Mr Kahn Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Midtuke-cruise til Fredrikshavn, det er "tingen". Og her, mine venner, drypper det av ironi. Det er ikke bare det at jeg i "embeds medfør" har skvalpet opp og ned med disse baljene hundrevis av ganger, men det er noe med hele konseptet som byr meg i mot. Allerede på toget til Oslo satt jeg gram i hu og skranglet mot en ublid skjebne: å befinne meg midt inne i en haug med folk på kjøtt, flesk og sprit-ekspedisjon. Og ikke nok med det, her var det snakk om å sitte 24 timer innestengt, uten mulighet til å slippe unna fyll, rap og dænsbændmusikk, skiiiik! Etter en kort spasertur fra Sentralbanestasjonen befant vi oss inne i Stenabygget, og fikk sjekket inn. Heldigvis var dette en "travel light"-tur, minimum baggasje. I det båten bakker inntil kaia spiller høytalerne i hallen opp med dænsemusikk, og en konferansier avbryter omsider gnålet med å ønske velkommen så en skulle tro vi var på vei til Carribien. Kunne noen snart vekke meg fra dette marerittet... Nå begynte det å bli folksomt inne i hallen, og som jeg tenkte, gjennomsnittsalderen var ca 75 år. Grått hår og spaserstokker så langt øyet rakk. Fan i hælvete! Men, aldri så galt, det skulle allikevel vise seg å være en forkledd velsignelse, eldre mennesker er som oftest langt hyggeligere reisefølge enn den yngre garden; de har da i hvert fall noe å snakke om, og hva bedre er, de er heller ikke redd for å snakke med folk. Oasen oppe i denne ørkenen var selvsagt maten, og ubegrenset påfyll i glassene. Dette ble heller ikke stående ubenyttet, aldri før har jeg vært så stappa mett. Først en diger sandwich med noe kjøttpålegg for å ha ei matte i bånn, dernest ni - 9 - poteter og ni - 9 - passende store oksefileter, passe røde (jeg vil høre rauting) og til ripa i rødvinsaus. Til hælvete med grønnsaker, ingen eter grass. (Mannfolk eter kua, ikke det kua eter!) Dette var kombinert middag og kvelds, så en fikk bare klare seg på dette til morgendagen. Ikke skjønner jeg hvordan noen kan si at sult er et problem eller en lidelse, de vet neimen ikke hvordan det er å være skikkelig mette. Biffen truet med å dytte ørevoksen ut av øra. Dans til "Picasso", eller hva fanken de kalte seg, et par drinker, og dermed var det kvelden. For de som har vært med på noen sånne turer, og det har vel alle, så er det ikke stort å snakke om her. Det eneste "høydepunktet" var ei kjerring som stupte på snørra i det hun gikk forbi oss ute i gangen (heter det det ombord i en båt) og ble sittende og banne høyt og tydelig. Ankomst Fredrikshavn på morgenen ble registrert som en forstyrrende detalj der den ble annonsert over høytaleranlegget. TIl helsike med frokosten, Damsgaard, danskepølser og tråkking. To blad trøtte flishuer kreket seg såvidt opp til lunch, åt til vomma sto som et trommeskinn, og dett var dett. Ingen skal imidlertid få i meg sjokolademousee, det likner fan mæ bikkjedrit. Ankomst Oslo var pinadø som å se prosessen i revers. Der sto de igjen, blåkopien av de som reiste dagen før. Milde makter...det var nesten å jeg begynte å speide etter meg sjøl i køen på den andre siden av glasset. Vesklet forresten et par ord med en av fjorårets "Big Brother-stjerner", Kim William. Ålreit fyr. En skolestil med familieturen som topic, avsluttes gjerne med noe sånt som: "og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!" Bare jeg får være sammen med kona mi, så drar jeg til Tusenfryd også jeg, hvis'a spør. Eller blir med'a på IKEA. Men neste gang får heller Plutt bli med, så kan hun skrive stil med en sådan avslutning. Så får heller jeg surmule på DOL. 0 Siter
Line Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Hehehe... der fikk jeg trimma magemusklene før sengetid likevel! Det er godt å høre at dere ikke har sultet på turen! Er enig med deg i at Kim William er en real fyr, har prata med ham noen ganger selv. Artig dialekt på'n og... "je vet itte" 0 Siter
