Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter har primær overial svikt. Verdier over 1000. Får hormontabletter Trisekvens i dag, men jeg er bekymret over økt kreftfare, da hun kun er 21 år. Mitt spørsmål er følgende.. Kan hun få annen behandling? Alternativt? Vet at faren er benskjørhet om hun ikke tar tabletter. Hun har tatt disse i 3 år, gikk ned til verdi på ca 500, men har vært litt slapp med tabletter de siste mnd. og er nå opp i over 1000. Er også plaget av overvekt ca. 100 kg. 171cm høy. Har fått beskjed at det er vanlig, men det er ikke noe hjelp å få mot vekta av legen. Har du råd å gi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177685-pecos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er usikker på hva du mener med verdi over 1000, det er ikke verdi som jeg gjenkjenner i forb. med svikt i eggstokken. Kan du finne ut av hva det var for prøve og legge svar på ’vanlig’ doktoronline?

Med hensyn til kreftfare kan du ta det helt med ro, det er først når man bruker slike hormoner etter ca 50års alderen at faren øker. Den økte kreftfare er ikke observert hos kvinner under 50 år, så det behøver ikke å bekymre dere.

For overvekt er det bare de generelle råd, med mosjon og mindre av den uhensiktsmessige kosten. Har hun forsøkt f.eks, Grete Roede kurs som har et meget bra opplegg for varig vektreduksjon.

Er din datter undersøkt for stoffskifteforstyrrelse? Iblant kan svikt i eggstokkene være ledsaget av svikt i andre hormonsystemer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177685-pecos/#findComment-1189115
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...