Gjest Hmmm Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Vi er gift, men synes vel egentlig at følgende er urettferdig. Vel, jeg betaler husleie for utleiebolig, mat og klær til begge, tv-lisens, veiavgift, bensin, strøm og telefon og mitt eget studielån. Han tar opp lån til bil og tilhenger, scooter, båter, hytte, vel han bruker sine penger og kjøper kapitalvarer. han kjøper alt mulig annet enn det jeg ønsker meg, nemlig hus/hjem. Jeg kunne tenke meg å dele "fellesutgifter", slik at jeg kunne få frihet til å disponere litt anderledes. F.eks: Jeg ønsker å gå til tannlegen, og ba han om penger til det, da? Og det vil koste sine tusen... Da sa han bare: Går du til tannlegen, så går jeg også. Som dere altså skjønner, blir det ikke noen form for drahjelp derfra, det blir uhygge. Han tjener ca 150.000 mer enn meg i året. Egentlig er jeg forbanna sur for hele opplegget hans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17782-forhold-der-begge-tjener-penger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Hei! Slik du beskriver økonomien deres, kan jeg bare si at her bør du ta intiativ til en gjennomgang av egen og fellesøkonomi. Uenighet om disponering og bruk av penger er svært viktig for tilliten mellom partene i et parforhold. Ta tak i problemet før det vokser enda mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17782-forhold-der-begge-tjener-penger/#findComment-80185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natalia Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Det er ikke lett med penger i et forhold, men jeg kan jo fortelle hvordan har det - og fellesøkonomi har vi hatt stort sett så lenge vi har bodd sammen. Vi var samboere i nesten 2 år, og har vært gift i snart 4 år... I begynnelsen tjente vi nokså likt, mens nå tjener han mer enn dobbelt så mye som meg... Begge lønningene går inn på en felles servicekonto som vi begge har bankkort til. Fra denne kontoen blir det hver måned trukket penger automatisk over til en regningskonto, sparekonto og til hver vår "lommepengekonto" som vi disponerer som vi ønsker. "Lommepengene" våre blir fordelt etter hva vi har igjen på kontoen, og jeg får like mye som han (selv om jeg tjener mindre). Det som da står igjen på servicekontoen skal gå til å dekke mat, bensin, felles aktiviteter (kino, teater el.) og diverse småutgifter. Etter at vi fikk barn, går også utgiftene til dem på denne kontoen. Synes dette har fungert veldig bra i alle år, og vi er økonomisk likeverdige... Det er viktig å sette opp ett årsbudsjett, finne ut hvilke mål man har f.eks. kjøp av bolig, ny bil el. og at man er enig om de prioriteringene man gjør i hverdagen. Det kan ikke være noe særlig gøy hvis den ene har MYE bedre råd enn den andre! For oss har det vært veldig deilig å ha avklart økonomien oss i mellom på et tidlig tidspunkt, nå er det ikke store diskusjoner hver gang vi dreier inn på temaet penger - men vi diskuterer alltid i forkant hvis vi skal handle noe til "felles" hvis det koster en del. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17782-forhold-der-begge-tjener-penger/#findComment-80237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Det er jo du som før han! Om dere skulle gå fra hverandre, har han investert i masse ting som han kan ta med seg. Mens du vil sitte igjen med ingenting. Dette må dere bli enig om. Slik det høres ut her, ville du jo nesten ha mer penger om det ble slutt mellom dere pga. mindre mat og klær osv. En slik løsning som Natalia har er nok den beste. Hvis han ikke vil endre på økonomien deres nå, tror jeg du kan begynne å tenke på hvorfor han egentlig er sammen med deg! Min mann tjener dobbelt så mye som meg, likevel har vi like mye lommepenger. Har hørt om andre som tar det prosentvis. At den ene har 50% lommepenger og den andre 100%, hvis den ene tjener dobbelt så mye. Men i et familieliv synes jeg ikke den løsningen høres særlig god ut. Ønsker deg lykke til, og ikke la deg utnytte. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17782-forhold-der-begge-tjener-penger/#findComment-80275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Det er ikke lett med penger i et forhold, men jeg kan jo fortelle hvordan har det - og fellesøkonomi har vi hatt stort sett så lenge vi har bodd sammen. Vi var samboere i nesten 2 år, og har vært gift i snart 4 år... I begynnelsen tjente vi nokså likt, mens nå tjener han mer enn dobbelt så mye som meg... Begge lønningene går inn på en felles servicekonto som vi begge har bankkort til. Fra denne kontoen blir det hver måned trukket penger automatisk over til en regningskonto, sparekonto og til hver vår "lommepengekonto" som vi disponerer som vi ønsker. "Lommepengene" våre blir fordelt etter hva vi har igjen på kontoen, og jeg får like mye som han (selv om jeg tjener mindre). Det som da står igjen på servicekontoen skal gå til å dekke mat, bensin, felles aktiviteter (kino, teater el.) og diverse småutgifter. Etter at vi fikk barn, går også utgiftene til dem på denne kontoen. Synes dette har fungert veldig bra i alle år, og vi er økonomisk likeverdige... Det er viktig å sette opp ett årsbudsjett, finne ut hvilke mål man har f.eks. kjøp av bolig, ny bil el. og at man er enig om de prioriteringene man gjør i hverdagen. Det kan ikke være noe særlig gøy hvis den ene har MYE bedre råd enn den andre! For oss har det vært veldig deilig å ha avklart økonomien oss i mellom på et tidlig tidspunkt, nå er det ikke store diskusjoner hver gang vi dreier inn på temaet penger - men vi diskuterer alltid i forkant hvis vi skal handle noe til "felles" hvis det koster en del. Hei Hmmm Vi har ett opplegg nesten som Natalia. Med felles lønnskonto, hvor jeg setter penger over til meg hver måned. Han har bankkortet på felleskontoen, men bruker så lite penger "privat" at dette er ikke noe problem. Matvarer, klær, presanger o.l. går fra vår felleskonto. Også alle regninger går fra denne kontoen. Vi har utenom disse to høyrentekontoer. En til husbanken og en til sparing. Dette fungere veldig bra for oss, men alle har det forskjellig. Vi har bodd sammen i 5 1/2 år og har vært gift i 3 1/2 år. For tiden er jeg student og han tjener derfor mest, men når jeg er ferdigutdannet vil vi tjene nokså likt. Mvh Melissa 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17782-forhold-der-begge-tjener-penger/#findComment-80427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.