Gå til innhold

Hva syns dere, er jeg for gammel til å ta utdanning som sykepleier?

Anbefalte innlegg

Gjest Annemor som student
Skrevet

Jeg er ei voksen dame på 44 år. Jeg har et ønske inni meg som jeg aldri har fått realisert, og det er å bli sykepleier. Jeg har søkt nå via realkompetanse og har fått papirer for å fylle ut til skolen.

Samtidig har jeg tenkt på om jeg faktisk er for gammel eller? Hva syns dere for og imot. Er så redd for å føle meg som en gammel kjerring sammen med 19 - 20 åringer. Hva når jeg skal i jobb, hvordan vil en dame på 47 år bli tatt imot og har vi vanskeligere å få jobb når jeg er blitt så gammel?

Ps. noen som er sykepleier som kan fortelle meg vanskelighetsgraden?

Takknemlig for ærlige svar!

Fortsetter under...

Gjest lykke til
Skrevet

På jobben min tar en dame på din alder nå sykepleien. Hun er ferdig til sommeren! To damer var 60 da de ble omsorgsarbeidere... Jeg mener at du ikke er for gammel! Spennende med utdanning:) Man blir aldri for gammel til å lære.... Lykke til!

Skrevet

Lev drømmen din ut, du kan jo alltid droppe ut igjen hvis det ikke fungerer for deg. Jeg er også under utdannelse hvor de fleste er i begynnelsen av 20-årene, men det er også et par som er over 40-50, og det fungerer fint. Det er ingen som tenker på dem som 'de gamle'.

Gjest Timari
Skrevet

Du blir aldri for gammel til å lære. sannsynligvis har du også mye mer livserfaring enn mange av de unge, noe som vil komme godt med når du skal praktisere.Lykke til som student:)

Gjest sykepleier
Skrevet

Du er ikke for gammel, sett i gang du! Det er mange som utdanner seg til sykepleier i den alderen.

(Du kommer ikke til å få mange 19-20 årige kolleger, man kan tidligst bli ferdig når man er 22 hvis man begynner på utdanningen rett etter videregående.)

Studiet varierer jo mellom teori og praksis, men det er ganske stort pensum så det lønner seg å legge seg til gode lesevaner fra starten av, man må belage seg på å lese parallellt med praksis, og så er det endel oppgaver som skal skrives.

Lykke til videre!

Skrevet

Du er ikke for gammel, sett i gang! Det blir nok ikke for mange sykepleiere med det første, så du får jobb etterpå. Jeg kjenner mange som i moden alder har tatt kort eller lang utdanning. F.t. har jeg en venninne på godt over 50 som er i gang med en langvarig utdannelse.

Annonse

Skrevet

Jeg synes ikke du er for gammel! Kjempetøft å satse på sykepleien! Du får mange muligheter når det gjelder arbeid. Dessuten er det en givende jobb! så...Bøks i det!

Gjest den ekte noor
Skrevet

Så lenge du er beredt å å gjøre alt arbeidet på studiet på lik linje med alle andre er alder helt uvesentlig.

Mange sykepleierutd. har gått over til mappevurdering, så du bør regne med mye jobbing i grupper på skolen. Av erfaring fra min skole er det mange av de "eldre" som ikke var forberedt på at de må sitte på skolen etter 16.00 når det er gruppeoppgaver som skal leveres dagen etterpå. Men hvis dette ikke er noe problem sier jeg bare: kjør på!!

Gjest gruppearbeid
Skrevet

Som en annen skrev, vær obs på mye kvelds- og helgejobbing på skolen (i grupper), det er ofte de med familie lite forberedt på.

Undersøk med studieveileder om utbredelsen av mappe/gruppearbeid ved din skole.

Skrevet

Du er IKKE for gammel! Svigermor begynte på sykepleie da hun var godt over 40 - og hun måtte først ta fag for å få allmen studiekompetansen. Hun er nå godt over 50 og stortrives som sykepleier.

Lykke til!

Beste hilsen fra

Skrevet

Aldeles ikke for gammel!

Du har jo fortsatt mulighet til å jobbe i 20 år som sykepleier når utdanninga er over, og det er eldre folk enn deg som har startet på den også.

Skrevet

På jobben min tar en dame på din alder nå sykepleien. Hun er ferdig til sommeren! To damer var 60 da de ble omsorgsarbeidere... Jeg mener at du ikke er for gammel! Spennende med utdanning:) Man blir aldri for gammel til å lære.... Lykke til!

Flott at du vil bli sykepleier! Sett i gang, du er IKKE for gammel! :-)

Gjest ex-bridget
Skrevet

Søsteren min er 37 år og er nå på tredje året av sykepleierutdanningen. Hun tar utdanningen på deltid (altså over 4 år), fordi hun er alene med to små barn.

Og på deltidsstudie er det mange andre i hennes situasjon, og derfor er gjennomsnittsalderen der også mye høyere. Hun stortrives.

Min mor tok to år på skole fra hun var 46-48 år, og hun syns det var kjempegøy !

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

På universitetet her kryr det faktisk av pensjonister som endelig realiserer studiedrømmen.

Min mor tok videreutdanning i psykiatri da hun var 55 år. Arbeidsgiveren oppfordret henne til det og dekket utgiftene. Min mor spurte forsiktig om han ikke syntes hun var for gammel til det. Da svarte han at du er 55 år nå, du er bofast og det er lite trolig at du flytter før du blir pensjonist. Om jeg betaler dette er det mye mer sannsynlig at du blir i denne jobben de neste 12 årene, enn de ungjentene som også får denne utdannelsen.

Og det stemte. Hun ble til hun ble pensjonist, mens mange av ungjentene sluttet og flyttet andre steder etter kortere tid...

Gjest jeg fikk svaret
Skrevet

Flott at du vil bli sykepleier! Sett i gang, du er IKKE for gammel! :-)

Det skulle nok være til skriver av innlegget....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...