Gjest tilskuer Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Hvorfor er det slik klasseskille mellom sykepleiere og hjelpepleiere? 0 Siter
Gjest er det vel ? Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Fordi at en sykepleier har et større ansvar enn en hjelpepleier .... 0 Siter
mrxx Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Litt skille skal det være på grunn av utdannelsen, men dette er nesten som hund katt syndrom. Man kan lure på hvorfor, sykepleieren tvilholder på alt de vil gjøre selv, de er livredde for å gi hjelpepleierne mer å gjøre og større ansvar. De er også livredde for at hjelpepleierne skal gå opp i lønn. I stedenfor kunne de ha hjulpet til å heve de i lønn og brukt det som brekkstang senere. Jeg har vært litt i kontakt med noen av de som sitter i organisasjonene for sykepleierne og det er bare til å riste på hode av. Det er så mye misunnelse, dumskap, korttenkthet at man blir helt matt. De tenker likt som for 100 år siden. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å forholde meg til disse. I tillegg kan det være at dette er en stor kvinnedominert yrke, som igjen fører til masse rart. Kvinner er kvinner verst er det noe som heter. Det skulle ha vært mange flere menn, så det ble blandet litt. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Litt skille skal det være på grunn av utdannelsen, men dette er nesten som hund katt syndrom. Man kan lure på hvorfor, sykepleieren tvilholder på alt de vil gjøre selv, de er livredde for å gi hjelpepleierne mer å gjøre og større ansvar. De er også livredde for at hjelpepleierne skal gå opp i lønn. I stedenfor kunne de ha hjulpet til å heve de i lønn og brukt det som brekkstang senere. Jeg har vært litt i kontakt med noen av de som sitter i organisasjonene for sykepleierne og det er bare til å riste på hode av. Det er så mye misunnelse, dumskap, korttenkthet at man blir helt matt. De tenker likt som for 100 år siden. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å forholde meg til disse. I tillegg kan det være at dette er en stor kvinnedominert yrke, som igjen fører til masse rart. Kvinner er kvinner verst er det noe som heter. Det skulle ha vært mange flere menn, så det ble blandet litt. Enig i alt du skriver! Det som var spesielt kortenkt av sykepleierne, som absolutt ville ha hjelpepleierne ut av sykehusene, er at nå er de faktisk nødt til å stelle pasientene selv! Det hadde de visst ikke tenkt på... 0 Siter
mrxx Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Enig i alt du skriver! Det som var spesielt kortenkt av sykepleierne, som absolutt ville ha hjelpepleierne ut av sykehusene, er at nå er de faktisk nødt til å stelle pasientene selv! Det hadde de visst ikke tenkt på... Jeg har ikke hørt at de ønsker å ha de ut av sykehusene, men det forundrer meg ikke i det hele tatt. Det er nok helt andre drivkrefter i det de driver med enn vanlig sunn fornuft og strategiske valg. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Hadde kjempegod kontakt med sykepleiere da jeg jobbet som hjelpepleier ved et stort sykehus. Kan ikke si jeg merket så godt til skille jeg. De hadde deres oppgaver og vi våre. Kan vel være individuelt, men der jeg var så hadde vi en veldig god kontakt og respekt for hverandre og det vi utførte. 0 Siter
Gjest jobber innen helse Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Stort skille også mellom hjelpepleiere og assistenter. Er assistent, og har utdanning (også noe innen omsorg, men ikke fagbrev). Føler meg liten, og ofte at jeg ikke teller med. Og jeg blir bedt om å gjøre mye mens den andre (hjelpepleieren) ikke gjør stort.. De kan liksom kommandere.. 0 Siter
Gjest I faget Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Sykepleierne har normalt 3 års utdanning etter videregående. Hjelpepleiere har kun videregående. Så det er ihvertfall forskjell i utdanningsnivå. 0 Siter
Gjest tilskuer Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Sykepleierne har normalt 3 års utdanning etter videregående. Hjelpepleiere har kun videregående. Så det er ihvertfall forskjell i utdanningsnivå. Har ikke hjelpepleiere utdanning innen helse?? 0 Siter
Hønemoren Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Har ikke hjelpepleiere utdanning innen helse?? På åttitallet var det ett års utdannelse på fulltid. 0 Siter
Gjest helse og sosialfag Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Har ikke hjelpepleiere utdanning innen helse?? Jo,hjelpepleierne har tre år med helse-og sosialfaglig linje på videregående, mens sykepleierne har tre år på videregående, pluss tre år (og evt videreutdannelse) på høyskole etterpå. 0 Siter
