Gå til innhold

Er sykepleierutdanningen vanskelig faglig?

Anbefalte innlegg

Gjest Valg av fremtid
Skrevet

Er voksen og tenker kanskje på utdanning som sykepleier. I den forbindelse kunne jeg gjerne tenkt meg å få hørt med ander med erfaring hva studiet går ut på, vanskelighetsgrad, hvor mange eksamener, muntlig, skriftlig, har også hørt at det er en test på medikamenter, hvor vanskelig er denne. I det store og hele, skriv alt du kan om din erfaring og hva jeg kan vente meg. Har 3 barn.

Ha en god påske!

Fortsetter under...

Skrevet

Det er 5 år siden jeg var ferdig med splutdanninga. Jeg gikk i Trondheim.

1 året hadde vi 8 uker praksis hvor vi skulle lære pleie. De fleste fikk praksis på sykehjem, noen på sykehus. Eksamener det året var anatomi, psykologi og mikrobiologi. Og sykepleie 1. Medikamenttest måtte vi ha bestått før vi gikk ut i praksis. Hvis du husker at hvor mange gram det er per kg osv, og kan enkel matte, så klarer du testen uten problemer. Men overraskende mange strøk faktisk. Man får 3 forsøk på å klare den.

2 året hadde vi 9 uker praksis på medisinsk avd og 9 uker praksis på kirurgisk avd på sykehus. Def det artigste og mest lærerike året. Vi hadde skriflige oppgaver i løpet av praksisperiodene (skrive pleieplaner, operasjonsrapport osv). Hadde sykepleie 2 eksamen. Og eksamen i sykdomslære. Sikkert flere, men jeg husker ikke.

3 året hadde vi tilsammen 3,5 mnd praksis i hjemmespl og i psykiatri.Eksamen i sykepleie 3. Skreiv også hovedoppgave som er helt overkommelig.

De to første årene hadde vi også mye trening på ferdighetsrom (hvor vi lærte å reie senger og div prosedyrer som f.eks. legge ned sonde (øvde på hverandre).

Jeg syns faktisk gymnaset var mer slitsomt enn høyskolen, for der var det prøver hver bidige uke omtrent. På høyskolen har du noen eksamener og skriftlige arbeidsoppgaver som iallefall jeg leste til i siste liten (litt sløv) og det gikk greit. Jeg sleit meg ikke ut for å si det sånn. Når man har praksisuker har man 4 dager hver uke i praksis og 1 dag som lesedag hjemme.

Av og til tenker jeg at f** jeg skulle valgt et annet yrke. For her hvor jeg bor er kommunen så sleip at det er vanskelig å få full stilling. De ansetter heller folk i deltidsstillinger for å fylle opp helgene med nok folk. Hvis man i det hele tatt får jobb. Det er for mange sykepleiere her... Mange tar bare vakter av mangel på noe fast. Ganske surt.

Men det positive er at man har mange muligheter som spl og kan videreutdanne seg til helsesøster, jordmor, anestesispl osv osv.

Det siste året på skolen var jeg forresten alenemor med en liten gutt, Det gikk greit fordet. Så du klarer det fint du også hvis du vil!!

Gjest Valg av fremtid
Skrevet

Det er 5 år siden jeg var ferdig med splutdanninga. Jeg gikk i Trondheim.

1 året hadde vi 8 uker praksis hvor vi skulle lære pleie. De fleste fikk praksis på sykehjem, noen på sykehus. Eksamener det året var anatomi, psykologi og mikrobiologi. Og sykepleie 1. Medikamenttest måtte vi ha bestått før vi gikk ut i praksis. Hvis du husker at hvor mange gram det er per kg osv, og kan enkel matte, så klarer du testen uten problemer. Men overraskende mange strøk faktisk. Man får 3 forsøk på å klare den.

2 året hadde vi 9 uker praksis på medisinsk avd og 9 uker praksis på kirurgisk avd på sykehus. Def det artigste og mest lærerike året. Vi hadde skriflige oppgaver i løpet av praksisperiodene (skrive pleieplaner, operasjonsrapport osv). Hadde sykepleie 2 eksamen. Og eksamen i sykdomslære. Sikkert flere, men jeg husker ikke.

3 året hadde vi tilsammen 3,5 mnd praksis i hjemmespl og i psykiatri.Eksamen i sykepleie 3. Skreiv også hovedoppgave som er helt overkommelig.

De to første årene hadde vi også mye trening på ferdighetsrom (hvor vi lærte å reie senger og div prosedyrer som f.eks. legge ned sonde (øvde på hverandre).

