angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Hei dere bereiste Dol-ere! Min kjære og jeg planlegger en uke til Hellas i juni. Har tidligere vært på Mytilini, og det var bare helt utrolig fantastisk... Nå er det sånn at vi har dine/mine barn, og avreisetidspunktet til Mytilini er på en torsdag - og det gjør det vanskelig for oss mht. samvær med barna våre (lite fleksible ekser...). Er det noen som har noe spennende å anbefale? Koselige, "øde" strender, koselige restauranter, god mat osv.osv. Forslag mottas med STOR takk :-) 0 Siter
collins Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 "Øde strender" finner man ikke i Hellas i særlig omfattning, iallfall ikke hvis de er badevennlige. Anbefaler Rethymnon på Kreta. Det er en romantisk by, og man finner litt mindre overbefolkede strender hvis man vil gå litt østover. 0 Siter
Gjest Vanity Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Paros er veldig bra. Kjæresten min og jeg leide moped og kjørte rundt på øya og fant masse øde strender... Men kanskje ikke noe særlig å ta med dine/mine barn på moped?? Det var egentlig litt forblåst der også, men herregud så fint! :-) 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 "Øde strender" finner man ikke i Hellas i særlig omfattning, iallfall ikke hvis de er badevennlige. Anbefaler Rethymnon på Kreta. Det er en romantisk by, og man finner litt mindre overbefolkede strender hvis man vil gå litt østover. Tusen takk, skal sjekke! Men er ikke enig med deg når det gjelder å ikke finne "øde strender". På Mytilini - ca. 5-10 min. scooter-kjøring fra Eftalou, finnes en strand hvor du kan være helt for seg selv. I starten av stranden er en kjempekoselig taverna, og hvis du går langs stranden (som har mange fjellskrenter og bukter), kan en ligge helt, helt for seg selv! 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Paros er veldig bra. Kjæresten min og jeg leide moped og kjørte rundt på øya og fant masse øde strender... Men kanskje ikke noe særlig å ta med dine/mine barn på moped?? Det var egentlig litt forblåst der også, men herregud så fint! :-) Vi skal ikke ha med barn :-) Bare oss to, så jeg skal sjekke Paros! Men blåser det mye der? Kanskje ikke så varmt og behagelig i beg. av juni da? Takk for tipset! 0 Siter
Gjest Vanity Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Vi skal ikke ha med barn :-) Bare oss to, så jeg skal sjekke Paros! Men blåser det mye der? Kanskje ikke så varmt og behagelig i beg. av juni da? Takk for tipset! Åja, da leste jeg litt vel for fort... :-) Paros er KJEMPEHERLIG om man bare er to! ;-) Men sjekk ut om det blåser mye der i juni. Det er ikke sånn veldig morsomt alltid... 0 Siter
Gjest mæmi Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Paros er kjempeherlig ! Vi var der i en uke i september, og de første dagene var været helt topp. Men så begynte det å blåse noe vanvittig, og det ødela jo en del. Vi opplevde det samme på Kreta et år, stiv kuling, minst. Å lese avisa på stranden kunne vi bare glemme. Tror det er felles for de greske øyene, mye vind. 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Paros er kjempeherlig ! Vi var der i en uke i september, og de første dagene var været helt topp. Men så begynte det å blåse noe vanvittig, og det ødela jo en del. Vi opplevde det samme på Kreta et år, stiv kuling, minst. Å lese avisa på stranden kunne vi bare glemme. Tror det er felles for de greske øyene, mye vind. Bare synd at Paros også har avreise i slutten av uken. Ideelt sett for oss skulle vi reise søndag eller mandag (kan strekke oss til tirsdag)... Det med vind er jo noe dr... Det jeg husker best med Hellas i mai/juni er all myggen. HAr ikke opplevd det samme når jeg har reist juli/august. Jeg blir av en eller annen grunn, alltid "spist opp" av myggen og det er skikkelig plagsomt... Men vil så gjerne reise i juni for å starte sommeren litt tidlig. Pleier jo å være deilig hjemme i juli/august også :-) 0 Siter