mrxx Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Sykepleierne har normalt 3 års utdanning etter videregående. Hjelpepleiere har kun videregående. Så det er ihvertfall forskjell i utdanningsnivå. Hjelpepleier har da ikke kun videregående. Eller forresten, det kommer an på hva du legger i videregående da, nytter ikke med 3 års almennfag. På 80-tallet var det 1 års utdannelse på heltid. Nå er dette endret, så jeg mener at det har blitt to eller tre år nå? Men ellers er det riktig at det er forskjell i utdannelsen og dermed riktig at sykepleierne skal ha litt mer betalt. Men utover det er det mye status og annen type idioti mellom disse gruppene. 0 Siter
Gjest I faget Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Hjelpepleier har da ikke kun videregående. Eller forresten, det kommer an på hva du legger i videregående da, nytter ikke med 3 års almennfag. På 80-tallet var det 1 års utdannelse på heltid. Nå er dette endret, så jeg mener at det har blitt to eller tre år nå? Men ellers er det riktig at det er forskjell i utdannelsen og dermed riktig at sykepleierne skal ha litt mer betalt. Men utover det er det mye status og annen type idioti mellom disse gruppene. "Videregående, helse og sosialfaglig linje" skulle jeg ha skrevet. 0 Siter
pirko Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Vet ikke helt hva du legger i klasseskille jeg men?. lønn/status? En sykepleier har vesentlig mere utdanning enn en hjelpepleier, akkurat som en lege har vesentlig mere utdanning enn en sykepleier. Men når de gjelder lønn tjener ikke en sykepleier vesentlig mere enn en hjelpepleier, mens en lege tjener vesentlig mere enn en sykepleier. Ergo er nok klasseskillet for lite mellom disse.. 0 Siter
Gjest jeg er sykepleier Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Litt skille skal det være på grunn av utdannelsen, men dette er nesten som hund katt syndrom. Man kan lure på hvorfor, sykepleieren tvilholder på alt de vil gjøre selv, de er livredde for å gi hjelpepleierne mer å gjøre og større ansvar. De er også livredde for at hjelpepleierne skal gå opp i lønn. I stedenfor kunne de ha hjulpet til å heve de i lønn og brukt det som brekkstang senere. Jeg har vært litt i kontakt med noen av de som sitter i organisasjonene for sykepleierne og det er bare til å riste på hode av. Det er så mye misunnelse, dumskap, korttenkthet at man blir helt matt. De tenker likt som for 100 år siden. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å forholde meg til disse. I tillegg kan det være at dette er en stor kvinnedominert yrke, som igjen fører til masse rart. Kvinner er kvinner verst er det noe som heter. Det skulle ha vært mange flere menn, så det ble blandet litt. Det er ikke fordi vi "tviholder" på våre arbeidsoppgaver. Der jeg jobber har ledelsen bestemt at hjelpepleiere ikke får utføre noen sykepleieroppdrag som å kateterisere eller måle blodsukker, noe de fikk lov til tidligere. Det hadde lettet arbeidet mitt mye hvis hjelpepleierne fikk gjøre dette, da jeg som eneste sykepleier på vakt er nødt til å springe rompa av meg for å rekke alt. Synes dette med "klasseskille" mellom hjelpepleiere og sykepleiere er noe stort tull. 0 Siter
Line Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Sykepleierne har normalt 3 års utdanning etter videregående. Hjelpepleiere har kun videregående. Så det er ihvertfall forskjell i utdanningsnivå. Her går hjelpepleierne på skole i to år, med praksis inkludert. Kjenner ei som nylig er ferdig. 0 Siter
Line Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Det er ikke fordi vi "tviholder" på våre arbeidsoppgaver. Der jeg jobber har ledelsen bestemt at hjelpepleiere ikke får utføre noen sykepleieroppdrag som å kateterisere eller måle blodsukker, noe de fikk lov til tidligere. Det hadde lettet arbeidet mitt mye hvis hjelpepleierne fikk gjøre dette, da jeg som eneste sykepleier på vakt er nødt til å springe rompa av meg for å rekke alt. Synes dette med "klasseskille" mellom hjelpepleiere og sykepleiere er noe stort tull. Det er noe stort tull, men det ER der! Jeg synes det er veldig ubehagelig til tider selv, men nå er jeg "bare" assistent. Vi gjør akkurat det samme som hjelpepleierne, bortsett fra å måle blodtrykk. Heldigvis er det enkelte av sykepleierne som er utrolig koselige, mens andre tar "tittelen" sin litt for seriøst og er umulige å prate med. 0 Siter
