Gå til innhold

Noen spørsmål om separasjon og skilsmisse

Anbefalte innlegg

Gjest separert
Skrevet

Hei, håper noen kan hjelpe meg.

Jeg og mannen flyttet fra hverandre i september, men fikk ikke somlet oss til å levere inn papirene før desember. Med andre ord er vi altså separert f.o.m desmember...

Men så lurer jeg på følgende:

1) I og med at vi faktisk ikke har bodd sammen siden september, er det da mulig å få separasjonen til å gjelde fra da av - og ikke 3 måneder senere? Hvordan går jeg i såfall frem? Må det søkes og berunnes evt?

2) Hva skal til for å få skilsmisse ved dom? Er det fryktelig brutalt å prøve å få skilsmisse ved dom overfor den andre? Vil et evt vennskap ryke da, eller går det an å få til dette i ordnede former....

Er utroskap en gyldig grunn for skilsmisse ved dom? Hvordan går jeg frem her også?

Håper noen kan veilede meg. Takk :-)

Gjest vitne til mord
Skrevet

Dersom noen vitner skriver under på at dere har bodd fra hverandre, gjelder separasjonen fra reell separasjonsdato.

Gjest separert
Skrevet

Dersom noen vitner skriver under på at dere har bodd fra hverandre, gjelder separasjonen fra reell separasjonsdato.

Du har ikke peiling på om dette står i en lov et sted, sånn at jeg har noe skriftlig å forholde meg til? Hvordan har du fått vite dette?

Og kan vitner være annen familie f-eks da?

Takker for svar!

Gjest vitne til mord
Skrevet

Du har ikke peiling på om dette står i en lov et sted, sånn at jeg har noe skriftlig å forholde meg til? Hvordan har du fått vite dette?

Og kan vitner være annen familie f-eks da?

Takker for svar!

Kjenner noen som fikk fortgang i skilsmissen på den måten. Vitner var venner på begge sider.

Vet dessverre ikke mer. Kontakt fylkesmannen.

Lykke til.

skorpionfisken
Skrevet

Skilsmisse ved dom skjer omtrent aldri fordi det er en dyr prosess og gis kun ved helt spesielle tilfeller hvor den ene parten har gjort seg skyldig i spesielt store ting. Eks mishandling hvor han er dømt til lengre fengselsstraff eller svindel hvor h*n utga seg for å være en annen enn h*n er. Pedofili gir også grunnlag for skilsmisse ved dom.

Et eksempel er at Kari Storækre fikk skilsmisse ved dom fra Arne Treholt da han fikk den lange fengselsstraffen for spionasje.

Vi vanlige dødelige må pent holde ut ett års separasjon først.

Hvorfor haster det sånn? Dere bor jo ikke sammen likevel, og man har alle økonomiske rettigheter som skilt allerede fra separasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...