Gjest Valgets kval Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Vi har god råd til å kjøpe ekte tregulv. Men laminat er jo mer holdbart og vedlikeholdsfritt... Hmmm... Vil gjerne ha innspill fra dere som har hatt begge deler! Fordeler/ulemper. Utenom pris da. Holdbarhet. Tåler heltregulv høye hæler ,e ller må du gi gjestene tøfler (huff...) Klikklyd. Kanskje mer i gamle dager på laminat? Nå finnes det jo støydempende matter. SER en godt forskjell på laminat og ekte tre. Hva med trefølelsen, er den der, eller bare den første uka. Ja, altå, alt som kan hjelpe meg til å velge. 0 Siter
Gjest josefine 1 Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Med parkett må du iberegne, nedsliping og lakking med jevne mellomrom for å holde gulvene fine. Når slipingen er utført, må du vaske ned mesteparten av huset pga alt finstøvet som sprer seg rundt omkring. Med laminat slipper du alt dette, siden det er som du også skriver, vedlikeholdsfritt. Vi har "dyrt" laminatgulv (300,- pr m2) og er kjempefornøyd. Vi hadde tidligere parkett, men vi "gadd ikke mer". 0 Siter
serendipity Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Hadde ikke vært i tvil!! Parkett er penere,armer og bedre å gå på. Lager ikke den ekle klikk lyden.. Det negative er selvsagt at det ikke tåler like mye, før det får hakk. Hos oss er det ikke stilett hæle forbud, man må da leve i sitt eget hus.. Så pirkete er jeg ikke. Men parkett kan slipes ned, og det gjør vi nok nå poden er blitt større og ikke hundre leker går i gulvet. Man må vaske med svært lite vann, og nesten enda mindre på laminatgulv. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Styr unna laminaten, mener jeg! Jeg er hellig overbevist om at det TILTREKKER seg støv. Parkett er dessuten mye penere. 0 Siter
Gyda Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Jeg mener at det avhenger litt av hvor du tenker å legge dette gulvet. Stue, kjøkken og eget soverom: Parkett. Barnerom og gang: Gjerne laminat. Mener nå 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Ikke kjøp billig laminat i alle fall. Jeg har så dårlig erfaring med det, at jeg vil ha parkett neste gang :-) 0 Siter
Gjest nickedokka Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Vi har valgt laminat av "dyr" kvalitet, kostet ca 279,- pr kvm. Vi var veldig i tvil, men siden ungene var små og det garantert ville bli mye hakk, ble det laminat. Den er lyddempet, og har voksfuger mellom platene så den tåler mer enn billiglaminat. Veldig lett å holde ren, og ser like ny ut fortsatt. Vi får stadig skryt for gulvet vårt, faktisk. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Skal du ha gulv som holder seg fine, velg dyr laminat (rundt 300,- kvadraten). Vi har dyr laminat på kjøkkenet (skipsgulv), og gulvet er råfint! Har fått kjempemasse skryt for det gulvet. Tåler fukt godt gjør det også. Gulvet har livstidsgaranti i private hjem. Parkett er selvsagt flott når det er nytt, men det er et forferdelig styr å pusse og lakke om igjen. Blir avsindig masse støv, møblene må ut og rommet omtrent forsegles under pussinga. Sårskader på mine parkettgulv er i alle fall sånt som irriterer meg. 0 Siter
Gjest usikker på hva den sier Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Skal du ha gulv som holder seg fine, velg dyr laminat (rundt 300,- kvadraten). Vi har dyr laminat på kjøkkenet (skipsgulv), og gulvet er råfint! Har fått kjempemasse skryt for det gulvet. Tåler fukt godt gjør det også. Gulvet har livstidsgaranti i private hjem. Parkett er selvsagt flott når det er nytt, men det er et forferdelig styr å pusse og lakke om igjen. Blir avsindig masse støv, møblene må ut og rommet omtrent forsegles under pussinga. Sårskader på mine parkettgulv er i alle fall sånt som irriterer meg. Vi har også livsgaranti på vårt gulv. Vet du hva den garantien gjelder for ? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Vi har også livsgaranti på vårt gulv. Vet du hva den garantien gjelder for ? I alle fall fuktskader, det fikk vi presisert i butikken. 0 Siter
