Gå til innhold

når man skal anomynisere informanter i en hovedfagsoppgave...

Anbefalte innlegg

Gjest Majalla
Skrevet

er det tilfeldig hvilke navn man bruker på informantene? Eller kan man bare endre fra Mari til Kari? Noen retningslinjer de må følge når de skal gi fiktive navn? Var informant i en hovedfagsoppgave og synes navnet jeg fikk var i en helt annen "navnestile" enn det jeg heter i RL

Gjest tidligere hovedfagsstudent
Skrevet

Selvsagt kan man anonymisere navnene som man vil, det er ingen regler for dette. Dessuten vil man bli mer anonym dersom navnet ikke likner det man har fra før.

Gjest Majalla
Skrevet

Selvsagt kan man anonymisere navnene som man vil, det er ingen regler for dette. Dessuten vil man bli mer anonym dersom navnet ikke likner det man har fra før.

selvfølgelig kan man bli mer anonym om man får et navn som ikke ligner på det man heter, men blir fremstillingen troverdig da? Man assosierer jo mye med navnet. La oss si at man skriver en oppgave om incestofre og en av informantene heter Ragnhild. Om da personen blir kalt Melissa i oppgaven så er jo det en navnestilbrudd!!. Jeg assosierer iallefall noe helt annet med en som heter Melissa eller Cindy enn med en som heter Ragnhild

Skrevet

selvfølgelig kan man bli mer anonym om man får et navn som ikke ligner på det man heter, men blir fremstillingen troverdig da? Man assosierer jo mye med navnet. La oss si at man skriver en oppgave om incestofre og en av informantene heter Ragnhild. Om da personen blir kalt Melissa i oppgaven så er jo det en navnestilbrudd!!. Jeg assosierer iallefall noe helt annet med en som heter Melissa eller Cindy enn med en som heter Ragnhild

Jeg er enig med deg i at navnestilen kanskje bør beholdes. Jeg har ikke sett det omtalt i bøker om kvalitative metoder.

hjertebarnet
Skrevet

Hvilke navn en har, er i stor grad forbundet med bl.a. hvilken alder foreldrene har da de ga navnet.

Og tro meg, enten man heter Petra eller Melissa så kan man i høy grad oppleve både overgrep og incest.

Men hvis du ønsker å bruke mer vanlige navn, så bare gjør det. Husk bare, at DINE assosiasjoner til et navn er dine egne. Andre kan ha helt andre assosiasjoner til de samme navnene.

skorpionfisken
Skrevet

I en hovedfagsoppgave trenger man ikke vite noe navn i det hele tatt.

Jeg ville kalt dem kandidat/kunde/pasient/kilde: A, B, C, D osv...

Gir mer seriøsitet til oppgaven...

Gjest Majalla
Skrevet

I en hovedfagsoppgave trenger man ikke vite noe navn i det hele tatt.

Jeg ville kalt dem kandidat/kunde/pasient/kilde: A, B, C, D osv...

Gir mer seriøsitet til oppgaven...

Men om det er 11 stykker og da stadig blir sammenliknet med hverandre så blir det jo lettere å huske for leseren om de har noen navn å forholde seg til. Jeg hadde iallefall gått helt surr ang hvem B, C og L var.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...