Gå til innhold

Hva slags dialekt snakker dere?

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Jeg er overrasket over mye dialekter folk snakker her inne,nesten ingen som snakker normalt her jo..

Jeg snakker østlandsk ihvertfal :)

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sheba

6

• Babette

4

• Sofline

4

• Luna21365380663

3

Skrevet

Er du fra Trondheim?? Av en eller annen merkelig grunn trodde jeg du var fra Oslo..

Verken Trondheim eller Oslo.

Gjest javeldå
Skrevet

Har snakket stavangersk hele livet... frem til de siste par årene, har begynt å knote litt etter at jeg flyttet til Oslo. Jeg synes nå at jeg fortsatt høres ut som jeg kommer fra Stavanger. Andre mener ikke det.

Det er pyton å høre på når stavangerfolk begynner å knote etter å ha bodd i Oslo en stund !. Hør på Mia Gundersen... flott ! Ikke mye knoting der i gården.

Heia Mia !

Skrevet

"Romsdalsk bymål" ;-)

Som god "molding" så e de moldedialekta som kling best her.

Annonse

Skrevet

Jeg er overrasket over mye dialekter folk snakker her inne,nesten ingen som snakker normalt her jo..

Så det er det som er normalt?

*S*

Skrevet

Utrolig mange som snakker trøndersk her! Måtte bare kommentere det.. Kanskje trøndere har lite å gjøre? Kanskje hele DOL er et eneste stort trønder-treff??

Hehe... kanskje man bare blir avhengig? ;) Jeg har ikke lite å gjøre, akkurat... fullt opp med fire unger her i morges, lekser og nå skal jeg levere henne jeg "lånte" i natt i barnehagen, samtidig som jeg drar til skolen...

Fritidsproblemer vet jeg ikke hva er lenger :)

Skrevet

Hehe... Og hva er normalen? ;)

Jentungen1365380808
Skrevet

Varierende grad av sognamaol (kommer an på hvem jeg snakker med...), men med r-er som hører hjemme sør for Bergen. Kan også gjøre meg forstått på dansk (eller rettere sagt Bornholmsk, som ikke er "helt" dansk).

Gjest Shira12
Skrevet

Varierende grad av sognamaol (kommer an på hvem jeg snakker med...), men med r-er som hører hjemme sør for Bergen. Kan også gjøre meg forstått på dansk (eller rettere sagt Bornholmsk, som ikke er "helt" dansk).

Da høres du sikker litt ut som guttungen min, han snakker sognamaol med skarre R,

til farens store fortvilelse ;-)

Rèn har fått fra meg.

Skrevet

Det du sier om bornholmsk, er interessant. Det virker som om dansken der har innslag av både norsk og svensk, og at de snakker mye tydeligere enn ellers i Danmark. (Jeg trodde først at de anstrengte seg for at vi skulle forstå dem, men slik var det ikke.)

Bl.a. hørte jeg en eldre mann som sa inte.

Skrevet

Sørlandsdialekt.

Mest Aust-Agder, med et lite innslag av Vest-Agder :)

Annonse

Gjest blander litt jeg
Skrevet

Noen ganger utvannet tinndøl, noen ganger utvannet halling, og noen ganger blanding :o)

Mary Poppins
Skrevet

Hehe... Og hva er normalen? ;)

Normalen er ingen dill dall med språket vårt, good old bokmål ;)

Skrevet

Det du sier om bornholmsk, er interessant. Det virker som om dansken der har innslag av både norsk og svensk, og at de snakker mye tydeligere enn ellers i Danmark. (Jeg trodde først at de anstrengte seg for at vi skulle forstå dem, men slik var det ikke.)

Bl.a. hørte jeg en eldre mann som sa inte.

Bornholmere snakker ikke tydeligere enn andre dansker. Det synes danskene i hvert fall ikke (jeg bor i Danmark og snakker dansk). Men de har mange svenske trekk.

Skrevet

Jeg synes de aller fleste her inne snakker enten flere dialekter eller en dialekt med innslag av en annen.

I min familie snakker vi en blanding av Østfold og Oslo ispedd en del sognamaol, dvs. en del ord som østlendinger ikke forstår...

Skrevet

Bornholmere snakker ikke tydeligere enn andre dansker. Det synes danskene i hvert fall ikke (jeg bor i Danmark og snakker dansk). Men de har mange svenske trekk.

Jeg synes bornholmerne er mye lettere å forstå enn f. eks. de fra Jylland. I mine ører vil dette si at de snakker tydeligere.

Men dansker synes sikkert ikke at nordmenn snakker tydligere enn de selv. Så dette kommer nok an på ørene som hører, vil jeg tro.

Gjest Iznowgood_the one and only
Skrevet

Trønder-light..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...