selle Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Parga, som ligger på det greske fastlandet.Nydelig! 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Parga, som ligger på det greske fastlandet.Nydelig! Takk, takk - skal sjekke :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 "Øde strender" finner man ikke i Hellas i særlig omfattning, iallfall ikke hvis de er badevennlige. Anbefaler Rethymnon på Kreta. Det er en romantisk by, og man finner litt mindre overbefolkede strender hvis man vil gå litt østover. Selvsagt finner man "øde" strender i Hellas. Det gjelder bare å velge de rette øyene...! Chios og Lesvos (også kalt Mytilini) er blant de større greske øyene, men som ennå ikke er oversvømmet av turisme. 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Jeg anbefaler selvsagt Chios!!! :-) Sjekk http://www.lilleput.no - all info ligger på nettsidene der, inkl prislisten og videovisning fra de fleste bostedene. Jeg har aldri bodd i Karfas selv, og anbefaler det ikke, med mindre dere ønsker masse liv og røre. Karfas er det mest turistifiserte stedet på øya. Selv trives jeg i Megas Limnionas, men om man vil ha det veldig stille og rolig kan Agia Fotini anbefales. Der er leiebil eller utstrakt bruk av taxi nesten et "must", om man vil bevege seg mer enn innen gangavstand, det er ikke all verden å ta seg til der... En jeg ble kjent med her i sin tid reiser dit på bryllupsreise til sommeren etter mine anbefalinger! :-) For en eller flere netter (evt hele ferien om man får en rimelig reise) kan det være en ide å ta inn på et annet hotell for å få en ytterligere romantisk stemning. Herregårdene fra middelalderen som er restaurert og idag fremstår som nydelig hotell og restauranter anbefales! Jeg kjenner til tre stk, som heter Mavrokordatiko, Perleas og Perivoli. Den siste har nydelig mat, særlig kjent for sine mezedes som er en gresk versjon av tapas (men de har såvidt meg bekjent ingen skikkelig nettside...)!!! http://www.mavrokordatiko.com http://www.perleas.gr/ http://www.chios-network.com/perleas/ http://www.chios.gr/Monuments/perivoli_en.htm Spør om det er noe spesielt du lurer på. :-) 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Jeg anbefaler selvsagt Chios!!! :-) Sjekk http://www.lilleput.no - all info ligger på nettsidene der, inkl prislisten og videovisning fra de fleste bostedene. Jeg har aldri bodd i Karfas selv, og anbefaler det ikke, med mindre dere ønsker masse liv og røre. Karfas er det mest turistifiserte stedet på øya. Selv trives jeg i Megas Limnionas, men om man vil ha det veldig stille og rolig kan Agia Fotini anbefales. Der er leiebil eller utstrakt bruk av taxi nesten et "must", om man vil bevege seg mer enn innen gangavstand, det er ikke all verden å ta seg til der... En jeg ble kjent med her i sin tid reiser dit på bryllupsreise til sommeren etter mine anbefalinger! :-) For en eller flere netter (evt hele ferien om man får en rimelig reise) kan det være en ide å ta inn på et annet hotell for å få en ytterligere romantisk stemning. Herregårdene fra middelalderen som er restaurert og idag fremstår som nydelig hotell og restauranter anbefales! Jeg kjenner til tre stk, som heter Mavrokordatiko, Perleas og Perivoli. Den siste har nydelig mat, særlig kjent for sine mezedes som er en gresk versjon av tapas (men de har såvidt meg bekjent ingen skikkelig nettside...)!!! http://www.mavrokordatiko.com http://www.perleas.gr/ http://www.chios-network.com/perleas/ http://www.chios.gr/Monuments/perivoli_en.htm Spør om det er noe spesielt du lurer på. :-) Tuuuusen takk, Gemini!! Dette skal jeg virkelig se nærmere på!! 0 Siter
