Gjest Undrende Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Mitt første barn ble født 3 1/2 måned før termin. De siste 5 ukene før fødselen hadde jeg enorm nedtrykksfølelse og stadige sporblødninger uten at min primærlege så alvoret i situasjonen. Jeg ble innlagt på sykehuset pga plutselig store blødninger og det viste seg da at jeg hadde 4 cm. åpning. Riene kom først når jeg hadde passert 4 cm. Fikk ut i fra dette stilt diagnosen cervix insufisiens. Avdelings overlegen skrev av denne grunn at jeg skulle ha cerclage i et eventuelt nytt svangerskap. Til tross for dette var flere av legene på sykehuset der jeg går skeptiske til å sette på cerclage i mitt andre svangerskap, dette fordi det ikke med sikkerhet kunne forhindre en prematur fødsel igjen. Etter litt frem og tilbake ble det satt på cerclage og svangerskape nummer to gikk greit med mange restriksjoner og mye redsel. Hva er grunnen til at det er så ulike oppfatninger på dette punktet. Før i tiden la man jo på cerclager i hopetall, mens i dag unngår man det i det lengste. Det må da være bedre å legge på en cervclage for mye enn å ha et barn liggende på prematur i 4 måneder? Min andre fødsel tok nesten 48 timer. Synes det er rart at åpningstiden tok så lang tid med tanke på min diagnose. Er det ikke noen sammenheng her? Til slutt: Jeg ble fryktelig dårlig av narkosen jeg fikk når cerclagen ble satt på. Kan man av denne grunn be om å få spinal eller epidural hvis situasjonen skulle bli aktuell igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17769-cerclage-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Det er ikke lett å bedømme din situasjon utfra din beskrivelse, så jeg vil ikke vurdere den faglig. Det er riktig at man før i tiden la mye mer cerclage, men i ettertid har det nok vist seg å være for mange. Det er ikke helt uten risiko: narkosen, risiko for å skade blæren, livmorhalsen og evt få vannavgang og senabort. Det kan også gi bindevevsdannelse i livmorhalsen som kan gjøre en fødsel vanskelig, noe som kanskje var tilfelle hos deg. Man kan legge cerclage i epidural. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17769-cerclage-igjen/#findComment-80399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.