Aneli Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg er en kvinne som nylig har fylt 53. Ble 17.12 operert for ca. corporis uteri med total hysterektomi og fjerning av glandler. Opr. forløp ukomplisert, jeg er i lavrisikogruppe og skal ikke ha etterbehandling. Var til 1. ktr for en måned siden, har ikke hørt noe og regner da med at alt var ok. Føler meg 100% frisk igjen, begynte å jobbe etter 14 dager. Jeg hadde tenkt å spørre gynekologen om forskjellige ting, men synes det er litt vanskelig å snakke med mannlige gynekologer om samliv etc. (jeg jobber her også)Etter operasjonen har jeg fått store problemer i forhold til samliv med min mann. Føler skjeden er for kort, det er ubehagelig og jeg spenner meg. Forrige gang blødde det litt også. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre på dette selv, og det dette riktig? Jeg har selvfølgelig blitt meget engstelig etter dette da det kom som et sjokk. Jeg har gått til årlige ktr. hele tiden og har nok følt meg trygg.Er veldig takknemlig for et svar, da dette plager meg veldig.MvhA.G.L 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/177932-ca-corporis-uteri/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Skjeden blir ikke kortere etter at man har fått fjernet livmoren, men jeg regner med at eggstokkene også er fjernet og da mangler du hormoner og det kan gi seg utslag i tørrhet og sårhet i skjeden. Svake slimhinner blør lett. Hvis det var tidlig stadium og du er ’radikalt’ behandlet, kan man gi det generell østrogenbehandling med tabletter eller plaster. Har du snakket med din gynekolog om det? Du kan i all fall starte med lokal østrogenbehandling i form av Ovesterin stikkpiller eller krem, og det kan du kjøpe uten resept. Hvis du synes det er klissete, kan du bruke Vagifem tabletter i skjeden, men da må du ha resept. Det er klart at det er et sjokk å få beskjed om at man har kreft, men jeg kan berolige deg med at det er en meget ’snill’ form for kreft hvor det er meget gode muligheter for full helbredelse (Dronning Margrethe og Gro Harlem Brundtland har vært behandlet for det samme, om det kan være ekstra trøst). Min anbefaling er at du starter med lokal østrogen, det står masse skremmende i pasientvedlegget, så jeg foreslår at du ikke leser det, men bruker lokalbehandlingen 2-3 ganger i uken, tre ganger i starten, så to ganger. God påske, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/177932-ca-corporis-uteri/#findComment-1196341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.