Jentungen1365380808 Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Laminat er hardere enn parkett. Svogeren min nekter å legge laminat hos folk (han jobber i bygningsbransjen). En av grunnene er at det sliter ekstremt på sagbladet når han skal skjære det. Vi vurderte å ha parkett i stue og gang og laminat på soverom. Men for å få "skikkelig" laminat måtte vi opp i samme prisklasse som parkett, og da ble det parkett i hele huset. Og hvor ofte sliper du parketten? Foreldrene mine har gjort det en gang i løpet av 30 år. Og det var i forbindelse med oppussing av stua. 0 Siter
Sofline Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Velg tregulv. Laminat er IKKE mer holdbart. Tre kan slipes igjen og igjen. søler du vann på laminat, risikerer du at gulvet "blåser seg opp", i tillegg til at det føles "uekte", ikke å anbefale. Om det tåler høye heler kommer vel an på hvor hardt treet er. Furu tåler det i hvertfall. 0 Siter
Gjest idag hadde jeg valgt laminat Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Laminat er hardere enn parkett. Svogeren min nekter å legge laminat hos folk (han jobber i bygningsbransjen). En av grunnene er at det sliter ekstremt på sagbladet når han skal skjære det. Vi vurderte å ha parkett i stue og gang og laminat på soverom. Men for å få "skikkelig" laminat måtte vi opp i samme prisklasse som parkett, og da ble det parkett i hele huset. Og hvor ofte sliper du parketten? Foreldrene mine har gjort det en gang i løpet av 30 år. Og det var i forbindelse med oppussing av stua. En gang på 30 år ...... ja ja, da var ikke det gulvet mye fint ). Vi flyttet inn i nytt hus for 5 år siden, har barn, ingen husdyr som sliter på parketten (kun fisker), og til sommeren må vi til med sliping og lakking, gulvene ser IKKE ut i det hele tatt !!!! Hadde vi bygd idag, så hadde vi valgt laminat, GARANTERT. Nå er vi heldige, søskenbarnet til mannen min sliper og lakker gulver, så vi kommer "billigt" ut av det, ca 5000 kr for stue og kjøkken, da er det inkl. lakken til alle strøkene som må til. Men dessverre, han vasker ikke ned huset etter at han har slipa gulvene (. 0 Siter
Gjest Jeeezzzezzz Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Laminat er hardere enn parkett. Svogeren min nekter å legge laminat hos folk (han jobber i bygningsbransjen). En av grunnene er at det sliter ekstremt på sagbladet når han skal skjære det. Vi vurderte å ha parkett i stue og gang og laminat på soverom. Men for å få "skikkelig" laminat måtte vi opp i samme prisklasse som parkett, og da ble det parkett i hele huset. Og hvor ofte sliper du parketten? Foreldrene mine har gjort det en gang i løpet av 30 år. Og det var i forbindelse med oppussing av stua. "Laminat er hardere enn parkett. Svogeren min nekter å legge laminat hos folk (han jobber i bygningsbransjen). En av grunnene er at det sliter ekstremt på sagbladet når han skal skjære det." Hørtes ikke særlig sympatisk ut han svogeren din da. Han kan da vel ikke nekte å legge laminat hos folk bare fordi det sliter ekstremt på sagbladet når han skal skjære det!... Det er vel ikke han personlig som må betale for disse sagbladene og hvis folk vil ha laminat, så må han da vel bare levere det så fremt han fortsatt vil ha kunder?! Jeg som kunde driter da mildt sagt i om sagbladet til bygningsarbeideren min blir mer slitt enn hvis jeg hadde valgt parkett. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.