Jeg syns faktisk gymnaset var mer slitsomt enn høyskolen, for der var det prøver hver bidige uke omtrent. På høyskolen har du noen eksamener og skriftlige arbeidsoppgaver som iallefall jeg leste til i siste liten (litt sløv) og det gikk greit. Jeg sleit meg ikke ut for å si det sånn. Når man har praksisuker har man 4 dager hver uke i praksis og 1 dag som lesedag hjemme.

Av og til tenker jeg at f** jeg skulle valgt et annet yrke. For her hvor jeg bor er kommunen så sleip at det er vanskelig å få full stilling. De ansetter heller folk i deltidsstillinger for å fylle opp helgene med nok folk. Hvis man i det hele tatt får jobb. Det er for mange sykepleiere her... Mange tar bare vakter av mangel på noe fast. Ganske surt.

Men det positive er at man har mange muligheter som spl og kan videreutdanne seg til helsesøster, jordmor, anestesispl osv osv.

Det siste året på skolen var jeg forresten alenemor med en liten gutt, Det gikk greit fordet. Så du klarer det fint du også hvis du vil!!

Tusen takk for utfyllende svar, det var svært nyttig for meg. Forstod det slik at det var 1. året som var relatert til denne medikamentprøven?

Gjest den ekte noor
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar, det var svært nyttig for meg. Forstod det slik at det var 1. året som var relatert til denne medikamentprøven?

Medikamentprøven er 1 året ja.

Men, vær klar over at mange sykepleier utd. har gått over til mappevurdering (bl.a. Trondheim) så man må beregne en del ettermiddags og kveldsarbeid sammens med de man er på gruppe med.

Gjest Valg av fremtid
Skrevet

Medikamentprøven er 1 året ja.

Men, vær klar over at mange sykepleier utd. har gått over til mappevurdering (bl.a. Trondheim) så man må beregne en del ettermiddags og kveldsarbeid sammens med de man er på gruppe med.

Hva er mappevurdering? Er det bedre eller verre enn før?

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hva er mappevurdering? Er det bedre eller verre enn før?

Mappevurdering går ut på at man igjennom hele året må levere inn oppgaver, både gruppeoppgaver og ind. oppgaver. Man får tilbakemedling på disse og kan rette opp. Så blir et vist antall av disse valgt ut til eksamen. Hos oss blir to valgt ut av skola, og vi kan velge ut en selv. Disse blir da vurdert av sensor sammens med et notat på et vist antall sider hvor man begrunner oppg og valg av sin egen oppgave. Trur det kan variere litt fra skole til skole hvordan man gjør det? Så det kan lønne seg å høre med de du har tenkt å søke på for å få mer utfyllende svar.

Jeg synes iallefall at mappearbeid er mer krevende enn vanlig eksamen. Man må hele tiden forholde seg til andre, og man er sjeldent helt enig.

Annonse

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Hei!

Ett närt familiemedlem av meg gikk ut sykepleierhöyskolen for 3 eller 4 år siden. Ville bare si noen ord om den medikamentpröven.. Hun jeg kjenner har hatt store problemer med matte, og det var såvidt hun sto i det faget på videregående. Hun klarte medikamentregningen, etter en del forsök. Husker ikke helt hvor mange forsök de har, men det er en eller to hvert år..det kan jo ha blitt forandret på da men..

Men mitt hovedpoeng er at jeg er helt sikker på at du også klarer det, og ikke la skrekken for det hindre deg i å begynne! Lykke til!

Skrevet

Ja, medikamenttesten hadde vi første året, før vi gikk ut i praksis.

Vi hadde jo også noe gruppearbeid de tre årene, men det var ikke så mye.

Det er greit å vite at i løpet av de tre årene har man tilsammen et helt år praksis. Jeg syntes praksisen var skikkelig artig. Og man må bare stikke frem nesen sin overalt og få med seg det som skjer. Når man er student skal man jo lære. Så når jeg var i praksis på en avd, tok jeg kontakt med f.eks. poliklinikken å fikk være der også noen dager. Greit å få med seg ulike prosedyrer de gjør der (gastroscopi osv.) så man vet hva det går ut på (man skal jo informere pasienter om undersøkelser og da er det en selvfølge at man kan om det). Sånn sett kan det være lettere å være i praksis på et lite lokalsykehus. Der er det ofte mange ulike diagnoser på en enkelt avd. Men på store sykehus er det så spesialisert at du i løpet av en hel praksisperiode kanskje bare lærer om øvre mage problematikk. Og der er det kanskje heller ikke så lett å få noen dager på andre avd for "artig skyld". Bare et lite tips sånn på tampen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...