Gjest Bytte til høsten? Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Hei, er 40 år og kom inn på vernepleiestudiet ifjor. Førstevalget mitt var sykepleier. Det har gått helt fint dette året og jeg har klart meg bra. Jeg er imidlertid svært i tvil om jeg ønsker å fortsette på dette studiet, da det er mange emner jeg ikke er så særlig interessert i som pedagogikk, juss ovs. Men gleder meg veldig til 2. året da har vi bare slike sykepleier relaterte ting. Det jeg lurer på er om jeg rett og slett skal søke meg over til sykepleiestudiet fra høsten, da jeg merker at interessen her er mer tilstede. Må jo tenke på økonomi også, da jeg kun har studielån. I tillegg virker det slik at det er lettere å få jobb som sykepleier enn vernepleier i nordnorge. Hva sier dere? 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Det høres ut som det du egentlig vil er å bli sykepleier -- og da er vel det beste å bytte, eller kan du angre senere. 0 Siter
Gjest kroppogsjel Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Slutt og begynn på sykepleie til høsten- ellers vil du alltid angre!!! 0 Siter
soleil Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Sykepleiere og vernepleiere kan jo ta mange av de samme jobbene da.. Men det kommer litt an på kulturen på arbeidsplassen og. Diskuter med en studieveileder, kanskje? Hva er viktigst for deg? Interessant studietid? Jobbmuligheter? Spesielle ønsker ift jobb? 0 Siter
Sofline Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Bytt når det er det du heller vil. Man bør følge magefølelsen. 0 Siter
Gjest Bytte til høsten? Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Sykepleiere og vernepleiere kan jo ta mange av de samme jobbene da.. Men det kommer litt an på kulturen på arbeidsplassen og. Diskuter med en studieveileder, kanskje? Hva er viktigst for deg? Interessant studietid? Jobbmuligheter? Spesielle ønsker ift jobb? Jeg tenker mest på interesser og jobb er svært viktig for meg å få etter endt utdanning. Studietid er mindre viktig. 0 Siter
soleil Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg tenker mest på interesser og jobb er svært viktig for meg å få etter endt utdanning. Studietid er mindre viktig. Vanskelig å gi råd, men jeg tror jeg hadde fullført vernepleiern. Du kan evt ta videreutdanning i fag du er spesielt interessert i når du har fått deg jobb. Har jo litt å si hva slags holdning det er til vernepleiere kontra sykepleiere rundt der du skal søke jobb. 0 Siter
Gjest Bytte til høsten Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Vanskelig å gi råd, men jeg tror jeg hadde fullført vernepleiern. Du kan evt ta videreutdanning i fag du er spesielt interessert i når du har fått deg jobb. Har jo litt å si hva slags holdning det er til vernepleiere kontra sykepleiere rundt der du skal søke jobb. Jeg bor i Tromsø, og ettersom jeg ser er det svært lite jobber kontra sykepleierjobber. Men det er jo det at jeg faktisk har fullført et helt år snart med gode resultater. 0 Siter
soleil Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Jeg bor i Tromsø, og ettersom jeg ser er det svært lite jobber kontra sykepleierjobber. Men det er jo det at jeg faktisk har fullført et helt år snart med gode resultater. Jeg vet ikke helt hva som skiller en sykepleiers kompetanse fra en vernepleiers, men mener at dere kan søke på en del av de samme jobbene. Prøv å ring på noen stillinger som er utlyst og fisk etter litt info? Hadde det vært meg, så tror jeg ikke at jeg hadde byttet studie om jeg var så godt i gang.. 0 Siter
Gjest Bytte til høsten Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Jeg vet ikke helt hva som skiller en sykepleiers kompetanse fra en vernepleiers, men mener at dere kan søke på en del av de samme jobbene. Prøv å ring på noen stillinger som er utlyst og fisk etter litt info? Hadde det vært meg, så tror jeg ikke at jeg hadde byttet studie om jeg var så godt i gang.. Ja jeg er faktisk helt enig med deg, synes bare som det virker slik at sykepleiere søkes det etter i øst og i vest, mens vernepleier ikke er så atraktive. Har også hørt at en vernepleier ikke får bruke sin medisinkompetanse på somatisk sykehus, det skjønner jeg faktisk ikke ettersom det stilles akkurat samme krav til medikamentprøven forøvrig. Ja ja du skjønner sikkert at jeg er usikker. Er jo også kanske voksen og har jo ikke all verden av tid til å bestemme meg heller. 0 Siter
cecily Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Ja jeg er faktisk helt enig med deg, synes bare som det virker slik at sykepleiere søkes det etter i øst og i vest, mens vernepleier ikke er så atraktive. Har også hørt at en vernepleier ikke får bruke sin medisinkompetanse på somatisk sykehus, det skjønner jeg faktisk ikke ettersom det stilles akkurat samme krav til medikamentprøven forøvrig. Ja ja du skjønner sikkert at jeg er usikker. Er jo også kanske voksen og har jo ikke all verden av tid til å bestemme meg heller. Det er mer enn medikamentprøve som skal til. Sykepleierne har mye mer fokus på somatikk enn miljøarbeid, som jo er vernepleiernes spesialfelt. Derfor er det kun leger og sykepleiere som kan håndtere medisin på sykehus. 0 Siter
citygirl Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Hvis du tviler; bytt! Det er riktig at noen jobber søker etter både vernepleiere/sykepleiere, men hvis du ønsker å jobbe i sykehus må du være sykepleier. Vernepleiere er nok lite etterspurt i forhold til sykepleiere fordi sykepleiere brukes overalt, men ei jeg kjenner ble da headhuntet etter vernepleien og tjener mye bedre enn svært mange sykepleiere. Følg magefølelsen og sats på det som interesser deg mest. Lykke til! Og PS, et år på vernepleien er uansett ikke bortkastet, hvis du må igjennom noe av det samme igjen på sykepleien, så kan du jo bare ta det litt piano og jobbe ved siden av:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.