Gjest anonym lise Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Case: Ole går til sin advokat og klager over at hans "gale eks-kone/samboer" Lise terroriserer han med å sende tekstmeldinger og ikke vil la han være i fred. Han vurderer også å gå til anmeldelse for ærekrenkelse, fordi han mener Lise har løyet om han og svertet hans gode navn og rykte etter at hun en gang anmeldte han for vold. Advokat Blom er en gammel venn av Ole's foreldre, og synes Ole er en trivelig og sympatisk kar. Det Advokat Blom ikke får vite, er at Ole har banket opp Lise gjentatte ganger, forfulgt henne, truet henne både med drap og lemlestelse, og at han skylder henne penger. Nå som Ole har fått en ny samboer, er ikke Lise lenger av interesse, og han vil glemme at dette noen gang har skjedd. Han liker å tenke på det som så at det er han som har grunn til å være sint på Lise. Lise på sin side, vil ha pengene han skylder henne. Hun føler også at hun trenger en oppriktig beklagelse for alt han har gjort mot henne. Hun har fått en betydelig nedsatt livskvalitet etter dette forholdet og den påfølgende terroriseringen da hun gjorde det slutt. Bortsett fra det har hun ikke ønske om kontakt, og ihvertfall ikke om gjenforening. Lise sender Ole en melding med en påminnelse om pengene, og gir han en meget rommelig tidsfrist. Som alltid reagerer Ole med å si at han ikke vil høre fra henne, og nekte for at han skylder henne penger. Lise forholder seg saklig og rasjonell, og vil ikke krangle. Likevel svarer Ole: "Tar du kontakt fordi du er utsultet på krangel, eller?" Lise avkrefter. Ole prøver, som vanlig: "Savner du k**** min?Savner du den den heftige sexen vår?" og: "Det virker sånn." Lise poengterer at hun tar kontakt fordi hun trenger pengene innen , og at hun hverken er ute etter sex eller krangel. Det er ikke første gang Ole blander inn sex. Tidligere har Ole også hengt seg opp i dette med at Lise må savne han, enkelte av hans kroppsdeler, og "den hete sexen". Han har også kommet med direkte invitasjoner til sex. Lise har avvist han. Ole sier da at det bare var noe han sa for å teste henne, o.l. Lise blir så forvirret av dette. Hva vil han med dette? Så hun lurer: Er dette rett og slett et råd fra advokaten? Tror de oppriktig talt at Lise tar kontakt fordi hun ønsker krangel, sex eller å gjenoppta forholdet, og at hun kan få "næring" ved at han kan snakke i de baner og dermed glemmer det med pengene? Det Kari nå lurer på er: Hva er det vanlig å gi råd om i slike tilfeller? (Lise angrer på at hun trakk anmeldelser og at hun unnlot å gå til politiet en rekke ganger, men der og da var hun så nedkjørt at hun tenke ikke klart og lot seg styre av redselen. Så, sånn sett har hun ingen muligheter, og det vil dessuten være lett for Ole og Advokat Blom å så tvil rundt hennes intensjoner dersom hun velger å gå til politiet først nå.) 0 Siter
Atene Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg er ikke advokat, men hvis Ole har en advokat som har gitt ham slike råd, har han en dårlig og uprofesjonell advokat. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg er ikke advokat. Fikk ikke helt med meg hvem Kari er? Lises venninne som hun søker råd hos? Lise går til en advokat med sin versjon, advokaten sørger for å kjøre sak på pengene som Ole skylder Lise. Det er ikke for sent for Lise å anmelde volden til politiet, og er Lise lur samler hun på SMS-svarene fra Ole som hentyder til sex og krangel. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Lise må slutte å sende tekstmeldinger. Hun må se på saken sammen med sin egen advokat, og i fellesskap med denne sette opp et brev med krav om penger til Ole. Om anmeldelse om vold kommer før eller etter pengekrav er uvesentlig, bevis for mishandlingen er poenget. Men det er klart, er det null bevis vil det kunne virke som sverting, når anmeldelsen kommer etter pengekravet. Hva Advokaten til Ole tenker er helt uvesentlig. Lise må konsentrere seg om å gi nok og riktige opplysninger til sin egen advokat. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Det er sikkert en god del av de uprofesjonelle advokatene rundt omkring, men tror sannsynligheten er ekstremt liten for at det finnes en advokat som vil be sin klient sende tekstmelding om "savner du k*ken min?"!!! Forøvrig er jeg enig med mil og skorpionfisken. 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Lise bør vel skaffe seg en advokat hun og, og la all kommunikasjon gå gjennom advokaten? 0 Siter
Nikki Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Hadde du vært min klient, hadde jeg for det første bedt deg om å kutte all kontakten med Ole. Du vil ikke oppnå noe med å ha videre kontakt med ham. Deretter ville jeg begynt å sortere faktum. Det er flere saker inni saken her. Det ene er ditt pengekrav. Det ville jeg tatt tak i og sendt skriftlig betalingsoppfordring. Dersom han ikke betaler, vil saken da bli tatt videre til forliksrådet. Volden kan alltids anmeldes i ettertid, det blir bare et spørsmål om bevis. Dersom det ikke er viktig for deg å få straffet Ole for dette, ville jeg avventet litt for å se om det blir nødvendig. Det skal mye til for å bli anmeldt for æreskrenkelser, så den biten ville jeg ikke stresset med. I forhold til tekstmeldinger, så er det vanskelig å vite hva resultatet blir. Det avhenger både av innhold, hyppighet, hva han kan bevise osv. Uansett så vil det beste rådet være å skaffe seg egen advokat og slutte å kommunisere med Ole direkte. ps - og NEI, Oles oppførsel skyldes garantert ikke råd fra advokaten! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.