Babette Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Jeg så en film fra 1980-tallet (en dårlig kjærlighetsfilm) som foregikk på Santorini. Jeg har ikke vært der, men etter filmen å dømme må dette være et paradis for romantikk og kjærlighet. Nydelige hvitkalkete hus, bratt landskap og et spesielt lys. Det så vakkert ut der, rett og slett. Strendene så ikke all verden ut, men pytt. Hvis man ikke har småunger med, kommer man seg alltids uti. Øya hører med til Hellas, men ligger ganske langt vest i havet, tror jeg. Mot Italia. Santorini høres jo også italiensk ut. Hun som spilte den kvinnelige hovedrollen i filmen, har langt, lyst hår og var sammen med flystyrtede John Kennedy jr. før han giftet seg. Satan , jeg har glemt hva hun heter. Heter hun Hannah? Høy, lys, tynn og pen. I dag er hun nok et sted i 40-årene. 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Tuuuusen takk, Gemini!! Dette skal jeg virkelig se nærmere på!! Hvis du søker på Chios her på DOL, så finner du nok "et og annet" innlegg fra meg om det tidligere også, med masse linker osv. Men som sagt, jeg svarer gjerne på spørsmål altså :-) Kom forresten på et par ting: Jeg har reist til Chios i juni flere ganger, og ja, myggplagen er merkbar da. MyggA rollon fra apoteket her hjemme anbefales på det sterkeste. Faktisk opplevde jeg en gang at det bokstavlig talt reddet ferien til ei som ble sterkt plaget av allergisk reaksjon på mygg (selv om hun ikke reagerer slik her hjemme!). Uten MyggA hadde hun avbrutt ferien en uke før tiden... Men det er ekstremt da! Vil bare anbefale MyggA... Kom også på en annen romantisk mulighet, byen Mesta (med trykk på a-en) er en stor opplevelse i seg selv, og en natt eller flere her står på min ønskeliste for fremtiden. Har vært inne i noen restaurerte små leiligheter som leies ut av en kvinne som driver en taverna på torget der. Skal se om jeg finner link senere, hvis du er interessert. En spesiell stemning i denne landsbyen, og i en annen spes. landsby, som heter Pirgi. En sen kveld i en av disse landsbyene, eller begge, er en opplevelse. Kanskje er man de eneste ikke-greske som sitter der... Selv gleder jeg meg til å utforske Lesvos til sommeren, som du kanskje husker. Håper jeg blir minst like fornøyd der...! 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Jeg så en film fra 1980-tallet (en dårlig kjærlighetsfilm) som foregikk på Santorini. Jeg har ikke vært der, men etter filmen å dømme må dette være et paradis for romantikk og kjærlighet. Nydelige hvitkalkete hus, bratt landskap og et spesielt lys. Det så vakkert ut der, rett og slett. Strendene så ikke all verden ut, men pytt. Hvis man ikke har småunger med, kommer man seg alltids uti. Øya hører med til Hellas, men ligger ganske langt vest i havet, tror jeg. Mot Italia. Santorini høres jo også italiensk ut. Hun som spilte den kvinnelige hovedrollen i filmen, har langt, lyst hår og var sammen med flystyrtede John Kennedy jr. før han giftet seg. Satan , jeg har glemt hva hun heter. Heter hun Hannah? Høy, lys, tynn og pen. I dag er hun nok et sted i 40-årene. Jeg har faktisk vært på Santorini. Det var en reise med min tidligere mann, så selvom det var et flott sted, tror jeg vi skal prøve noe annet denne gangen! Takk for forslag :-) 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Hvis du søker på Chios her på DOL, så finner du nok "et og annet" innlegg fra meg om det tidligere også, med masse linker osv. Men som sagt, jeg svarer gjerne på spørsmål altså :-) Kom forresten på et par ting: Jeg har reist til Chios i juni flere ganger, og ja, myggplagen er merkbar da. MyggA