Gjest jævlig forvirra akkurat nå Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 eller folk som driver med fusk? en tidligere veninne av meg er nå siktet i en alvorlig kriminalsak. For meg er det ganske så sjokkerende at en jeg regnet som en veninne og som alltid var pålitelig kan bli siktet for noe så alvorlig. Har liksom trodd at slike folk kan man gjennomskue, men kanskje man ikke kan det likevel? Føler meg vel mest forvirret over dette, for ikke å snakke om flau over at dette skjer i min egen vennekrets. opplevde også at en terapeut tok seg betalt for noe han etter loven ikke hade lov til å ta seg betalt for. Kan man alltid se på personen at de har en mørk side? eller kan hvem som helst av oss plutselig bli mordere, tyver, rane banker etc...? 0 Siter
Antilla;-) Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Selvfølgelig kan man ikke se på folk om de er kriminelle... Selv den mest lekre, gode, og hyggelige personen "utad" kan være en kriminell i det skjulte. Kan skjønne at det er et sjokk for deg. 0 Siter
amber sun Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Alle har skjulte sider. Som ikke noen aner noe om. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Ifølge kriminolog Nils Christie (blant annet) så er det et kunstig skille mellom "oss" (ikke-kriminelle) og "de andre" (kriminelle). Sannheten er nok heller at det er mange gråsoner og glidende overganger. Hvem er bånn ærlige og hederlige 100 prosent i alle ting og til alle tider? Så og si ingen. Likeså er det få som er virkelig hardbarket kriminelle. Det store flertallet befinner seg altså et eller annet sted i midten. Og så kan det også oppstå spesielle situasjoner, vanskelige tider og/eller store fristelser. Eller kanskje man blir dratt inn i noe av bekjente, som først er småting, men som senere baler på seg. Jeg tror det er ofte slik det skjer. Ofte er det nok LITT tilfeldigheter, ikke BARE personlighet, som avgjør hvem som blir værende innenfor "det gode selskap"... 0 Siter
flisa Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Det er forskjell på å være kriminell og ha gjort en kriminell handling. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 "eller kan hvem som helst av oss plutselig bli mordere, tyver, rane banker etc...?" Ja faktisk, gitt spesielle situasjoner kan hvem som helst være så uheldige å gjøre noe de ikke burde gjøre, av og til er det de ikke burde gjøre kriminelt, av og til veldig straffbart. 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Som NHD har skrevet kan man allerede i barnehagen se hvem som kan komme til å bli antisosiale, men: I USA på 70- eller 80-tallet ble en dame med en bra jobb kidnappet. Hun ble holdt til fange så lenge at hun begynte å sympatisere -ikke bare med kidnapperne, men alt de stod for. Hun tok frivillig avstand fra sitt gamle liv til slutt, og ble med på væpnede aksjoner. Etter hvert kom hun tilbake til sitt gamle liv (husker ikke hvordan), og fortsatte som før hun ble kidnappet. Noen er jo mer lettpåvirkelige enn andre, men jeg tror at så godt som alle kan bli kriminelle bare mange nok faktorer spiller inn. Ikke at det dermed er en unnskyldning, selvfølgelig. 0 Siter
Gjest jævlig forvirra akkurat nå Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Som NHD har skrevet kan man allerede i barnehagen se hvem som kan komme til å bli antisosiale, men: I USA på 70- eller 80-tallet ble en dame med en bra jobb kidnappet. Hun ble holdt til fange så lenge at hun begynte å sympatisere -ikke bare med kidnapperne, men alt de stod for. Hun tok frivillig avstand fra sitt gamle liv til slutt, og ble med på væpnede aksjoner. Etter hvert kom hun tilbake til sitt gamle liv (husker ikke hvordan), og fortsatte som før hun ble kidnappet. Noen er jo mer lettpåvirkelige enn andre, men jeg tror at så godt som alle kan bli kriminelle bare mange nok faktorer spiller inn. Ikke at det dermed er en unnskyldning, selvfølgelig. Har nok gjort mye tull i barndommen, det skal jeg innrømme. Men jeg lurer virkelig på om jeg hadde vært i stand til å være med på å rane en bank hvis jeg hadde en kriminell kjæreste feks? Eller om jeg kunne ha drept noen? Er det slike handlinger som hvem som helst kan utføre bare de er i dårlig selskap? 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Har nok gjort mye tull i barndommen, det skal jeg innrømme. Men jeg lurer virkelig på om jeg hadde vært i stand til å være med på å rane en bank hvis jeg hadde en kriminell kjæreste feks? Eller om jeg kunne ha drept noen? Er det slike handlinger som hvem som helst kan utføre bare de er i dårlig selskap? Dårlig selskap alene trenger absolutt ikke være tilstrekkelig. Det er individuelt hvor mange faktorer som må spille inn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.