskapet.

Litt lang, den der...

Gjest mallet
Skrevet

Jeg ville bedt brorsan med den nye kjæresten, dersom dette er en anledning der det er familien som samles. Selv om du er uenig med din bror om separasjonen, så er det hans livsvalg. Det blir ikke riktig om du skal legge deg opp i det, om det er aldri så mye ditt selskap. Jeg ville ikke bedt eksen i tillegg, det ville bare blitt pinlig både for den nye, for din bror, for den gamle, og sannsynligvis for resten av familien også.

Og vær vennlig og imøtekommende mot den nye kjæresten! Husk, det er ikke hennes "feil" at hun er der, dette er din bror sitt valg. Det er ingen som tjener på å oppføre seg hurpete mot den nye, selv om hun har "tatt plassen til" et kjært tidligere familiemedlem. Det skaper bare dårlig stemning for alle, inkludert deg selv.

Og så ville jeg tatt en telefon til eksen og forklart hvorfor du gjør som du gjør.

Skrevet

Det er uansett ikke lett da, men jeg er mer enig i ditt synspunkt nå.

Etter å ha lest alt her, heller jeg mer mot din mening.

Huff, noen ganger er man så sikker på hva man mener, og så leser man andre sine innlegg, og så skifter man mening.

Det syns jeg er en SUNN egenskap :-)

Gjest Mora2
Skrevet

Det syns jeg er en SUNN egenskap :-)

Takk skal du ha, men jeg føler meg litt vaklete.

Var så skråsikker på hva jeg mente i sta, og så vips!....

Tror kanskje jeg skal la være å svare på slike innlegg, jeg, med mindre jeg har direkte personlig kjennskap til problematikken som diskuteres.

Skrevet

Hva med å ta en prat med dem det gjelder da? Spørre hvordan de vil ta det dersom du ber f.eks. begge de to damene? Det er jo ikke sikkert det er noe problem for dem i det hele tatt? Det kommer helt an på forholdet dem imellom også.

Tanta mi sa en gang noe fint om sin eks-svigerdatter som hadde vært gift med søskenbarnet mitt i over 20 år da de ble skilt - "jeg har jo blitt så glad i henne at når hun nå ikke lenger kunne være svigerdatter lenger, så får hun være "datter" i stedet"... Men der var det ikke noen "dramatikk" i bruddet, det jeg har fått med meg. Vet jo ikke hvordan det er i det tilfellet du snakker om..

Og forresten, selv om du ber begge, så trenger de jo ikke akkurat å plasseres side om side ved bordet! Dessuten kan du jo presisere for broren din og hans nye kjæreste at det ikke er for å "plage" dem du ønsker å be eksen, men nettopp fordi du ser på henne som en god venn - uten at det betyr at hun skal stå i veien for at du skal kunne få et like godt forhold til den nye kjæresten når du etter hvert blir kjent med henne!

Skrevet

Jeg mener hennes lojalitet må være større til broren enn til brorens eks. Det kan godt være du er uenig i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...