Gå til innhold

Sykepleiere og hjelpepleiere

Anbefalte innlegg

Gjest dolly dol
Skrevet

Hjelpepleierne har 3 års utdannelse etter 10. klasse. (helse og sosialfag)

Sykepleierne har 3 år på videregående + 3 års høyskole. Dvs 6 år etter 10. klasse.

er vel 4 år nå, mot 3 år før. sykepleie

Fortsetter under...

Gjest I faget
Skrevet

Her går hjelpepleierne på skole i to år, med praksis inkludert.

Kjenner ei som nylig er ferdig.

Det er på nivå vidergående skole, ikke høyskole.

Skrevet

Det er på nivå vidergående skole, ikke høyskole.

Det er godt mulig, men det er i alle fall en egen hjelpepleierutdannelse her jeg bor. Den går over to år.

Skrevet

er vel 4 år nå, mot 3 år før. sykepleie

Er det ikke 3 år fulltid og 4 år deltid? Eller noe nytt igjen mon tro.

Skrevet

Er det ikke 3 år fulltid og 4 år deltid? Eller noe nytt igjen mon tro.

I Norge går man 3 år heltid, og 4,5 år deltid.

Det er snakk om å utvide heltidsstudiet til 4 år, slik som med lærerstudiet.

Skrevet

I Norge går man 3 år heltid, og 4,5 år deltid.

Det er snakk om å utvide heltidsstudiet til 4 år, slik som med lærerstudiet.

Ok, takk for svar. Greit å være oppdatert.

Har en nabo som er ferdig til sommeren og har gått 3 år fulltid.

Kjenner ei som tok utdannelsen på 4 år deltid, men det er noen år siden.

Annonse

Gjest jeg er sykepleier
Skrevet

Det er noe stort tull, men det ER der!

Jeg synes det er veldig ubehagelig til tider selv, men nå er jeg "bare" assistent. Vi gjør akkurat det samme som hjelpepleierne, bortsett fra å måle blodtrykk.

Heldigvis er det enkelte av sykepleierne som er utrolig koselige, mens andre tar "tittelen" sin litt for seriøst og er umulige å prate med.

Du får be dem om å jekke seg ned et par hakk da... ;)

Vi spøker mye med dette der jeg jobber, så det må de vel tåle.

Skrevet

Det er ikke fordi vi "tviholder" på våre arbeidsoppgaver. Der jeg jobber har ledelsen bestemt at hjelpepleiere ikke får utføre noen sykepleieroppdrag som å kateterisere eller måle blodsukker, noe de fikk lov til tidligere. Det hadde lettet arbeidet mitt mye hvis hjelpepleierne fikk gjøre dette, da jeg som eneste sykepleier på vakt er nødt til å springe rompa av meg for å rekke alt.

Synes dette med "klasseskille" mellom hjelpepleiere og sykepleiere er noe stort tull.

Dette går ikke må hver enkelt sykepleier, men kanskje mer på medlemsmassen i tillegg til selve organisasjonen.

Skrevet

Dette er tullprat som jeg ikke kjenner meg igjen i. Sykepleierne unner hjelpepleierne lønna si!

Hvis du går inn på www.sykepleierforbundet.no kan du lese litt om de ordentlige sakene forbundet jobber med. Det har ingenting med å trykke hjelpepleierne nedover å gjøre.

For ordens skyld:

Hos oss (sykehus) er det ikke snakk om å skvise hjelpepleierne ut.

Slutter en hjelpepleier, ansetter vi en ny. Det er viktig for oss å ha dyktige folk, og det er hjelpepleierne som jobber hos oss. Men vi er nødt til å ha et flertall av sykepleierstillinger for at arbeidsdagen skal gå rundt. Dette har å gjøre med økt spesialisering på sykehusene. Men hjelpepleiere kan altså håndtere mye medisinsk teknisk utstyr de også, om nødvendig opplæring gis.

Det som noen ganger kan være et problem, er at hjelpepleierne syns at sykepleierne gjør for lite av stell, rydding etc. (Jmf likhetsprinsippet - vi skal ikke få lure oss unna disse oppgavene bare fordi vi er sykepleiere.) Dette kan være vanskelig å rekke for sykepleierne som har mange andre medisinske/tekniske og administrative oppgaver å rekke i tillegg. Kanskje fordi yrkesgruppen ikke har full oversikt over alle sykepleieroppgavene? Dette har ikke vært noe problem der jeg jobber nå, jeg syns yrkesgruppene utfyller hverandre og det er jo meningen. (Jeg mistenker at dette er en klassisk problemstilling på sykehjem, men jeg kan ta feil da.)

Tullprat og tullprat Fru Blom. Dette har gått ganske tydelig frem både i aviser og tv, så det nok mye sannhet i det jeg skriver her.

Ikke det at dere ikke unner hjelpepleierne lønna si, men gud-bedre hvis de skulle få bedre betalt, enn det de har i dag og dermed minske avstanden mellom dere. Det er der problemer ligger. Dette burde dere bruke prositivt og ikke negativt.

Problemet er at fagforeningene tenker slik de gjorde tidlig på 70-tallet. Det handler mer om å stå på kravene enn å samarbeide med eierne og drive "butikken" til det beste for alle parter.

Jeg har som sagt vært bort i noen av disse fagforeningene og det her helt nifst hvilken holdninger disse har. Mulig jeg har vært uheldig med de jeg har truffet, men når jeg ser holdningene i mediene så bekrefter det bare inntrykket mitt.

Gjest sykepleier
Skrevet

Tullprat og tullprat Fru Blom. Dette har gått ganske tydelig frem både i aviser og tv, så det nok mye sannhet i det jeg skriver her.

Ikke det at dere ikke unner hjelpepleierne lønna si, men gud-bedre hvis de skulle få bedre betalt, enn det de har i dag og dermed minske avstanden mellom dere. Det er der problemer ligger. Dette burde dere bruke prositivt og ikke negativt.

Problemet er at fagforeningene tenker slik de gjorde tidlig på 70-tallet. Det handler mer om å stå på kravene enn å samarbeide med eierne og drive "butikken" til det beste for alle parter.

Jeg har som sagt vært bort i noen av disse fagforeningene og det her helt nifst hvilken holdninger disse har. Mulig jeg har vært uheldig med de jeg har truffet, men når jeg ser holdningene i mediene så bekrefter det bare inntrykket mitt.

Kan du konkretisere disse holdningene du snakker om som er så nifse? Jeg skjønner ikke hva du sikter til nå.

Skrevet

Kan du konkretisere disse holdningene du snakker om som er så nifse? Jeg skjønner ikke hva du sikter til nå.

Les de andre innleggene mine i denne saken. Men kort oppsummert så gjelder det, misunnelse, status, tenker som i 70 årene, stå på krava i stedenfor samarbeid, samarbeid blir sett på som et nederlag og ikke noe kan bære frukter, tenker kortsiktig, osv, osv. Dette gjelder ikke typisk hver enkelt sykepleier, men som gruppe og ikke minst fagfopreningen. Det er fagforeningen som er de mest ille.

Det må en holdningsendring til for å få fremdrift og vekst.

Jeg har snakket med mange som arbeider med fagforeningsarbeid og de aller fleste sier at de verste er fagforeningen for sykepleierne, der opplever de mye rart.

Gjest jeg er sykepleier
Skrevet

Dette går ikke må hver enkelt sykepleier, men kanskje mer på medlemsmassen i tillegg til selve organisasjonen.

Ja, du har kanskje rett i det. Er dessverre ikke så veldig oppdatert på hva fagforeningen styrer med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...