Gå til innhold

Vanskelig valg (jobb)

Gjest (u)frivillig jobbytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet opp i en situasjon hvor jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre, og det hadde vært fint å høre hva andre tenker. Dette gjelder jobbvalg.

Jeg er ca. 30 år, har ingen formell utdannelse utover videregående skole, er samboende i et godt etablert forhold med en mann med fast jobb med gjennomsnittlig normal lønn. Jeg har ingen barn, og vet ikke om det står høyest på ønskelisten heller. Hvertfall ikke på noen år ennå.

Jeg har etter videregående jobbet hardt. Jeg hadde flaks å få meg en kontorjobb uten noe særlig erfaring, og fikk da sjansen til å jobbe meg oppover i firmaet. Jeg kom langt der, og gikk over i ny bra jobb i samme bransje, men kun kort tid før jeg gikk over i en helt annen bransje. Dette var en fantastisk jobb, mange vil sikkert karakterisere det som "drømmejobben". Jeg var der i ca. 5 år, men pga. ekstremt mye reisevirksomhet og jobbing 24t. i døgnet valgte jeg etterhvert å finne meg noe nytt.

Begynte for et år siden i ny jobb. Fikk arbeidstid 8-16, og kunne endelig ha litt fritid og dyrke forholdet mitt. Det har jeg satt utrolig pris på. Jobben er en bra leder jobb (mellomleder), med spennende arbeidsoppgaver og bra lønn (jeg tjener bedre enn min fagutdannede mann).

Men "drawbacke`t" her er miljøet. Jeg er en utadvendt jente som er vant til at det er litt liv rundt meg, mange baller i luften og et tempo som går i hundre. Her er det stille rolig, og folkene er kun fokusert på jobb. Vi snakker ikke en gang om private eller andre ting i lunsjen, og tempoet er bedagelig. Og dette miljø "problemet" gjør at jeg ikke trives så godt sånn sett.

Men i går så dukket det opp et tilbud fra en tidligere arbeidsgiver. Et sted hvor jeg den gang jobbet kun 1,5 år, og trivdes utrolig godt. Grunnen til at jeg sluttet var at jeg ble headhuntet til denne "drømmejobben" som jeg nevnte over, og jeg ville ikke la den sjansen gå fra meg.

Jobben som det er snakk om nå er mye av det samme som jeg gjorde sist, men med noe mer ansvar. Lønnsmessig vil jeg gå noe ned.

Men så er det mine tanker begynner å surre i hodet;

- hvis jeg bytter jobb, så er jeg 99 % sikker på at jeg kommer til å trives kjempegodt. Jeg vet jeg vil få en morsom og variert hverdag, og et godt arbeidsmiljø.

MEN; sånn "karrieremessig" hvis man tenker på hvordan min CV vil se ut for fremtiden, så vil jeg "gå et steg tilbake".

-hvis jeg blir i denne jobben, eller søker nye tilsvarende stillinger, men i et annet miljø, vil jeg kunne oprettholde lønnen og "karrierekurven" min.

På en måte er jeg ikke så fryktelig opptatt av dette med karriere, hadde jeg vært det hadde jeg nok tatt mer utdannelse da jeg var yngre. Men dette med lønn er alltid motiverende. Så et "steg tilbake", vil si at det tar nok et par år før jeg er oppe i samme lønn som nå igjen.

Jeg vil nok klare meg økonomisk, men må snu litt mer på hver krone enn det jeg gjør i dag, om jeg bytter til denne jobben jeg fikk tilbud om i går.

Så hva skal jeg gjøre ???

Noen som har vært i lignende situasjoner ???

Fortsetter under...

skorpionfisken
Skrevet

Går det å prøve å si til ny(gammel) arbeidsgiver at du mer enn gjerne ville jobbet hos dem, og at du vet at du vil trives, og at du tror du kan utvikle den jobben bra, MEN at du ikke helt vet om du kan ta jobben siden den er ganske mye dårligere betalt.

Spør om muligheter for å få høyere lønn som utgangspunkt, og om det er muligheter for å få høyere lønn kombinert med utvidet ansvarsområde på kort sikt.

Vil de ha deg så kan det være de snur litt på innholdet i jobben og gir deg høyere lønn?

Skrevet

Går det å prøve å si til ny(gammel) arbeidsgiver at du mer enn gjerne ville jobbet hos dem, og at du vet at du vil trives, og at du tror du kan utvikle den jobben bra, MEN at du ikke helt vet om du kan ta jobben siden den er ganske mye dårligere betalt.

Spør om muligheter for å få høyere lønn som utgangspunkt, og om det er muligheter for å få høyere lønn kombinert med utvidet ansvarsområde på kort sikt.

Vil de ha deg så kan det være de snur litt på innholdet i jobben og gir deg høyere lønn?