flisa Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Han ye vokalisten i Picazzo var ikke bra nok... Jeg koste meg jeg! - deilig å få snakket ferdig hele setninger uten at noen roper; "mamma, mamma, mamma!" Deilig å bare rusle rundt - men nå har vi øvd på å være aleine -neste gang drar vi til Montmarte, sant? http://www.pierluigisurace.it/imagerie/images/aatw/france_06_paris_dot_france_vi_paris_montmarte_street.jpg :-) 0 Siter
Gregga Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Han ye vokalisten i Picazzo var ikke bra nok... Jeg koste meg jeg! - deilig å få snakket ferdig hele setninger uten at noen roper; "mamma, mamma, mamma!" Deilig å bare rusle rundt - men nå har vi øvd på å være aleine -neste gang drar vi til Montmarte, sant? http://www.pierluigisurace.it/imagerie/images/aatw/france_06_paris_dot_france_vi_paris_montmarte_street.jpg :-) Nei du! Ikke mange som kommer opp mot Tommy. Både utseende, og stemme. Visker lavt: litt sånn avstandsforelska, jeg, gamle dama...Sjekk de øya! Gubben har printa ut to store bilder av Tommy, som han har hengt over senga, på min side...he he, gråter ikke jeg.. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg mistet en slags "dyd" på dansekferja for mange år siden. Ikke jomfrudyden - den hadde nok røket tidligere *he he*, men jeg mistet min uskyld når det gjelder å tro at alle gamle mennesker er snille og høflige. Vi dro en gjeng unge studiner på midtuketur, for det var det aller billigste. Foruten oss og noen enslige, innpåslitne karer i 40-årene, var båten fylt opp av gamle mennesker. Jeg kommer fra landet, har (hadde) besteforeldre som har opplevd krigen(e), og som var nøysomme forsiktige folk. På denne båten merket man imidlertid at dem som står der og er ytterst skrøpelige når de skal krysse gata, nå heller brukte stokken til å feie folk til sides for å komme frem selv!;-) Det var vill kamp om tax free, så var det å sitte nede på lugarene og supe. Neste morgen kranglet gamle ektepar høylydt om hvilken kaffekø som gikk fortest, før de beinfløy i land og sloss om kjøtt og flesk hos Damsgaard. Vi derimot tok oss noen drinker i barern, og fortok tax free handlingen mens gamlingene satt på lugarene sine og supte. Da var butikken nokså tom for folk, men hyllene var atter fylt opp av varer. Likeså neste morgen lot vi Damsgaard være Damsgaard og ruslet en liten morgentur i byens gater. Like før avgang rakk vi jammen meg en tur innom Damsgaard vi også, og der hadde naturligvis det samme skjedd som i taxfree-butikken kvelden før: Gamlingene ute - hyllene fylt opp igjen. Men alle var enige om at det hadde vært en fin tur! *S* 0 Siter
flisa Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Nei du! Ikke mange som kommer opp mot Tommy. Både utseende, og stemme. Visker lavt: litt sånn avstandsforelska, jeg, gamle dama...Sjekk de øya! Gubben har printa ut to store bilder av Tommy, som han har hengt over senga, på min side...he he, gråter ikke jeg.. *fniser hysterisk* 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Nei du! Ikke mange som kommer opp mot Tommy. Både utseende, og stemme. Visker lavt: litt sånn avstandsforelska, jeg, gamle dama...Sjekk de øya! Gubben har printa ut to store bilder av Tommy, som han har hengt over senga, på min side...he he, gråter ikke jeg.. Hvem er det dere stønner over nå? Lenke til bilde takk! 0 Siter
flisa Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Hvem er det dere stønner over nå? Lenke til bilde takk! Nekter - har lagt ut det før - og bare fått kjeft for dårlig smak. 0 Siter
Gregga Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Nekter - har lagt ut det før - og bare fått kjeft for dårlig smak. FLISAAAAAAA! Helt riktig! Ikke gjør det, hvis noen har antydet dårlig smak...PFØY! *Titter henført på veggen min* 0 Siter
Sofline Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg føler med deg. Er selv ufrivillig bruker av danskebåten som kollektiv transport.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.