Gå til innhold

Bortskjemte drittunger fra Oslo vest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

UnA er et jentenavn.

Ja det vet jeg, men jeg synes ikke unE høres spesielt maskulint ut.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ingen synspunkter.

Men jeg har gått på BI sammen med disse vestkanfolka som ankommer skolen i pappas Merce, med stresskoffert og dress, og jeg ville ikke engang ha folka som venner.

For noen skapninger!

Skrevet

Ingen synspunkter.

Men jeg har gått på BI sammen med disse vestkanfolka som ankommer skolen i pappas Merce, med stresskoffert og dress, og jeg ville ikke engang ha folka som venner.

For noen skapninger!

Kaller du DET for "ingen synspunkter"? ;-)

Gjest den ekte noor
Skrevet

UnE høres femi ut ja.

Men ungdommen fra Oslo vest trenger kanskje å bli litt provosert og høre hvilke fordommer de kan møte i arbeidslivet?

Annonse

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kaller du DET for "ingen synspunkter"? ;-)

I forhold til å ansette dem, ja.

Men jeg takler ikke disse folka. Gikk på BI i Sandvika og jeg har aldri følt meg så lite hjemme som der. Nå var kanskje denne skolen overrepresentert av fiffen, men av det jeg så der var det fanden døtte meg mye rart.

De levde på en helt annen planet enn meg.

Skrevet

Uavhengig av geografi og bakgrunn: Jeg blir veldig skeptisk til unge arbeidsssøkere som ALDRI har hatt sommerjobb. Altså som f. eks. har studert i 3-5 år og aldri i sitt liv har vært i arbeid, "fordi de ikke trengte å jobbe om sommeren, de fikk penger hjemme".

Men dette har ikke noe spesielt med Oslo Vest å gjøre. Bortskjemte ungdommer og bjørnetjenesteforeldre finnes det overalt.

Skrevet

I forhold til å ansette dem, ja.

Men jeg takler ikke disse folka. Gikk på BI i Sandvika og jeg har aldri følt meg så lite hjemme som der. Nå var kanskje denne skolen overrepresentert av fiffen, men av det jeg så der var det fanden døtte meg mye rart.

De levde på en helt annen planet enn meg.

ja, Odalen er vel en annen planet enn Oslo-vest :)

Gjest østkant...
Skrevet

Man skal selvfølgelig ikke ta alle under en kam, men jeg er tildels enig, og har følgende grunnlag for å kunne si det.

Jeg har jobbet mange år i personalbransjen - dvs. vikar og rekrutteringsbransjen her i Oslo. Og joda, veldig mange av disse BI studentene som det er sydd puter under armene på opp igjennom alle år, de har det gjerne vært vanskeligere å finne jobb til enn mange andre som har fått med seg litt mer elemnetært opp igjennom.

Disse BI studentene (vestkantungdommene) kom gjerne med en holdning om at de visst og kunne alt, og forventet seg å gå rett fra skolen og inn i toppjobber med en vannvittig lønn. Noen klarer jo det, men da har de HØYE karakterer og blir ansatt direkte i firmaene og ikke via byråer.

Nå derimot sitter jeg i en stilling i et konsulentfirma som ansetter gode studenter direkte etter endt utdanning. Og vi erfarer at studenter fra NHH i Bergen og NTNU i Trondheim har langt bedre studenter, samt at de har en helt annen holdning enn BI studenter fra vestkanten.

Gjest Ett problem mindre
Skrevet

Interessant at det ikke reageres mot å henge ut en hel gruppe mennesker på denne måten. Hadde en sagt det samme om somaliere, mennesker fra Oslo Øst, kvinner... ja, da hadde en nok ikke vært like tiljublet.

Patetisk!

Skrevet

Interessant at det ikke reageres mot å henge ut en hel gruppe mennesker på denne måten. Hadde en sagt det samme om somaliere, mennesker fra Oslo Øst, kvinner... ja, da hadde en nok ikke vært like tiljublet.

Patetisk!

Tanken slo meg også! ;-)

Men slik er det nå engang - det er liksom ikke så ille å generalisere eller "henge ut" når det gjelder dem som er "ovenpå:

Det oppfattes som verre å si at noen er for tykk enn at noen er for tynn. Enkelte inne på foreldreforum mener at de foreldrene som har best utdanning og best betalt også er dem som er minst sammen med (les: interessert i) barna sine. Osv osv

Gjest Mr Papp
Skrevet

Men så har du heller ikke islandske ører. :)

Annonse

Skrevet

Husker da poden lå på Riksen sist og vi tuslet rundt i nabolaget til nye Riksen - der var det mye svømmebassenger og tennisbaner du! Sykepleieren "vår" kunne fortelle at hennes datter gikk på videregående og hadde klassekompiser som fikk opptil 5000,- i mnd i lommepenger hjemme mot å gjøre ingenting!

En helt annen verden enn min i alle fall.

Skrevet

Jeg kjenner veldig få fra oslos beste vestkant.

Men jeg tror at mange av disse ungdommene er veldig ambisiøse. De vokser opp med mange privilegier, men samtidig med et stort forventningspress fra sin vellykkede familie om at de også skal prestere noe stort når de blir voksne.

Dessuten sklir de vel rett inn i rolex-miljøene i næringslivet... Jeg tror de får jobber uten problemer, jeg.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg flira godt av den artikkelen. Det morsomste med alt er at det er en liten pappagutt som lar seg provosere nok til å komme med teite motargumenter.

Mary Poppins
Skrevet

Ingen synspunkter.

For noen skapninger!

Men ble du kjent med noen av de da? Jeg synes det er utrolig viktig å ikke dømme andre utifra hvilken bil de kjører eller hva de har på seg, samme om de kjører mercedes og har på seg armani dress, eller om de kjører en sebra malt saab fra 1975, og har på seg fretex fra topp til tå.

Mulig jeg tar meg ekstra nær av sånt fordi jeg har ofte blitt dømt for hva jeg har på meg og hvilken bil jeg kjører. For meg så er det faktisk helt uvesentlig men jeg hater å bli satt i en pappaspike bås, noe jeg overhodet ikke er.

Jeg mener ikke å kritisere deg på noen måte, det kan godt hende disse personene du snakker om hadde en svært hoven holdning, som kan tyde på at de hadde en dårlig personlighet, men å dømme noen utifra en fasade blir helt feil etter min mening.

Skrevet

Jeg flira godt av den artikkelen. Det morsomste med alt er at det er en liten pappagutt som lar seg provosere nok til å komme med teite motargumenter.

Så du den serien om fjorårets 10. klasse fra Majorstua skole?

I serien "vektige argumenter for valg av videregående skole":

"De sier at på Fagerborg går alle i pelsjakke og sånn - hva så, jeg LIKER pelsjakken min, jeg!"

fei1365380229
Skrevet

Une er garantert et jentenavn. Har hatt mange elever som heter Une jeg. Trykkleif kanskje, de mener ®Une

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...