Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Er snart 48 år gammel.Har de siste par-tre år hatt svært uregelmessige og 3-4 ganger langvarige og svært kraftige blødninger. Var hos gynekolog i mai 2004 etter meget kraftig og langvarig blødning. Hadde da ikke hatt blødning på minst 3-4 mnd.Ultralyd viste fortykking av slimhinne og ingen eggløsning. Prøver ble tatt av vevet. Intet unormalt. Fikk Provera 10 mg.som skulle tas f.o.m. neste blødning. P.g.a. ferietur ville jeg utsette kuren og hadde derfor en vanlig bøldning i juni. Deretter var jeg plaget med hetetokter frem til september.Noen ny blødning kom derimot ikke før en til dels kraftig, klumpete og langvarig (3-4 uker) blødning nå i januar/februar gjorde at jeg søkte lege for å få råd og få stoppet den med tabletter. Hun anbefalte meg å begynne med Provera (samtidig med tabelettene som reduserer blødning) for å prøve å unngå utskrapning. Blødningen stoppet og det er nå 29 dager siden 1. Provera tablett (av et brett på 10, eske med 40).Har begynt å få noen svake hetetokter av og til, mest om natten. Skulle det ikke intreffe en kraftig blødning nå, som en slags menstruasjon? Når kan jeg forvente at dette vil skje? Synes jeg kjenner symptomer som ligner PMS, bl. annet nedstemthet og at noe er i ferd med å skje.Det rare er at blodprøvene , ifølge legen,ikke viste tegn til overgangsalder foreløpig? Det samme sa hun også før jeg var hos gynekolog i mai i fjor.Han sa derimot at verdiene dengang stemte helt overens med mine symptomer som bl. annet hetetokter og ultralyd/kliniske funn. Jeg Skjønner ingen ting: er jeg i overgangsalder eller ikke?Bør jeg på ny oppsøke gynekologen? Evt. vente til alle 4 brett er tatt av Provera tablettene?På forhånd takk for svar!Hilsen Provera

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177741-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er helt typisk for overgangsalderen som er perioden fra de normale syklus’er med menstruasjon til forventet tid og til det hele stopper helt opp. I denne overgangsalder er hormonsystemet helt ute av kontroll. Det svinger mellom stor og liten østrogenproduksjon og ujevn eller bortfall av eggløsning og produksjon av hormonet progesteron som regulerer blødningene.

A. I perioder med stor østrogenproduksjon og manglende eggløsning (mangel på progesteron) blir det rikelige blødninger.

B. I perioder med lav østrogenproduksjon vil du ikke få blødning, men hetetokter.

A og B perioder kan veksle i flere år, og hormonprøver er av liten verdi fordi de endrer seg fra uke til uke. Behandling av blødningsproblemer i fase A gjøres med provera, som regulerer blødning. Etter en 10-12 dagers kur kommer det en blødning som ’renser opp’ livmorhulen.

Er man i fase B med lav østrogen vil provera ikke medføre blødning fordi det ikke har vært østrogen til å bygge opp slimhinnen, som skulle renses ut med provera.

Det at du har PMS-symptomer kan kanskje tyde på at du igjen har hatt eggløsning og kanskje vil få en spontan menstruasjon, men det vil tiden vise. PMS varer ikke mer enn i 14 dager.

Du har tatt provera uten å få blødning (den vil komme innenfor en uke etter at du slutter). Jeg foreslår at du etter ca en måned tar en ny runde med provera. Hvis det da heller ikke kommer blødning, er du muligens kommet til menopausen (det er betegnelsen for siste menstruasjon). Har du hetetokter kan du da overveie hormontilskudd.

Var dette vanskelig informasjon? Spør ev. igjen i vanlig forum.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...