Gjest sykepleier Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Litt skille skal det være på grunn av utdannelsen, men dette er nesten som hund katt syndrom. Man kan lure på hvorfor, sykepleieren tvilholder på alt de vil gjøre selv, de er livredde for å gi hjelpepleierne mer å gjøre og større ansvar. De er også livredde for at hjelpepleierne skal gå opp i lønn. I stedenfor kunne de ha hjulpet til å heve de i lønn og brukt det som brekkstang senere. Jeg har vært litt i kontakt med noen av de som sitter i organisasjonene for sykepleierne og det er bare til å riste på hode av. Det er så mye misunnelse, dumskap, korttenkthet at man blir helt matt. De tenker likt som for 100 år siden. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å forholde meg til disse. I tillegg kan det være at dette er en stor kvinnedominert yrke, som igjen fører til masse rart. Kvinner er kvinner verst er det noe som heter. Det skulle ha vært mange flere menn, så det ble blandet litt. Dette er tullprat som jeg ikke kjenner meg igjen i. Sykepleierne unner hjelpepleierne lønna si! Hvis du går inn på www.sykepleierforbundet.no kan du lese litt om de ordentlige sakene forbundet jobber med. Det har ingenting med å trykke hjelpepleierne nedover å gjøre. For ordens skyld: Hos oss (sykehus) er det ikke snakk om å skvise hjelpepleierne ut. Slutter en hjelpepleier, ansetter vi en ny. Det er viktig for oss å ha dyktige folk, og det er hjelpepleierne som jobber hos oss. Men vi er nødt til å ha et flertall av sykepleierstillinger for at arbeidsdagen skal gå rundt. Dette har å gjøre med økt spesialisering på sykehusene. Men hjelpepleiere kan altså håndtere mye medisinsk teknisk utstyr de også, om nødvendig opplæring gis. Det som noen ganger kan være et problem, er at hjelpepleierne syns at sykepleierne gjør for lite av stell, rydding etc. (Jmf likhetsprinsippet - vi skal ikke få lure oss unna disse oppgavene bare fordi vi er sykepleiere.) Dette kan være vanskelig å rekke for sykepleierne som har mange andre medisinske/tekniske og administrative oppgaver å rekke i tillegg. Kanskje fordi yrkesgruppen ikke har full oversikt over alle sykepleieroppgavene? Dette har ikke vært noe problem der jeg jobber nå, jeg syns yrkesgruppene utfyller hverandre og det er jo meningen. (Jeg mistenker at dette er en klassisk problemstilling på sykehjem, men jeg kan ta feil da.) 0 Siter
Hønemoren Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Dette er tullprat som jeg ikke kjenner meg igjen i. Sykepleierne unner hjelpepleierne lønna si! Hvis du går inn på www.sykepleierforbundet.no kan du lese litt om de ordentlige sakene forbundet jobber med. Det har ingenting med å trykke hjelpepleierne nedover å gjøre. For ordens skyld: Hos oss (sykehus) er det ikke snakk om å skvise hjelpepleierne ut. Slutter en hjelpepleier, ansetter vi en ny. Det er viktig for oss å ha dyktige folk, og det er hjelpepleierne som jobber hos oss. Men vi er nødt til å ha et flertall av sykepleierstillinger for at arbeidsdagen skal gå rundt. Dette har å gjøre med økt spesialisering på sykehusene. Men hjelpepleiere kan altså håndtere mye medisinsk teknisk utstyr de også, om nødvendig opplæring gis. Det som noen ganger kan være et problem, er at hjelpepleierne syns at sykepleierne gjør for lite av stell, rydding etc. (Jmf likhetsprinsippet - vi skal ikke få lure oss unna disse oppgavene bare fordi vi er sykepleiere.) Dette kan være vanskelig å rekke for sykepleierne som har mange andre medisinske/tekniske og administrative oppgaver å rekke i tillegg. Kanskje fordi yrkesgruppen ikke har full oversikt over alle sykepleieroppgavene? Dette har ikke vært noe problem der jeg jobber nå, jeg syns yrkesgruppene utfyller hverandre og det er jo meningen. (Jeg mistenker at dette er en klassisk problemstilling på sykehjem, men jeg kan ta feil da.) Helt enig med deg. Som jeg har skrevet i denne tråden så opplevde jeg aldri noe skille og synes vi utfylte hverandre hele veien. Er vel forskjellig fra sted til sted, men jobber litt på et bo og servicesenter nå og føler den samme, gode kontakten med sykepleierne der som jeg gjorde på Universitetssykehuset. 0 Siter
Gjest sykepleier Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Hjelpepleier har da ikke kun videregående. Eller forresten, det kommer an på hva du legger i videregående da, nytter ikke med 3 års almennfag. På 80-tallet var det 1 års utdannelse på heltid. Nå er dette endret, så jeg mener at det har blitt to eller tre år nå? Men ellers er det riktig at det er forskjell i utdannelsen og dermed riktig at sykepleierne skal ha litt mer betalt. Men utover det er det mye status og annen type idioti mellom disse gruppene. Hjelpepleierne har 3 års utdannelse etter 10. klasse. (helse og sosialfag) Sykepleierne har 3 år på videregående + 3 års høyskole. Dvs 6 år etter 10. klasse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.