De vet akkurat hva jeg har i lønn pr. i dag, og også at jeg sannsynligvis går opp 20 000,- her til sommeren. Så det er de klar over. Og jeg har skissert at lønn er en viktig del, så jeg sitter og venter på et nytt tilbud, men kan nok ikke vente meg helt den samme lønnen som her. Er jeg heldig går jeg kun ned ca. 20 000,- i året.

Skrevet

De vet akkurat hva jeg har i lønn pr. i dag, og også at jeg sannsynligvis går opp 20 000,- her til sommeren. Så det er de klar over. Og jeg har skissert at lønn er en viktig del, så jeg sitter og venter på et nytt tilbud, men kan nok ikke vente meg helt den samme lønnen som her. Er jeg heldig går jeg kun ned ca. 20 000,- i året.

20.000,- er jo ikke all verden. Etter skatt så snakker du om under 1.000,- mindre utbetalt pr mnd.

Det er som regel slik at man ikke kan få i både pose og sekk, og her må du jo bare vurdere om det sosiale "løftet" og mer interessante(?) arbeidsoppgaver er verdt den prisen.

Og om arbeidsoppgavene ikke er mer interessante så er det i så fall bare en vurdering om hvor viktig det sosiale miljøet er for deg.

Jeg tror at alt for mange tviholder på en jobb i et miljø de ikke trives i, bare fordi de er så alt for opptatt av penger - som de likevel ikke har tid nok til å kunne bruke på "noe fornuftig", men heller bruker på å opparbeide seg andre "verdslige goder" de egentlig ikke trenger:-)

Det er nok bare du som kan ta denne avgjørelsen, men personlig hadde jeg lagt stor vekt på trivsel og miljø.

Man tilbringer tross alt en stor og viktig del av livet på jobben......

Skrevet

Siden du har lav formell utdannelse, så kan det kanskje være fornuftig å vurdere "sikkerheten" ved disse to stillingene også.

Hvordan er utsiktene for firmaenes og de ulike stillingenes fremtid på sikt?

Skrevet

Siden du har lav formell utdannelse, så kan det kanskje være fornuftig å vurdere "sikkerheten" ved disse to stillingene også.

Hvordan er utsiktene for firmaenes og de ulike stillingenes fremtid på sikt?

Takk for begge svar.

Sikkerheten er god på begge steder, så det er ikke noe problem. Og jeg har alltid blitt headhuntet til jobber pga. min varierte og gode jobberfaring, så jeg anser det ikke som noe problem. Og skulle jeg være uheldig og stå uten jobb en dag, så er jeg ikke redd for å brette opp armene og gjøre hva som helst bare for å ha en jobb inntil jeg finner noe jeg vil satse på igjen.

Riktig det du sier om penger, men vi har en del gjeld, så derfor er vurderingsspørsmålet litt mer enn vanlig. Vi har lyst til å få betalt ned litt gjeld, og så få refinansiert og få kjøpt oss noe litt større etterhvert. Men 20 000,- fra eller til, skal vi nok klare oss på. Det er utsikter for lønnsøkning for mannen min i vår, så da vil det jo kanskje gå opp i opp uansett.

Huff, dette blir noen spennende dager.... :-)

Annonse

Skrevet

Hvis det ikke direkte står på pengene, høres den mest spenstige jobben / firmaet mer attraktiv ut.

Men 20000 i året = 1666 btu mnd, ca 1200 nto mnd, er jo litt...

1200 kr vs trivsel?

Skrevet

Takk for begge svar.

Sikkerheten er god på begge steder, så det er ikke noe problem. Og jeg har alltid blitt headhuntet til jobber pga. min varierte og gode jobberfaring, så jeg anser det ikke som noe problem. Og skulle jeg være uheldig og stå uten jobb en dag, så er jeg ikke redd for å brette opp armene og gjøre hva som helst bare for å ha en jobb inntil jeg finner noe jeg vil satse på igjen.

Riktig det du sier om penger, men vi har en del gjeld, så derfor er vurderingsspørsmålet litt mer enn vanlig. Vi har lyst til å få betalt ned litt gjeld, og så få refinansiert og få kjøpt oss noe litt større etterhvert. Men 20 000,- fra eller til, skal vi nok klare oss på. Det er utsikter for lønnsøkning for mannen min i vår, så da vil det jo kanskje gå opp i opp uansett.

Huff, dette blir noen spennende dager.... :-)

Lykke til uansett vilket valg du gjør.

Selv skiftet jeg frivillig jobb og firma for ca 12 år siden - og da gikk jeg ned ca 150.000,- i lønn pr. år.

Har aldri angret på det valget, for det har gitt meg mye større "fritid og frihet". Og så har jeg nok "spist opp" en god del av den lønnsforskjellen gjennom en forholdsvis rask karriereutvikling i det "nye firmaet".

Har nå en passe godt betalt jobb i et firma jeg trives meget godt i - og med en økonomi som tillater mye morro :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...