rollon fra apoteket her hjemme anbefales på det sterkeste. Faktisk opplevde jeg en gang at det bokstavlig talt reddet ferien til ei som ble sterkt plaget av allergisk reaksjon på mygg (selv om hun ikke reagerer slik her hjemme!). Uten MyggA hadde hun avbrutt ferien en uke før tiden... Men det er ekstremt da! Vil bare anbefale MyggA... Kom også på en annen romantisk mulighet, byen Mesta (med trykk på a-en) er en stor opplevelse i seg selv, og en natt eller flere her står på min ønskeliste for fremtiden. Har vært inne i noen restaurerte små leiligheter som leies ut av en kvinne som driver en taverna på torget der. Skal se om jeg finner link senere, hvis du er interessert. En spesiell stemning i denne landsbyen, og i en annen spes. landsby, som heter Pirgi. En sen kveld i en av disse landsbyene, eller begge, er en opplevelse. Kanskje er man de eneste ikke-greske som sitter der... Selv gleder jeg meg til å utforske Lesvos til sommeren, som du kanskje husker. Håper jeg blir minst like fornøyd der...! .. tusen takk Gemini! og ja, jeg husker vår diskusjon om Lesvos tidligere... Det er faktisk der vi har reservert tur foreløpig, men som jeg skrev i innledningen, har vi litt problemer med å bytte uker med våre respektive exer.. og LEsvos har kun avgang på torsdagene... Vi får se om vi får det til, - ellers blir det ganske sikkert Chios.. Ser utrolig flott ut der også... Skjønner at du er "hellas-elsker" du også.. Har reist på litt forskjellige steder, både i Spania og Helles, men ingenting kan slå en gresk øy ala Lesvos... *drømmer meg bort* PS; kanskje vi sees :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 .. tusen takk Gemini! og ja, jeg husker vår diskusjon om Lesvos tidligere... Det er faktisk der vi har reservert tur foreløpig, men som jeg skrev i innledningen, har vi litt problemer med å bytte uker med våre respektive exer.. og LEsvos har kun avgang på torsdagene... Vi får se om vi får det til, - ellers blir det ganske sikkert Chios.. Ser utrolig flott ut der også... Skjønner at du er "hellas-elsker" du også.. Har reist på litt forskjellige steder, både i Spania og Helles, men ingenting kan slå en gresk øy ala Lesvos... *drømmer meg bort* PS; kanskje vi sees :-) Hehe - kanskje vi sees ja. Flyene til Chios går forresten på lørdager, går det greit? Det glemte jeg å si noe om tidligere... Hvis ikke så kjenner jeg ei som reiser til Chios med rutefly til Athen, og så videre med innenriksfly. Det kan være en mulighet? Bl.a. Sterling flyr billig til Athen. Reiser dere fra Oslo? 0 Siter
angelica2 Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Hehe - kanskje vi sees ja. Flyene til Chios går forresten på lørdager, går det greit? Det glemte jeg å si noe om tidligere... Hvis ikke så kjenner jeg ei som reiser til Chios med rutefly til Athen, og så videre med innenriksfly. Det kan være en mulighet? Bl.a. Sterling flyr billig til Athen. Reiser dere fra Oslo? Ja, vi reiser fra Oslo.. Men tro det eller ei, nå har jeg faktisk fått melding fra min ex om at det er ok å bytte uker/dager, slik at det å reise på torsdag går fint.... Skal studere Chios nærmere også - er veldig glad i å reise, så denne turen i juni blir ikke den siste.. 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Ja, vi reiser fra Oslo.. Men tro det eller ei, nå har jeg faktisk fått melding fra min ex om at det er ok å bytte uker/dager, slik at det å reise på torsdag går fint.... Skal studere Chios nærmere også - er veldig glad i å reise, så denne turen i juni blir ikke den siste.. Så da blir det Lesvos i juni da? Hehe - da er det i alle fall større mulighet for å treffes! Kanskje på den stranden du fortalte om i nærheten av Eftalou... :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.