Gjest ost og syltetøy Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Noen sa til meg at det ikke er jern i brunosten lenger; stemmer dette? 0 Siter
Gjest kun i Litago Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Siden 2001 har det bare vært lov å tilsette i jern i matsom er beregnet på barn. Så i Litago brunost og Litago Prim er det tilsatt jern, men ikke i annen brunost. 0 Siter
Gjest jernmangel ? Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Siden 2001 har det bare vært lov å tilsette i jern i matsom er beregnet på barn. Så i Litago brunost og Litago Prim er det tilsatt jern, men ikke i annen brunost. Hvilke andre matvarer inneholder jern da ? (naturlig tenker jeg på) 0 Siter
lilleva Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Nei, ikke med mindre det er tilsatt. Grunnen til at det var jern i brunosten før er det at den ble laget i jerngryter- da "avleiret" jo noe av jernet seg i osten. Men nå laget den jo industrielt, og sjeldent i jerngryter- ergo er det ikke jern i, foruten f.eks i Litago, der det er tilsatt. 0 Siter
lilleva Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Hvilke andre matvarer inneholder jern da ? (naturlig tenker jeg på) Brokkoli iallefall- er vel noe av det som har mest jern i seg. Spinat også- dessuten en hel del andre grønnsaker. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Hvilke andre matvarer inneholder jern da ? (naturlig tenker jeg på) Da guttungen min hadde lite jern fikk han beskjed av legen og spise: broccoli, persille, spinat, brekkbønner ( grønne grønsaker ) Han skulle også spise reint kyllingkjøtt. Og så kan en jo ta jerntilskudd om en har alt for lite jern. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Hvilke andre matvarer inneholder jern da ? (naturlig tenker jeg på) Spesielt rødt kjøtt og grønne grønnsaker er rike på jern. Spis jernholdig mat sammen med c-vitaminer(f.eks. appelsinjuice), det øker opptaket. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Hvilke andre matvarer inneholder jern da ? (naturlig tenker jeg på) Kom akkurat på at du må spise c-vitamin samtidig, det hjelper kroppen med og ta opp jern. Uten c-vitamin tar ikke kroppen opp jern skikkelig. Finnes brusetabletter med både jern og c-vit på daligvare (Mega iallefall) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Hvilke andre matvarer inneholder jern da ? (naturlig tenker jeg på) Grønne grønnsaker og leverpostei. 0 Siter
fresja Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Hvilke andre matvarer inneholder jern da ? (naturlig tenker jeg på) Blodpølse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.