Gå til innhold

Sportsdrikke

Anbefalte innlegg

christine79

Hei!Jeg har fått beskjed av tannlegen min om at emaljen min er slitt i front, noe som ikke var spesielt overraskende da jeg har drukket mye brus de siste årene.. Dette har jeg imidlertid kuttet betraktelig ned på siden jul, nå drikker jeg ca 1 - 1,5 liter i uka, i motsetning til 1 liter om dagen før... Det jeg lurer på er hvorvidt sportsdrikke sliter like mye som brus, for når jeg er på spinning drikker jeg 0,5 liter med Gatorade. Jeg er på spinning to ganger i uka, så det blir en liter i uka.Tannlegen min anbefalte Farris, men sa også at det er bedre å drikke colabrus enn brus med fruktsyre, som f.eks Solo, Fanta, hvis jeg først skal drikke brus. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177808-sportsdrikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Alle leskedrikker, også såkalte sportsdrikker, er meget sure og etser tannemalje. Der jeg trener (!!) ser jeg at alle smånipper til disse drikkene uavlatelig. Da er det først og fremst drikkemønsteret som er skadelig. Ved stadig inntak av slik drikk vil spyttet ikke få tid til å nøytralisere syren.

Syreskadene vil altså komme meget rask. Disse skadene reparerer seg ikke selv og behandlingen hos tannlege vil fort komme på 4000 - 5000 kroner for hver tann.

En trøst er det at folketrygden vil kunne yte bidrag til behandlingen.

Rent vann er ikke skadelig og er det kroppen trenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177808-sportsdrikke/#findComment-1190972
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...