Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For noen år siden pleide jeg å passe en nydelig jente som var adoptert fra Sør-Afrika. Hun hadde en bok som hun villa at jeg skulle lese for henne, gang på gang på gang på gang :o)

Den handlet om en negerjente som hadde blitt adoptert. Det ble grundig forklart hvordan hun først hadde bodd i magen til en annen mamma, før hun kom til sin egentlige familie. Jeg husker at det ble skrevet om foreldrenes forberedelser før hjemkomsten (hvordan de ordnet barnerommet, m.m.) og festen når jenta kom hjem. Flotte tegninger i klare farger... Jeg husker det som en fin bok, uten at den var "overpedagogisk" kjedelig.

Siden jenta som jeg passet dengang (uææh, det er jo 15 år siden, åj hvor tiden går...) var så veldig opptatt av boken, tenker jeg at den sikkert også vil være aktuell for flere...

Er det noen som vet hva den heter, hvem som har skrevet den?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177910-p%C3%A5-barnebokjakt-o/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig interresert i den boka jeg også så si fra hvis du får tak i den!

MEN jeg lurer jo på denne jenta fra SA?Såvidt meg bekjent har det kun vært adop. fra SA til Norge litt over ett år, så dette var kanskje en privat adop.? Unnskyld at jeg er så nysgjerrig, men siden vi har ei jente sjøl fra SA drister jeg meg til å spørre.

Er veldig interresert i den boka jeg også så si fra hvis du får tak i den!

MEN jeg lurer jo på denne jenta fra SA?Såvidt meg bekjent har det kun vært adop. fra SA til Norge litt over ett år, så dette var kanskje en privat adop.? Unnskyld at jeg er så nysgjerrig, men siden vi har ei jente sjøl fra SA drister jeg meg til å spørre.

Hei igjen :o)

Foreldrene til jenta bodde i Sør-Afrika da adopsjonen fant sted.

Jeg skal rope ut hvis/når jeg finner ut hva boka heter.

:o)

Gjest ulik tid, ulik kultur

Høres ut som en fin bok, bortsett fra at jeg ikke ønsker at mitt barn skal ha en bok om noen "negerjente" :) Det er faktisk ikke et ord vi bør bruke, fordi det sårer mange mennesker!

Hvis den boken ble skrevet for mange år siden, så var nok før ordet "neger" og "negerjente" ble politisk ukorrekt å bruke. De var ikke betente ord i norge på den tiden. Men så begynte man å erfaringene fra USA hit, og der hadde ordene en helt annen klang.

Høres ut som en fin bok, bortsett fra at jeg ikke ønsker at mitt barn skal ha en bok om noen "negerjente" :) Det er faktisk ikke et ord vi bør bruke, fordi det sårer mange mennesker!

Hei :o)

Jeg ser at dette har vært tema på disse sidene før... I mitt vokabular er "negerjente" et positvit ladet ord.

Jeg tror at man ufarliggjør ordet ved å benytte det i positive situasjoner. Istedenfor å kjempe mot bruken av betegnelsen "neger" som jeg ser på som en enorm oppgave (blant annet siden oppegående mennesker som meg selv oppfatter betegnelsen som positiv og faktisk velger å bruke det), kunne man kanskje heller tenke på ordet som rett og slett ok? (Nå starter jeg vel krig her. Men jeg mener ikke å såre noen ved å gi uttrykk for min mening.)

Jeg kan for eksempel godt tenke meg å kalle min framtidige datter for "Kina-jenta mi" av og til for at hun skal oppleve det som positivt å komme fra Kina (for det ER det jo) - og for at hun ikke bli lei sei dersom andre velger å omtale henne det samme/noe lignende...

Annonse

Gjest girasol

Jeg ser at dette har vært tema på disse sidene før... I mitt vokabular er "negerjente" et positvit ladet ord.

Jeg tror at man ufarliggjør ordet ved å benytte det i positive situasjoner. Istedenfor å kjempe mot bruken av betegnelsen "neger" som jeg ser på som en enorm oppgave (blant annet siden oppegående mennesker som meg selv oppfatter betegnelsen som positiv og faktisk velger å bruke det), kunne man kanskje heller tenke på ordet som rett og slett ok? (Nå starter jeg vel krig her. Men jeg mener ikke å såre noen ved å gi uttrykk for min mening.)

Jeg kan for eksempel godt tenke meg å kalle min framtidige datter for "Kina-jenta mi" av og til for at hun skal oppleve det som positivt å komme fra Kina (for det ER det jo) - og for at hun ikke bli lei sei dersom andre velger å omtale henne det samme/noe lignende...

Jeg synes ikke "neger" bærer samme positive betydning i seg som "kina", eller "etiopia" eller "sør-afrika". Når man bruker ordet "neger" har det sammenheng med etnisitet, og da i en negativt ladet betydning, mens "kina" er nasjonalitet. Det blir litt det samme som om man skulle kalle alle med "skjeve" (egentlig veldig teit å si - det er jo like gjerne våre øyne som ikke er skjeve...) øyne "kineser", bare pga.de skjeve øynene...

Synes alltid det er vanskelig med disse begrepene jeg... men tror det er viktig å respektere at for mange er det vondt å bli kallt "neger". Jeg og vil stimulere min sønn til å bli stolt av å være fra landet sitt, men nettopp derfor vil jeg bruke landets navn, og ikke et etninsk utseende.

M.v.h.

Hvis den boken ble skrevet for mange år siden, så var nok før ordet "neger" og "negerjente" ble politisk ukorrekt å bruke. De var ikke betente ord i norge på den tiden. Men så begynte man å erfaringene fra USA hit, og der hadde ordene en helt annen klang.

Jeg tror ikke de brukte ordet "negerjente" i selve barneboka.

trk1365380645

De har klart det i USA; blant annet fordi oppegående mennesker har valgt å la de som blir kallt det avgjøre; for det er faktisk respekt det handler om, ikke om du eller jeg legger noe positivt i ordet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...